Uuno

Tiedeuutiset

Valikko

BBC: Pyreneiltä löytyi tuntemattoman eläimen jalanjäljet – avainasemassa massasukupuuton jälkeen?

BBC:n mukaan vuorilta löytyneiden jälkien uskotaan kuuluvan dinosaurusten ja krokotiilien esi-isälle.
Noin 250 miljoonaa vuotta sitten eläneen matelijan jalanjäljet löytyivät fossiileista Pyreneiden vuoristosta, kertoo BBC.

Tutkijoiden mukaan nyt ensi kertaa tavattu laji oli osa eläinkantaa, josta krokotiilit ja dinosaurukset kehittyivät evoluution myötä.

Matelija eli aikakaudella, jolla planeetta toipui yhä massasukupuutosta, joka vei mukanaan lähes kaikki eläinlajit. Nyt tehdyn löydön uskotaan viimein valottavan sitä, kuinka osa eläimistä onnistui kehittymään, sopeutumaan ja levittäytymään maapallolle tuhon jälkeen.

Noin 252 miljoonaa vuotta sitten massiivinen sukupuutto vei mukanaan eläimiä maasta ja meriltä. Noin 90 prosenttia kaikista lajeista katosi maapallolta.

Sukupuuton aikaan maa oli hyvin erilainen kuin tänä päivänä. Esimerkiksi mantereet muodostivat vielä tällöin yhden suuren mantereen, supermanner Pangean.

Toiveissa luulöytöjä

Eudald Mujalin johtama barcelonalaisen yliopiston tutkimusryhmä tutki fossiloituneita jalanjälkiä, joiden uskotaan olevan jopa 250 miljoona vuotta vanhoja.

Useimmat ryhmän löytämistä jäljistä olivat krokotiilien ja dinosaurusten esi-isien jättämiä eli archosauromorhpheja. Osa jäljistä saattaa kuulua myös euparkerioille, jotka olivat pieniä dinosaurusten sukulaisia ja joiden jäänteitä on tavattu Puolan, Venäjän, Kiinan ja Etelä-Afrikan alueilta.

Suurin osa löydetyistä jäljistä on pieniä, noin puolen metrin pituisia, mutta osa yli kolmimetrisiä.

Jälkien joukosta löytyi uudenlainen jalanjälki, jonka uskotaan kuuluvan tähän asti tuntemattomalle matelijalajille. Tutkijat nimesivät tuoreen löydöksen nimellä prorotodactylus mesaxonichnus.

Tutkijoiden mukaan noin puoli metriä pitkä eläin kulki neljällä jalalla ja jätti usein peräänsä myös jäljen hännästään. Tutkijat uskovat, että nyt löydetyn lajin kaltaiset archosauromorphit hallitsivat jokien rantoja Pyreneillä.

Lajin uskotaan olevan avainasemassa ekosysteemien ja lajien selviytymisen selvittämisessä sukupuuton jälkeen.

Nyt tutkijat pyrkivät löytämään jäljet jättäneen matelijan fossiloituneita luita alueelta.

Näitä luetaan!
    1. 1

Suomalaisseurueen kotimatka Kroatiasta tyssäsi, kun kännykkään kilahti viesti – ”Loput 120 seisoivat kentällä tumput suorina ja ihmettelivät”

2. 2

Naisen alastoman ruumiin vierestä löytyi kastikekauha, jonka hirvittävä tarkoitus selvisi pian poliisille – missä ovat heidän murhaajansa?

3. 3

Maailman rumin koira on 56-kiloinen napolinmastiffi Martha – yleisölle esittäytyminen ei voisi vähempää kiinnostaa lempeää jättiä

CNN selvitti: Näin Pohjois-Korean johtaja rahoittaa luksuselämänsä

5. 5

Vanhemmat väittävät elävänsä universumin energialla – äiti ei syönyt edes raskaana ollessaan: ”Ravitsin poikaani rakkaudellani”

6. 6

Yksi tehtävä juhannusaatolta herätti kysymyksiä Hämeen poliisissa: ”Mitä ihmettä ihmisten mielessä liikkuu”

7. 7

Onko tässä maailman seksikkäin pilotti? Susanna ohjaa suuria lentokoneita ja elää luksuselämää – ”Meidän täytyy antaa ammattimainen kuva”

8. 8

Kelly Osbournen kiusallinen vaatemoka – mekko jumittui päälle: fanien huomio kiinnittyi johonkin aivan muuhun

9. 9

Vähäpukeisilla kuvillaan villinnyt maailman seksikkäin DJ kohauttaa jälleen – läpikuultava mekko tehty ohuista nauhoista

10. 10

Tyly muutos ensi viikon sääennusteeseen: +30 asteen helleaalto koukkaakin Venäjälle – Suomeen luvassa jotain ihan muuta

2. 2

Kris Jennerin paljastavasta salikuvasta löytyi nolo moka: kuvanmuokkaus meni pahasti pieleen – jopa fanit kritisoivat: ”Surullista!”

Pirullisen vaikea tarkkuustesti testaa hoksottimesi

5. 5

Lentoemäntä Martinalla on Euroopan suurimmat rinnat – haaveilee nyt yhtä äärimmäisestä pepusta: kirurgeilta täystyrmäys

6. 6

Kouvolalainen Markku on käynyt Pohjois-Koreassa yli 30 kertaa auttamassa – Kuvat suljetusta diktatuurista kertovat paljon

8. 8

Ykköskierroksella varattu suomalaislupaus pettyi – ”Kaikki ei napsahtanut kohdilleen”

9. 9

Miro Heiskanen teki kiekkohistoriaa – NHL:n varaustilaisuudessa kaikkien aikojen suomalaisvuosi

10. 10

Onko tässä Suomen komein halkopino? Kaikkien halkopinojen äitiin upposi 15 kuutiota pilkkeitä

1. 1

Kesäyö innosti pariskunnan niin villiin seksiin, ettei tuhoilta vältytty – leirintäalueen johtaja kertoo näkymästä, joka ei unohdu

Lentoemännän yksinkertainen vessakikka toimii yhtä varmasti myös kotona

3. 3

Kasperi Kapanen toi kanadalaisrakkaansa Suomeen – 18-vuotias Annika käänsi katseita Kuopion rannoilla pepun paljastavissa bikineissä

4. 4

Martina Aitolehden kipujen syy selvisi: Lääkäriltä tyly tuomio – ”Kyyneleethän siinä pääsi”

5. 5

Entinen miljonääri luopui kaikesta ja muutti hökkeliin autiolle saarelle – 20 vuotta eikä ole katunut päivääkään

6. 6

Kotihälytyskeikalla odotti näky, joka riipaisi jopa vanhan sosiaalityöntekijän sydäntä – viranomaiset vetoavat juhannusjuhlijoihin

7. 7

23 asiaa, jotka mullistuvat uudessa alkoholilaissa – kapakoiden aukioloajat, neloskalja kauppoihin...

9. 9

Metsämustikoissa voi piillä vaarallinen loinen – onko syytä huoleen?

10. 10