Ilpo, Tuure

Tuoreimmat tiedeuutiset.

Valikko

BBC: Pyreneiltä löytyi tuntemattoman eläimen jalanjäljet – avainasemassa massasukupuuton jälkeen?

BBC:n mukaan vuorilta löytyneiden jälkien uskotaan kuuluvan dinosaurusten ja krokotiilien esi-isälle.
Noin 250 miljoonaa vuotta sitten eläneen matelijan jalanjäljet löytyivät fossiileista Pyreneiden vuoristosta, kertoo BBC.

Tutkijoiden mukaan nyt ensi kertaa tavattu laji oli osa eläinkantaa, josta krokotiilit ja dinosaurukset kehittyivät evoluution myötä.

Matelija eli aikakaudella, jolla planeetta toipui yhä massasukupuutosta, joka vei mukanaan lähes kaikki eläinlajit. Nyt tehdyn löydön uskotaan viimein valottavan sitä, kuinka osa eläimistä onnistui kehittymään, sopeutumaan ja levittäytymään maapallolle tuhon jälkeen.

Noin 252 miljoonaa vuotta sitten massiivinen sukupuutto vei mukanaan eläimiä maasta ja meriltä. Noin 90 prosenttia kaikista lajeista katosi maapallolta.

Sukupuuton aikaan maa oli hyvin erilainen kuin tänä päivänä. Esimerkiksi mantereet muodostivat vielä tällöin yhden suuren mantereen, supermanner Pangean.

Toiveissa luulöytöjä

Eudald Mujalin johtama barcelonalaisen yliopiston tutkimusryhmä tutki fossiloituneita jalanjälkiä, joiden uskotaan olevan jopa 250 miljoona vuotta vanhoja.

Useimmat ryhmän löytämistä jäljistä olivat krokotiilien ja dinosaurusten esi-isien jättämiä eli archosauromorhpheja. Osa jäljistä saattaa kuulua myös euparkerioille, jotka olivat pieniä dinosaurusten sukulaisia ja joiden jäänteitä on tavattu Puolan, Venäjän, Kiinan ja Etelä-Afrikan alueilta.

Suurin osa löydetyistä jäljistä on pieniä, noin puolen metrin pituisia, mutta osa yli kolmimetrisiä.

Jälkien joukosta löytyi uudenlainen jalanjälki, jonka uskotaan kuuluvan tähän asti tuntemattomalle matelijalajille. Tutkijat nimesivät tuoreen löydöksen nimellä prorotodactylus mesaxonichnus.

Tutkijoiden mukaan noin puoli metriä pitkä eläin kulki neljällä jalalla ja jätti usein peräänsä myös jäljen hännästään. Tutkijat uskovat, että nyt löydetyn lajin kaltaiset archosauromorphit hallitsivat jokien rantoja Pyreneillä.

Lajin uskotaan olevan avainasemassa ekosysteemien ja lajien selviytymisen selvittämisessä sukupuuton jälkeen.

Nyt tutkijat pyrkivät löytämään jäljet jättäneen matelijan fossiloituneita luita alueelta.

Näitä luetaan!
    1. 1

Samantha sai 14-vuotiaana tietää hirvittävimmän mahdollisen totuuden isänsä teoista – asia paljastui googlatessa

Tunkki petti, mies huusi puoli tuntia apua, kunnes vaimo kuuli

3. 3

Koko yön juhlineet Tapparan mestarit soittivat Aamulypsy-ohjelmaan – ”Mietittiin, että pyydetään teille pelikieltoa”

4. 4

Arvokkaalla alueella sijaitsevan unelmatalon rakenteista paljastui hirveä homepommi – myös käräjäoikeus teki virheen

5. 5

Yksi kuoli auton törmättyä useita koululaisia kuljettaneeseen linja-autoon Ähtärissä

6. 6

Sofia Belórf: Avioliitto Niko Nousiaisen kanssa ohi! Fitnesskaunotar avautuu eron syistä ensimmäistä kertaa

7. 7

Poliisi varoittaa vappua varjostavasta vaarasta – ”Tärkeää katsoa kaverin perään”

8. 8

Nuori mies yritti ottaa onnistunutta selfietä – huomion varasti yllättäen ravihevosensa voitosta ilakoiva kuningatar Elisabet

9. 9

Mestaripakki lähtee Tapparasta – haluaa nähdä seksikkäimpien urheilijoiden joukkoon valittua tyttöystäväänsä useammin

10. 10

Suosikkijuontaja Anna Perho purskahti itkuun suorassa lähetyksessä – jätti hyvästit radiolle

2. 2

Tuomas Enbuske ihmetteli tv:ssä Lauri Ylösen ja ex-vaimo Paula Vesalan lämpimiä välejä – Ylöseltä tyhjentävä vastaus

3. 3

Viiden tähden hotelli rapistui paikoilleen – vip-vieraiden unelma on nyt karu näky

4. 4

Suomalainen fitnessdokumentti järkyttää netissä – päähenkilöltä raju purkaus: ”Tuleeko se hetki, kun hakkaan kuvausryhmän jäsenen?”

5. 5