Verneri

Tiedeuutiset

Halloween-asteroidi pyyhältää huomenna Maan ohi – ”Ei ole jokamiehen havaintokohde”

Julkaistu: , Päivitetty:

Avaruus
Maan ohitse kiitää jalkapallostadionin kokoinen asteroidi pyhäinpäivä-lauantaina.
126 000 kilometrin tuntivauhdilla kiitävä 400 metriä leveä asteroidi TB145 onkin nimetty tuttavallisemmin Halloween-asteroidiksi.

Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa on ilmoittanut asteroidin ohittavan maan ennätyksellisen läheltä. Se kulkee lähimmillään noin 480 000 kilometrin päästä Maasta. Etäisyys on 1,3 kertaa Maan etäisyys Kuusta.

Suomen aikaa lähimmän ohituksen hetki ajoittuu noin kello 19 Suomen aikaa, kertoo Tähtitieteellisen yhdistyksen Ursan tiedottaja Anne Liljeström.

Liljeström kuitenkin huomauttaa, että asteroidin havaitseminen on haastavaa, vaikka kello 19 on jo hyvinkin pimeää.

– Asteroidi ei missään tapauksessa näy paljain silmin. Kirkkaimmillaankin se on 40 kertaa himmeämpi kuin himmeimmät kohteet, jotka ihminen voi parhaissa olosuhteissa havaita paljain silmin.

Ei ole jokamiehen bongattavissa

Asteroidin voi kuitenkin havaita kaukoputkella. Ursa ei kuitenkaan ole antanut havainto-ohjeita Halloween-asteroidille, koska asteroidi ei möllötä paikallaan, vaan pyyhältää Maan ohi kovaa vauhtia. Jos asteroidin tahtoo havaita, täytyykin tietää tarkat koordinaatit.

– Kysymyksessä ei ole niin sanotusti jokamiehen havaintokohde, eikä voi esimerkiksi sanoa, että se on Joutsenen tähdistössä. Jos ei tiedä, miten seuraaminen tehdään tai miten koordinaatit lasketaan, emme voi taata, että asteroidin kykenee näkemään kaukoputkellakaan. Ei se ole mahdottoman vaikeaa, mutta jonkun verran tarvitaan kokemusta, Liljeström kertoo.

Suosio yllätti

Havaijin yliopiston tarkkailijat havaitsivat asteroidin vasta lokakuun 10. päivänä. Nasan mukaan asteroidi ohittaa Maan turvallisen matkan päästä. Sillä ei ole havaittavaa painovoimavaikutuksia maahan, eikä edes vuorovesiin.

Asteroidi TB145 on sitä kokoluokkaa, että seuraavan kerran vastaava kappale ohittaa Maan näin läheltä elokuussa 2027. Liljeström kertoo kuitenkin yllättyneensä siitä, kuinka kiinnostuneita Halloween-asteroidista on oltu.

– Lähempääkin menee kappaleita ohi. Se on kuitenkin tuore löytö ja ohittaa Maan melko läheltä. Se, kuinka historiallista tämä on, riippuu ihan siitä, mihin rajan vetää, Liljeström pohtii.

Oheisella videolla Nasan Jet Propulsion Labin tähtitieteilijä Marina Borovic havainnollistaa videolla kuinka tutkaa käytetään asteroidi 2015 TB145 tutkimiseen.

Näitä luetaan!
    1. 1

Näyttelijä aloitti Salkkareissa – katsojat raivostuivat ulkonäöstä: ”Mitä syöttöporsas tekee televisiossa?”

2. 2

Turkulainen Jussi kohtasi karmean näyn Ruissalossa – tien laidalla makasi kaksi vainajaa

3. 3

IS vertaili sääennusteet – Kumpi tietää tarkemmin, Foreca vai Ilmatieteen laitos?

4. 4

Tom Cruisen epäonnistuneella stuntilla karmeat seuraukset: vammat luultua pahemmat, elokuvan kuvaukset jäissä

6. 6

Video hurjasta lihaskrampista villitsee netissä – Bull Mentula kuvasi saman ilmiön pohkeessaan: ”Kuin siinä eläisi pieni olio”

7. 7

Steve Bannon antoi palaa – haukkui äärioikeiston pelleiksi, sulki pois sotilaallisen ratkaisun Pohjois-Koreassa

8. 8

Palvottu plusmalli julkaisi kuvan, jollaisia mallit harvoin someen laittavat – esittelee uhkeat luomukurvinsa

9. 9

Huumeongelma räjähti käsiin Yhdysvalloissa – Ryan, 26, oli juuri pääsemässä hoitoon, kun hänet löydettiin kuolleena

10. 10

Yhdysvaltojen liittolaiset järkyttyivät Trumpin kommenteista – jopa Ranskan äärioikeisto tuomitsee

1. 1

Isisin 7 brutaalia kidutuskeinoa paljastuivat – ”Hän kysyi minulta, olenko kuullut purijasta”

2. 2

Kuva: Ami löysi Lemmenjoelta suurimman kultahipun vuosikausiin – tämän verran sillä voisi rikastua

4. 4

Lidlin valikoimaan saapuu syksyllä halpa nahkatakki – testasimme ja arvioimme kohuvaatteen

Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

6. 6

Jessi, 33, ahdistui suomalaistyttöjen nettivideoista: ”Miten on mahdollista, että tuollaista saa tapahtua”

7. 7

Tutkijat uskovat: Mysteerikone MH370:n putoamispaikka selvisi vihdoin – koordinaatit 35,6°S, 92,8°E julki

8. 8

Järjestyksenvalvojien väitettiin pahoinpidelleen artistin Flow-festivaaleilla – video tilanteesta julki

Turun Ruissalosta löytyi kaksi ruumista – poliisi tutkii

10. 10

Jari Sillanpää sai jättimäisen synttäriyllätyksen – häkeltynyt laulaja liikuttui kyyneliin

1. 1

Trombeja, tulvia, kuukauden sademäärä kerralla... Näille paikkakunnille lauantain rajuilma iskee pahiten!

2. 2

25 kuvaa: Rajuilman jäljet – tällaista tuhoa Suomessa riehunut ”Kiira” sai aikaan

Ukkosmyrsky riehui ja katkoi sähköjä – IS seurasi Kiira-myrskyä hetki hetkeltä

4. 4

Sokeria 28 vuotta vältellyt ”maailman kaunein isoäiti” pelmahti aamu-tv:seen – katsojat eivät uskoneet silmiään: ”Ketä hän luulee huijaavansa?”

5. 5

Vain 10 prosenttia osaa vastata oikein tähän tarkkuustestiin – kokeile!

6. 6

Mies löytyi kuolleena illallispöydästä, kaveri lattialta – käsittämättömän kaksoiskuoleman syy Ranskassa selvisi viimein

7. 7

Viereinen matkustaja valitti Sara Forsbergin käytöksestä lentoemännälle – laulaja tilitti kohupäivityksessä: ”Hän haisee p**seeltä”

8. 8

”Fiilikset menevät vuoristoratoja” – Sara Sieppi kyllästyi hänen ja Roope Salmisen suhteesta velloneisiin huhuihin: Uhkeana hellettä tihkuvissa bikinikuvissa

9. 9

Katso video Kiiran voimasta: Vesi tulvi supermarketin katosta Espoossa, lasiseinä rämähti 35 metrin korkeudesta kadulle Helsingissä

10. 10

Megatähti Justin Bieber ihastui vaaleaan kuntosalityöntekijään – kaunottaren tyly reaktio yllätti: kuittasi sivaltavasti takaisin

Näitä luetaan!

Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

Ukkosmyrsky riehui ja katkoi sähköjä – IS seurasi Kiira-myrskyä hetki hetkeltä

5. 5

Vain 10 prosenttia osaa vastata oikein tähän tarkkuustestiin – kokeile!