Martta

Tiedeuutiset

Valikko

Pojan synnyttäminen voi muuttaa äitiä pysyvästi - miespuolista dna:ta jää elimistöön

Odottava äiti saa elimistöönsä sikiön soluja ja dna:ta. Poikavauvan miespuolinen dna voi aiheuttaa biologisia muutoksia äidin aivoissa, kertoo tuore tutkimus.
Tutkijat ovat tienneet jo aiemmin, että sikiöstä peräisin olevia soluja ja perimäainesta kerääntyy jopa vuosikymmeniksi äidin verenkiertoon ja luustoon.

Näistä soluista voi olla sekä hyötyä että haittaa äidille. Ne voivat edistää kudosten korjautumista ja parantaa immuunipuolustusta, mutta myös laukaista haitallisia autoimmuunireaktioita.

Yhdysvaltain Seattelessa sijaitseva Fred Hutchinson -syöpätutkimuslaitos analysoi tutkimuksessaan näytteitä kaikkiaan 59:n kuolleen naisen aivoista. Analyysissä etsittiin geenia, joka esiintyy ainostaan miehen Y-kromosomissa. 63 prosentissa näytteistä löytyi eri aivoalueilta miespuolista dna:ta.

Tutkimuksesta kertoo Science-lehti verkkosivuillaan.

Vieraan dna:n biologisista vaikutuksista ei ole tarkkoja tietoja. Tutkijat löysivät kuitenkin viitteitä siitä, että miespuolista dna:ta aivoihinsa saaneet naiset olivat vähemmän alttiita sairastumaan Alzheimerin tautiin kuin muut.

Hiirillä tehty tutkimus kertoi jo viime vuonna, että poikavauvasta peräisin olevat solut kulkeutuivat emon sydämeen, muuttuivat toimiviksi sydänsoluiksi ja auttoivat vaurioituneen sydänkudoksen korjaamisessa.

Sama ilmiö voi toistua myös aivoissa.

- Löisin vaikka vetoa siitä, että kulkeutuessaan emon aivoihin nämä solut kykenevät muuntumaan hermosoluiksi, sanoi kardiologi Hina Chaudry Science-lehden mukaan.

Näitä luetaan!
    1. 1

Testasimme viikon unihaasteen: mitä tapahtuu, kun menee nukkumaan joka ilta klo 21?

2. 2

Kuvat ennen ja nyt: Povekas ex-missi Pia Lamberg koki muodonmuutoksen – näin hän loi huikean uran Amerikassa

3. 3

Tuhannen tölkin tarinat eivät vakuuttaneet: suomalaismiesten viinaralli Latviaan tuli yllättävän kalliiksi

4. 4

Naiskaksikko tunkeutui kouluun Turussa: opettajaa lyötiin, alakouluikäistä poikaa pahoinpideltiin ja uhattiin sormien katkomisella

5. 5

101-vuotias nainen juoksi uuden satasen ME:n – paljasti menestyksensä salaisuuden

6. 6

Tosi-tv:stä tutut Kylie ja Kendall Jenner skandaalin keskellä – raivostunut Metallican James Hetfield sivalsi tähtösiä viiltävästi

7. 7

Muistatko 50 Centin häkellyttävän povekkaan ex-tyttöystävän? Bikinit olivat ratketa liitoksistaan – ”Luomukauneutta”

8. 8

Trump puhui politiikasta partiolaisten suurjuhlassa – Suomen Partiolaiset pöyristyivät

9. 9

Kolmikymppinen nainen testasi 7 erilaista bikiniyläosaa – katso, mitä eri mallit saavat aikaan

Sauli Niinistö Tassille: Voin puhua Putinin kanssa mistä tahansa

1. 1

Mökkinaapurin tontilta kantautui helteellä karmiva löyhkä – juristi kertoo uskomattomasta tapauksesta

2. 2

Nainen irrotti miehensä kajakista tulpan ja jätti tämän hukkumaan – käytös karaokebaarissa herätti poliisin epäilykset

3. 3

Latinotähti Jennifer Lopez täytti 48 – alusvaatteet jäivät kotiin: Sensaatiomainen ”nakumekko” paljasti rinnat lähes kokonaan

4. 4

Perheenäiti Laura, 31, joutui häipymään joogatunnilta kesken touhun – julkaisi rehellisen tilityksen: Nolo tarina leviää

5. 5

Jumalaiset muodot! Salkkari-kaunotar julkaisi povekkaan bikinikuvan – vain ohuet narut pitelevät aloillaan

9. 9

Uutisankkuri Heidi Suomi, 42, avautui yllättäen vaikeasta tabuaiheesta – ”Jos vaikka tapaisin miehen...”

10. 10

Näyttelijätär julkaisi hätkähdyttävän kuvaparin – laihtui 20 kiloa: Paljastiko heijastus lasin pinnasta jotain karua?

1. 1

Marjanpoimijoiden touhut hillasuolla herättivät epäilyt – Matti kurkisti ämpäriin ja tyrmistyi

3. 3

Kansainvälisen uintiliiton julkaisema kuva järkyttää – ”Todella nöyryyttävää, epäkunnioittavaa, skandaali”

4. 4

Teinityttö julkaisi tavalliselta näyttävän kuvan itsestään ja poikaystävästään – synnytti yllättäen silmittömän nettiraivon

Harrastatko sinäkin ”Pirkka-seksiä”? 7 syytä, miksi se on tajuttoman upeaa

6. 6

Duudsonit-Jukka esittelee tyrmäävän vaimonsa Instagramissa – tältä näyttää julkisuudesta pois pysytellyt kaunotar

7. 7

”Palopuron puuma” Laura, 40, vaihtoi nuupahtaneen liiton 15 vuotta nuorempaan mieheen: ”Seksi on hyvää”

8. 8

Mökkinaapuri järjesti harvinaisen viheliäisen koston auton lämmitysajastimen avulla

9. 9

”Kalju lihava äijä” haki nuoria kesätöihin konepajalle riemastuttavalla ilmoituksella – näin kävi

10. 10

Katso: Tulipunainen hellemassa jysähtää pian jopa koko Suomeen – Ilmatieteen laitoksen video näyttää, millainen helle voi alkaa!

Näitä luetaan!