Finnairin maksamista korvauksista nousi kiista – näin yhtiö vastaa

Julkaistu:

Finnairin johtaja Päivyt Tallqvist kiistää, että yhtiö olisi kiristänyt matkojen myöhästymisistä tai peruuntumisista koituvien korvausten maksamista. Hänen mukaansa Finnairilla on kuitenkin ollut erimielisyyttä korvauksista kuluttaja-asiamiehen kanssa.
Lentomatkustajia korvausten hakemisessa avustavan AirHelpin maajohtaja Aleksi Seppo arvioi, että Finnair on kiristänyt korvausten maksamista tilanteissa, joissa lento on peruttu tai myöhästynyt reippaasti. Johtaja Päivyt Tallqvist Finnairista on eri mieltä.

– Korvauskäytäntömme ei ole muuttunut, hän sanoo.

AirHelpin Aleksi Sepon mielestä Finnair on tiukentanut korvauspolitiikkaansa suhteessa muihin lentoyhtiöihin eikä kyse ole siitä, että yhtiö olisi aiemmin ollut toisia hölläkätisempi.

Kun lento perutaan tai se on perillä yli kolme tuntia myöhässä, lentoyhtiön pitäisi maksaa asiakkaalle korvausta, ellei syynä ole ”poikkeuksellinen olosuhde” kuten vaikkapa vaikea sää tai lakko. Sääntö perustuu EU-asetukseen.

Yhteydenotot viranomaisiin lisääntyneet

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on saanut tänä vuonna 700 lentoihin liittyvää yhteydenottoa.

Viraston apulaisjohtaja Outi Haunio-Rudanko kertoi Taloussanomille viime viikolla, että pelkästään tänä vuonna Finnairiin liittyviä yhteydenottoja on tullut yhteensä noin 270. Näistä merkittävä osa koskee teknisen vian takia myöhästyneitä tai peruttuja lentoja.

AirHelpillä asiakkaiden määrä on Sepon mukaan tänä vuonna kasvanut samaa tahtia kuin Kilpailu- ja kuluttajavirastosta (KKV) apua hakeneiden määrä.

AirHelp auttaa matkustajia hakemaan korvauksia tilanteissa, joissa he ovat oikeutettuja niihin. Jos matkustaja saa AirHelpin kautta korvauksen lentoyhtiöltä, yritys perii palkkionaan siitä noin neljänneksen.

Finnair on hankkinut uusia koneita, joita oli ollut aiemmin käytössä vain parilla yhtiöllä. Lokakuussa 2015 se sai käyttöönsä ensimmäisen uuden A350-koneen. Tallqvistin mukaan kyseessä oli paitsi uusi konetyyppi, se sisälsi myös uutta teknologiaa.

Aluksi koneissa oli teknisiä ongelmia, jotka Tallqvistin mukaan aiheuttivat viivästyksiä. Nyt tilanne on kuitenkin tasaantunut.

– Meillä on ollut kuluttaja-asiamiehen kanssa eriäviä mielipiteitä mahdollisen valmistusvian osoittamisesta ja siitä, miten EU-asetusta pitäisi soveltaa, hän kertoo.

Useimmat asioivat lentoyhtiön kanssa

Tallqvist huomauttaa, että vain pieni osa asiakkaista hakee korvauksia AirHelpin kautta.

– Valtaosa toimii Finnairin kanssa suoraan, hän kertoo.

Tallqvist arvioi, että asiakkaiden tietoisuus oikeuksistaan on kasvanut. Kun yhtiö kertoo aikataulumuutoksista asiakkailleen, se myös kertoo kuluttajien oikeuksista.

– En pysty sanomaan, miten moni päätyy täyttämään korvaushakemuksen. Tämä varmasti vaihtelee tilanteen mukaan.

Korvausmäärät ovat Tallqvistin mukaan kasvaneet hienoisesti, mutta niin on liikennekin.

– Lennämme huomattavasti enemmän kuin koskaan aikaisemmin, hän lisää.

Sepon mukaan Finnairin puolustukseksi on sanottava, että suhteessa lentojen määrään sillä on muita parempi suorituskyky eli sen lennoissa on vähemmän häiriöitä kuin toisten lentoyhtiöiden.
  • Finnair
  • AirHelp

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Jopa 400 000 asiakasta pankin tietoturvaloukkauksen kohteena

    2. 2

      Kova autopäätös tulossa tänään – Britannia kieltämässä uudet bensiini- ja dieselautot

    3. 3

      Huijari esittäytyy poliisiksi ja pyytää pankkitunnuksia – 5 karua tapaa, joilla vanhuksia huijataan

    4. 4

      Asuntojen hintakehityksessä valtavat erot – onnekas omistaa hyvältä alueelta

    5. 5

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    6. 6

      Eikö Posti tiedä, kuinka paljon se säästää kirjeiden jakelua karsimalla?

    7. 7

      Trumpilla kaksi ehdokasta Fedin johtoon

    8. 8

      Pankki jättää huomioimatta kolmanneksen yli 60-vuotiaiden lainanhakijoiden tuloista – perustelee direktiivillä

    9. 9

      Kommentti: Sukupolvien tuloerot paljastavat myrkyllisen yhtälön – Suomi on matkalla kohti konkurssia

    10. 10

      Nyt on Viron vuoro – maassa pelätään viinarallia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    2. 2

      Nyt on Viron vuoro – maassa pelätään viinarallia

    3. 3

      Asuntojen hintakehityksessä valtavat erot – onnekas omistaa hyvältä alueelta

    4. 4

      Kova autopäätös tulossa tänään – Britannia kieltämässä uudet bensiini- ja dieselautot

    5. 5

      Eikö Posti tiedä, kuinka paljon se säästää kirjeiden jakelua karsimalla?

    6. 6

      Outokummulta erittäin hyvä tulos

    7. 7

      Pankki jättää huomioimatta kolmanneksen yli 60-vuotiaiden lainanhakijoiden tuloista – perustelee direktiivillä

    8. 8

      Sijoittajat pettyivät: Tulosjulkistajien osakkeet halpenivat rajusti

    9. 9

      Yksi kikka: Näin voit välttyä asumistuen pienenemiseltä

    10. 10

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    2. 2

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    3. 3

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    4. 4

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    5. 5

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    6. 6

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    7. 7

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    8. 8

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    9. 9

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    10. 10

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    11. Näytä lisää