Finnairin maksamista korvauksista nousi kiista – näin yhtiö vastaa

Julkaistu:

Finnairin johtaja Päivyt Tallqvist kiistää, että yhtiö olisi kiristänyt matkojen myöhästymisistä tai peruuntumisista koituvien korvausten maksamista. Hänen mukaansa Finnairilla on kuitenkin ollut erimielisyyttä korvauksista kuluttaja-asiamiehen kanssa.
Lentomatkustajia korvausten hakemisessa avustavan AirHelpin maajohtaja Aleksi Seppo arvioi, että Finnair on kiristänyt korvausten maksamista tilanteissa, joissa lento on peruttu tai myöhästynyt reippaasti. Johtaja Päivyt Tallqvist Finnairista on eri mieltä.

– Korvauskäytäntömme ei ole muuttunut, hän sanoo.

AirHelpin Aleksi Sepon mielestä Finnair on tiukentanut korvauspolitiikkaansa suhteessa muihin lentoyhtiöihin eikä kyse ole siitä, että yhtiö olisi aiemmin ollut toisia hölläkätisempi.

Kun lento perutaan tai se on perillä yli kolme tuntia myöhässä, lentoyhtiön pitäisi maksaa asiakkaalle korvausta, ellei syynä ole ”poikkeuksellinen olosuhde” kuten vaikkapa vaikea sää tai lakko. Sääntö perustuu EU-asetukseen.

Yhteydenotot viranomaisiin lisääntyneet

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on saanut tänä vuonna 700 lentoihin liittyvää yhteydenottoa.

Viraston apulaisjohtaja Outi Haunio-Rudanko kertoi Taloussanomille viime viikolla, että pelkästään tänä vuonna Finnairiin liittyviä yhteydenottoja on tullut yhteensä noin 270. Näistä merkittävä osa koskee teknisen vian takia myöhästyneitä tai peruttuja lentoja.

AirHelpillä asiakkaiden määrä on Sepon mukaan tänä vuonna kasvanut samaa tahtia kuin Kilpailu- ja kuluttajavirastosta (KKV) apua hakeneiden määrä.

AirHelp auttaa matkustajia hakemaan korvauksia tilanteissa, joissa he ovat oikeutettuja niihin. Jos matkustaja saa AirHelpin kautta korvauksen lentoyhtiöltä, yritys perii palkkionaan siitä noin neljänneksen.

Finnair on hankkinut uusia koneita, joita oli ollut aiemmin käytössä vain parilla yhtiöllä. Lokakuussa 2015 se sai käyttöönsä ensimmäisen uuden A350-koneen. Tallqvistin mukaan kyseessä oli paitsi uusi konetyyppi, se sisälsi myös uutta teknologiaa.

Aluksi koneissa oli teknisiä ongelmia, jotka Tallqvistin mukaan aiheuttivat viivästyksiä. Nyt tilanne on kuitenkin tasaantunut.

– Meillä on ollut kuluttaja-asiamiehen kanssa eriäviä mielipiteitä mahdollisen valmistusvian osoittamisesta ja siitä, miten EU-asetusta pitäisi soveltaa, hän kertoo.

Useimmat asioivat lentoyhtiön kanssa

Tallqvist huomauttaa, että vain pieni osa asiakkaista hakee korvauksia AirHelpin kautta.

– Valtaosa toimii Finnairin kanssa suoraan, hän kertoo.

Tallqvist arvioi, että asiakkaiden tietoisuus oikeuksistaan on kasvanut. Kun yhtiö kertoo aikataulumuutoksista asiakkailleen, se myös kertoo kuluttajien oikeuksista.

– En pysty sanomaan, miten moni päätyy täyttämään korvaushakemuksen. Tämä varmasti vaihtelee tilanteen mukaan.

Korvausmäärät ovat Tallqvistin mukaan kasvaneet hienoisesti, mutta niin on liikennekin.

– Lennämme huomattavasti enemmän kuin koskaan aikaisemmin, hän lisää.

Sepon mukaan Finnairin puolustukseksi on sanottava, että suhteessa lentojen määrään sillä on muita parempi suorituskyky eli sen lennoissa on vähemmän häiriöitä kuin toisten lentoyhtiöiden.
  • Finnair
  • AirHelp

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kommentti: Päättäjät hehkuttavat Ahvenanmaan työllisyysihmettä – oikeasti sen kustantaa muu Suomi

    2. 2

      Vannetukku teki rikosilmoituksen Nokian Renkaista

    3. 3

      Tutkimus: Ihminen alkaa inhota työtään 35-vuotiaana

    4. 4

      Asuntokaupan piti vetää, mutta katsopa rivitaloja – kolme syytä selittää heikompaa myyntiä

    5. 5

      Oikeusasiamies: Merkittävä määrä velallisia saanut virheellisesti maksuhäiriömerkinnän

    6. 6

      Pauligin päällikkö: ”Hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän

    7. 7

      Työntekijä on ihanneiässä vain muutaman vuoden, tutkija sanoo – ”Aikaikkuna alkaa olla jo yllättävän pieni”

    8. 8

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    9. 9

      Norjan öljyrahasto tuotti ennätyspotin rahaa

    10. 10

      OP: Suhdannenousu vasta alkutekijöissä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    2. 2

      Työntekijä on ihanneiässä vain muutaman vuoden, tutkija sanoo – ”Aikaikkuna alkaa olla jo yllättävän pieni”

    3. 3

      Pauligin päällikkö: ”Hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän

    4. 4

      Tutkimus: Ihminen alkaa inhota työtään 35-vuotiaana

    5. 5

      Diabeteslääkkeiden korvaus pieneni yli 300 000 suomalaiselta – etujärjestö: osa jättänyt lääkkeet ostamatta

    6. 6

      Kommentti: Päättäjät hehkuttavat Ahvenanmaan työllisyysihmettä – oikeasti sen kustantaa muu Suomi

    7. 7

      Oikeusasiamies: Merkittävä määrä velallisia saanut virheellisesti maksuhäiriömerkinnän

    8. 8

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    9. 9

      Vannetukku teki rikosilmoituksen Nokian Renkaista

    10. 10

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    6. 6

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    7. 7

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    8. 8

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    9. 9

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    10. 10

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    11. Näytä lisää