Finnairin maksamista korvauksista nousi kiista – näin yhtiö vastaa

Finnairin johtaja Päivyt Tallqvist kiistää, että yhtiö olisi kiristänyt matkojen myöhästymisistä tai peruuntumisista koituvien korvausten maksamista. Hänen mukaansa Finnairilla on kuitenkin ollut erimielisyyttä korvauksista kuluttaja-asiamiehen kanssa.
Lentomatkustajia korvausten hakemisessa avustavan AirHelpin maajohtaja Aleksi Seppo arvioi, että Finnair on kiristänyt korvausten maksamista tilanteissa, joissa lento on peruttu tai myöhästynyt reippaasti. Johtaja Päivyt Tallqvist Finnairista on eri mieltä.

– Korvauskäytäntömme ei ole muuttunut, hän sanoo.

AirHelpin Aleksi Sepon mielestä Finnair on tiukentanut korvauspolitiikkaansa suhteessa muihin lentoyhtiöihin eikä kyse ole siitä, että yhtiö olisi aiemmin ollut toisia hölläkätisempi.

Kun lento perutaan tai se on perillä yli kolme tuntia myöhässä, lentoyhtiön pitäisi maksaa asiakkaalle korvausta, ellei syynä ole ”poikkeuksellinen olosuhde” kuten vaikkapa vaikea sää tai lakko. Sääntö perustuu EU-asetukseen.

Yhteydenotot viranomaisiin lisääntyneet

Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) on saanut tänä vuonna 700 lentoihin liittyvää yhteydenottoa.

Viraston apulaisjohtaja Outi Haunio-Rudanko kertoi Taloussanomille viime viikolla, että pelkästään tänä vuonna Finnairiin liittyviä yhteydenottoja on tullut yhteensä noin 270. Näistä merkittävä osa koskee teknisen vian takia myöhästyneitä tai peruttuja lentoja.

AirHelpillä asiakkaiden määrä on Sepon mukaan tänä vuonna kasvanut samaa tahtia kuin Kilpailu- ja kuluttajavirastosta (KKV) apua hakeneiden määrä.

AirHelp auttaa matkustajia hakemaan korvauksia tilanteissa, joissa he ovat oikeutettuja niihin. Jos matkustaja saa AirHelpin kautta korvauksen lentoyhtiöltä, yritys perii palkkionaan siitä noin neljänneksen.

Finnair on hankkinut uusia koneita, joita oli ollut aiemmin käytössä vain parilla yhtiöllä. Lokakuussa 2015 se sai käyttöönsä ensimmäisen uuden A350-koneen. Tallqvistin mukaan kyseessä oli paitsi uusi konetyyppi, se sisälsi myös uutta teknologiaa.

Aluksi koneissa oli teknisiä ongelmia, jotka Tallqvistin mukaan aiheuttivat viivästyksiä. Nyt tilanne on kuitenkin tasaantunut.

– Meillä on ollut kuluttaja-asiamiehen kanssa eriäviä mielipiteitä mahdollisen valmistusvian osoittamisesta ja siitä, miten EU-asetusta pitäisi soveltaa, hän kertoo.

Useimmat asioivat lentoyhtiön kanssa

Tallqvist huomauttaa, että vain pieni osa asiakkaista hakee korvauksia AirHelpin kautta.

– Valtaosa toimii Finnairin kanssa suoraan, hän kertoo.

Tallqvist arvioi, että asiakkaiden tietoisuus oikeuksistaan on kasvanut. Kun yhtiö kertoo aikataulumuutoksista asiakkailleen, se myös kertoo kuluttajien oikeuksista.

– En pysty sanomaan, miten moni päätyy täyttämään korvaushakemuksen. Tämä varmasti vaihtelee tilanteen mukaan.

Korvausmäärät ovat Tallqvistin mukaan kasvaneet hienoisesti, mutta niin on liikennekin.

– Lennämme huomattavasti enemmän kuin koskaan aikaisemmin, hän lisää.

Sepon mukaan Finnairin puolustukseksi on sanottava, että suhteessa lentojen määrään sillä on muita parempi suorituskyky eli sen lennoissa on vähemmän häiriöitä kuin toisten lentoyhtiöiden.
  • Finnair
  • AirHelp

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Stockmann päästää asiakkaat katolle – vanhasta tupakkapaikasta tehdään hulppea terassi

    3. 3

      Tällainen on Helsinki-Vantaan lentoaseman uusi ”sauna-bussi”

    4. 4

      VM nosti Suomen talouden kasvuennustetta

    5. 5

      Pörssiin pyrkivän autokauppias Kamuxin arvo selvisi

    6. 6

      Nordean muutto näyttää todennäköiseltä – Wahlroos vihjaili uudesta sijainnista

    7. 7

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    8. 8

      Nousukäyrälle jatkoa: Suomen vienti kasvoi helmikuussa 6 %

    9. 9

      Stockmannin tappio odotettua syvempi – näkymät ennallaan

    10. 10

      Caverionin Lehtoranta: ”Projektiriskit saattavat olla aiemmin arvioitua korkeammat”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Eläkkeensaajat tyrmää verottajan linjauksen – ruoka biojätteeksi eikä vapaaehtoisille

    3. 3

      Talousvaliokunta hyväksyi esityksen hallintarekisteristä

    4. 4

      Näin paljon uusi kunnanvaltuutettu tienaa

    5. 5

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    6. 6

      Analyysitoimisto varoittaa: ”Nousukausi ei kestä pitkään”

    7. 7

      Nordean muutto näyttää todennäköiseltä – Wahlroos vihjaili uudesta sijainnista

    8. 8

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    9. 9

      Stockmann päästää asiakkaat katolle – vanhasta tupakkapaikasta tehdään hulppea terassi

    10. 10

      Tällainen on Helsinki-Vantaan lentoaseman uusi ”sauna-bussi”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    3. 3

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    4. 4

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    5. 5

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    6. 6

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    7. 7

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    8. 8

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    9. 9

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    10. 10

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    11. Näytä lisää