Kaupat esiintyvät hyväntekijöinä – tässä syy

Julkaistu: , Päivitetty:

Kauppojen ja pankkien viimeaikaiset avaukset kertovat markkinointikeinojen muuttumisesta, professori Lasse Mitronen sanoo.
Ruokakaupoista ja pankeista näyttää tulleen hyväntekijöitä, jotka ovat huolissaan kuluttajista. Aalto-yliopiston professorin Lasse Mitrosen mukaan ne hakevat uusia markkinointikeinoja, joissa ne pyrkivät hyödyntämään mediaa.

Uusimmasta tempauksesta kertoi tänään Kesko. Se ilmoitti aloittavansa ruokakampanjan, joka korostaa paitsi hintaa myös laatua. Keskon mukaan suomalaisten ruoan laatu ei saa laskea, vaikka kuluttajien ostovoima heikkenee. Vaikka hintojen on K-ryhmän mukaan oltava edullisia, "hintakilpailu ei saa heikentää suomalaisen ruoan laatua".

Avaus on vastaus S-ryhmän kampanjaan. S-ryhmä kertoi tammikuussa auttavansa suomalaisia vaikeina aikoina ja heidän pyynnöstään laskevansa ruuan hintaa pysyvästi. Alennukset koskivat 400 tuotetta Prismassa ja pienempää määrää ryhmän muissa kaupoissa.

Pelkästään hyvää hyvyyttään kaupat eivät näin toimi.

– Toki kyse on liiketoiminnasta. Kilpailusta asiakkaiden sielusta ja heidän rahoistaan, Mitronen sanoo.

Kesko on tähän saakka turvautunut perinteiseen mainontaan ja muun muassa julkaissut sanomalehtien välissä suuria mainosliitteitään. S-ryhmän julkistettua hinnanalennuksensa se vastasi alentaneensa monia hintojaan jo marraskuussa.

S-ryhmä sai paljon julkisuutta tiedotusvälineissä ja sosiaalisessa mediassa. Keskon hinnanalennuksista ei juuri puhuttu.

– Mainonta maksaa. Mitä paremmin viesti leviää yhteisöllisessä mediassa, sitä parempi, Mitronen huomauttaa.

Perinteinen mainonta on kallista

Uuden pääjohtajan Mikko Helanderin luotsaama Kesko oppi nopeasti. Mitrosen mukaan K-ryhmä liikkuu nyt hyvin ajassa, jossa markkinointia opetellaan uudelleen.

Myös pankit ovat innostuneet hyväntekijän roolista. Finanssiryhmä OP kertoi viime viikolla tarjoavansa asiakkailleen lainojen lyhennysvapaita. Pankin mukaan niillä voidaan saada aikaan miljardiluokan elvytysruiske Suomen talouteen.

Danske Bank ilmoitti olevansa mukana "talouskasvua vauhdittavien pankkien rintamassa" ja Nordeakin liittyi joukkoon.

Kaupat pelkäävät Lidlin vievän asiakkaat

Keskon kampanja on Mitrosen mukaan linjassa K-ryhmän tavoitteiden kanssa. Ryhmän kaupat pyrkivät olemaan laadukkaita ja vastuullisia.

K-ryhmä kertoi tarjoavansa "asiantuntijoidensa kehittämiä ja testaamia laadukkaita sekä terveellisiä aterioita, jotka ravitsevat nelihenkisen perheen alle kymmenellä eurolla". Mitronen muistuttaa, että ryhmällä on pitkä perinne koekeittiöineen ja K-kaupan Väiskeineen.

– Kampanja sopii brändin imagoon.

Osin se on piikki S-ryhmälle ja Lidlille. Lidl on Keskolle ja S-ryhmälle suuri peikko. Sen myynti kasvaa jatkuvasti, ja muutenkin halpaketjujen tulevaisuus näyttää Mitrosen mukaan hyvältä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Suomeenkin iskeneellä kiristysohjelmalla venäläiset juuret – ”Tosiaan on syytä huoleen”

    2. 2

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    3. 3

      Luksushotelli hylkäsi Trump-brändin

    4. 4

      Korealaisyritys maksamassa 880 000 euron lunnaat kiristäjille – tulos voi olla surkea

    5. 5

      Laaja kyberhyökkäysaalto iski Suomeen – yrityksiltä vaaditaan lunnaita

    6. 6

      Suomalaisyritys nappasi miljoonadiilin Naton kanssa – ”Tykkimiehelle sotilasteknologia oli aika tuntematonta”

    7. 7

      Historiallinen paukku Googlelle – 2,42 miljardin euron sakot hakutulosten peukaloinnista

    8. 8

      Pihistääkö joku työpaikan kassasta tai varastosta? Tutkijat haluavat havaintosi

    9. 9

      Italian pankkien pelastaminen kuohuttaa – veronmaksajien pussille menon piti vaikeutua

    10. 10

      Alkotaxi-yrittäjä ja syyttäjä hakevat valituslupaa KKO:sta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    2. 2

      Jopa tuhansien eurojen korvausvaatimukset säikyttävät vuokranantajia

    3. 3

      Laaja kyberhyökkäysaalto iski Suomeen – yrityksiltä vaaditaan lunnaita

    4. 4

      Suomeenkin iskeneellä kiristysohjelmalla venäläiset juuret – ”Tosiaan on syytä huoleen”

    5. 5

      Yksityiskoneiden ”valtava kupla” puhkesi – hinnat romahtivat kolmessa vuodessa

    6. 6

      Tiesitkö tämän nousukaudesta ja sairastelusta? ”Ilmiö näkyy selvästi”

    7. 7

      Suomalaisyritys nappasi miljoonadiilin Naton kanssa – ”Tykkimiehelle sotilasteknologia oli aika tuntematonta”

    8. 8

      Luksushotelli hylkäsi Trump-brändin

    9. 9

      Valtava määrä kultaa myytiin yhdessä minuutissa – ”pulskasormisen muppetin tunnusmerkit”

    10. 10

      Harvinaisen ankea luku: Ansioiden nousu alhaisinta yli 50 vuoteen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    3. 3

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    4. 4

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    5. 5

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    6. 6

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    7. 7

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    8. 8

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    9. 9

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    10. 10

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    11. Näytä lisää