Kaupat esiintyvät hyväntekijöinä – tässä syy

Kauppojen ja pankkien viimeaikaiset avaukset kertovat markkinointikeinojen muuttumisesta, professori Lasse Mitronen sanoo.
Ruokakaupoista ja pankeista näyttää tulleen hyväntekijöitä, jotka ovat huolissaan kuluttajista. Aalto-yliopiston professorin Lasse Mitrosen mukaan ne hakevat uusia markkinointikeinoja, joissa ne pyrkivät hyödyntämään mediaa.

Uusimmasta tempauksesta kertoi tänään Kesko. Se ilmoitti aloittavansa ruokakampanjan, joka korostaa paitsi hintaa myös laatua. Keskon mukaan suomalaisten ruoan laatu ei saa laskea, vaikka kuluttajien ostovoima heikkenee. Vaikka hintojen on K-ryhmän mukaan oltava edullisia, "hintakilpailu ei saa heikentää suomalaisen ruoan laatua".

Avaus on vastaus S-ryhmän kampanjaan. S-ryhmä kertoi tammikuussa auttavansa suomalaisia vaikeina aikoina ja heidän pyynnöstään laskevansa ruuan hintaa pysyvästi. Alennukset koskivat 400 tuotetta Prismassa ja pienempää määrää ryhmän muissa kaupoissa.

Pelkästään hyvää hyvyyttään kaupat eivät näin toimi.

– Toki kyse on liiketoiminnasta. Kilpailusta asiakkaiden sielusta ja heidän rahoistaan, Mitronen sanoo.

Kesko on tähän saakka turvautunut perinteiseen mainontaan ja muun muassa julkaissut sanomalehtien välissä suuria mainosliitteitään. S-ryhmän julkistettua hinnanalennuksensa se vastasi alentaneensa monia hintojaan jo marraskuussa.

S-ryhmä sai paljon julkisuutta tiedotusvälineissä ja sosiaalisessa mediassa. Keskon hinnanalennuksista ei juuri puhuttu.

– Mainonta maksaa. Mitä paremmin viesti leviää yhteisöllisessä mediassa, sitä parempi, Mitronen huomauttaa.

Perinteinen mainonta on kallista

Uuden pääjohtajan Mikko Helanderin luotsaama Kesko oppi nopeasti. Mitrosen mukaan K-ryhmä liikkuu nyt hyvin ajassa, jossa markkinointia opetellaan uudelleen.

Myös pankit ovat innostuneet hyväntekijän roolista. Finanssiryhmä OP kertoi viime viikolla tarjoavansa asiakkailleen lainojen lyhennysvapaita. Pankin mukaan niillä voidaan saada aikaan miljardiluokan elvytysruiske Suomen talouteen.

Danske Bank ilmoitti olevansa mukana "talouskasvua vauhdittavien pankkien rintamassa" ja Nordeakin liittyi joukkoon.

Kaupat pelkäävät Lidlin vievän asiakkaat

Keskon kampanja on Mitrosen mukaan linjassa K-ryhmän tavoitteiden kanssa. Ryhmän kaupat pyrkivät olemaan laadukkaita ja vastuullisia.

K-ryhmä kertoi tarjoavansa "asiantuntijoidensa kehittämiä ja testaamia laadukkaita sekä terveellisiä aterioita, jotka ravitsevat nelihenkisen perheen alle kymmenellä eurolla". Mitronen muistuttaa, että ryhmällä on pitkä perinne koekeittiöineen ja K-kaupan Väiskeineen.

– Kampanja sopii brändin imagoon.

Osin se on piikki S-ryhmälle ja Lidlille. Lidl on Keskolle ja S-ryhmälle suuri peikko. Sen myynti kasvaa jatkuvasti, ja muutenkin halpaketjujen tulevaisuus näyttää Mitrosen mukaan hyvältä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    2. 2

      Alkaako Suomessa pyöriä kaljatakseja? Ministeriö: Tätä se edellyttäisi

    3. 3

      Lehto Groupin merkittävät omistajat aikovat myydä osakkeitaan

    4. 4

      Kreikka yllätti: talous kääntyi reippaasti ylijäämäiseksi

    5. 5

      Ruotsalais-suomalainen teräsyhtiö sponsoroi Trumpin virkaanastujaisia – ”ei ota kantaa politiikkaan”

    6. 6

      Macronin menestys sai Euroopan pörssit huokaisemaan helpotuksesta

    7. 7

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    8. 8

      Suosituslaskut painoivat Nestettä, Evli kiipesi

    9. 9

      Ministeriö: Alkoholilaki menee uusiksi hovioikeuden Alkotaxi-päätöksen takia

    10. 10

      Olisiko useampi Siwa tai Valintatalo voinut mennä kaupaksi? ”Kykeneviä ostajia ei ollut”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    2. 2

      Alkaako Suomessa pyöriä kaljatakseja? Ministeriö: Tätä se edellyttäisi

    3. 3

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    4. 4

      Lehto Groupin merkittävät omistajat aikovat myydä osakkeitaan

    5. 5

      Ministeriö: Alkoholilaki menee uusiksi hovioikeuden Alkotaxi-päätöksen takia

    6. 6

      Hovioikeus: Mietojen alkoholijuomien kotiinkuljetusta ei voinut kieltää

    7. 7

      ”Toiselle loppusiivoukseksi riittää, että imuroi huoneen keskeltä”

    8. 8

      Kreikka yllätti: talous kääntyi reippaasti ylijäämäiseksi

    9. 9

      Pelot helpottivat – kulta halpeni vauhdilla

    10. 10

      Pääekonomisti: Ranskan päätöksillä paljon väliä suomalaisille

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Pankkia vaihtamalla voi säästää yli tuhat euroa vuodessa

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    4. 4

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    5. 5

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    8. 8

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    9. 9

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    10. 10

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    11. Näytä lisää