Hinta-arvio autosta ei ollutkaan ilmainen – kuluttaja-asiamies varoittaa palvelusta

Julkaistu:

Kuluttajaviranomaiset ovat saaneet vuodenvaihteessa yli sata yhteydenottoa auton hinta-arvioita tarjoavasta sivustosta. Palvelun maksullisuus ei käy sivustolta riittävän hyvin selville.
Autonhintaarvio.fi-verkkosivu on poikinut kuluttaja-asiamiehelle, maistraattien kuluttajaneuvontaan ja Euroopan kuluttajakeskukseen yli sata yhteydenottoa kuluttajilta, kuluttaja-asiamies kertoo tiedotteessaan. Sivusto tarjoaa auton hinta-arviopalvelua, ja kuluttajien tekemien ilmoitusten mukaan palvelun mainoksista ei selviä, että palvelu on maksullinen.



Edes varsinaiselta tilaussivulta ei löydy hintatietoa muualta kuin vaikeasti havaittavasta tekstistä, joka on huomattavasti tilauspainikkeen alapuolella.

Kuluttajilla on ollut vaikeuksia perua tilausta sen jälkeen, kun palvelun maksullisuus on tullut ilmi.



Autonhintaarvio.fi -palvelun tarjoajaksi on ilmoitettu virolainen Nordicpartner Oü -niminen yritys. Yrityksen sopimusehtojen mukaan yritys toimittaa kuluttajille ”digitaalisia tuotteita”, eikä kuluttaja voi palvelun ehtojen mukaan peruuttaa tilausta vastaanotettuaan tällaisen digitaalisen tuotteen.



Kuluttaja-asiamiehen mukaan palvelussa ei ole kuitenkaan kysymys digitaalisen sisällön toimittamisesta, vaan palvelusta, joka tehdään verkon välityksellä. Kyseessä on siis palvelun etämyynti, jolla on 14 päivän peruuttamisoikeus.

Kuluttajansuojalain mukaan kuluttajan ei tarvitse maksaa peruuttamisaikana kokonaan tai osittain suoritetusta palvelusta, jos yritys on aloittanut palvelun suorittamisen peruuttamisaikana ilman kuluttajan suostumusta. Suostumukseksi ei riitä pelkkä asian toteaminen sopimusehdoissa.



Kuluttajan on siis esimerkiksi rastitettava kohta, jossa hän pyytää palvelun suorittamisen aloittamista välittömästi. Tällaista lain edellyttämää aktiivista valintaa ei Autonhintaarvio.fi -sivustolla ole voinut tehdä.

Kuluttaja-asiamiehen mukaan perusteetonta laskua ei tarvitse maksaa, mutta kuluttajan pitää lähettää yritykselle reklamaatio.

Reklamaatio kannattaa tehdä yritykselle esimerkiksi sähköpostitse, jos mahdollista, jotta siitä jää todiste. Myös saatu arvio kannattaa säilyttää.



Jos asia ei ratkea kirjallisesta reklamaatiosta huolimatta, kuluttaja voi ottaa yhteyttä maistraattien kuluttajaneuvontaan. Kuluttaja-asiamies seuraa tilannetta ja on ollut yhteydessä myös Viron kuluttajaviranomaiseen.
Näitä luetaan!
  1. 1

    Vanha nainen heitti kolikoita lentokoneen moottoriin – toivoi turvallista lentoa

  2. 2

    Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

  3. 3

    Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

  4. 4

    Tekaistuja alennusprosentteja ja vertailuhintoja – urheiluketjut saivat 100 000 euron uhkasakot

  5. 5

    Henkilö- ja pakettiautojen katsastusvälit harvenevat – ei koske yli 10-vuotiaita autoja

  6. 6

    Terrori kiristää turvatoimia – suomalaisfirma keksi markkinaraon

  7. 7

    Jollan perustajalta startup-alusta – Tavoitteena tuhat yritystä ja miljardi dollaria

  8. 8

    Näin ex-microsoftlaiset loivat itselleen uuden työpaikan – ”Kehuimme maasta taivaaseen”

  9. 9

    Osakeasunnot kallistuivat pääkaupunkiseudulla

  10. 10

    860 000 suomalaista saa asumistukea – määrä pomppasi yli 200 000:lla vuosikymmenessä

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

  2. 2

    Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

  3. 3

    Suomeenkin iskeneellä kiristysohjelmalla venäläiset juuret – ”Tosiaan on syytä huoleen”

  4. 4

    Suomalaisten kuluja maksettiin miljoonilla euroilla ulkomaille – tällä kortilla sinäkin voit hyötyä

  5. 5

    Terrori kiristää turvatoimia – suomalaisfirma keksi markkinaraon

  6. 6

    Vanha nainen heitti kolikoita lentokoneen moottoriin – toivoi turvallista lentoa

  7. 7

    Laaja kyberhyökkäysaalto iski Suomeen – yrityksiltä vaaditaan lunnaita

  8. 8

    Tekaistuja alennusprosentteja ja vertailuhintoja – urheiluketjut saivat 100 000 euron uhkasakot

  9. 9

    Henkilö- ja pakettiautojen katsastusvälit harvenevat – ei koske yli 10-vuotiaita autoja

  10. 10

    Luksushotelli hylkäsi Trump-brändin

  11. Näytä lisää
  1. 1

    Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

  2. 2

    Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

  3. 3

    Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

  4. 4

    Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

  5. 5

    Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

  6. 6

    Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

  7. 7

    Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

  8. 8

    Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

  9. 9

    Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

  10. 10

    Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

  11. Näytä lisää