OP:n kysely esti laskujen maksamisen verkossa – "tilanne on ollut harmillinen"

Julkaistu: , Päivitetty:

Kieltäytyminen asiakkaiden sidonnaisuuksia kartoittaviin kysymyksiin eväsi joiltakin OP:n asiakkailta pääsyn verkkopankkipalveluihin tietokoneella.


Pankkiryhmä OP muutti kiusallisiksi koetut kyselyt muun muassa asiakkaidensa sidoksista poliittisesti vaikutusvaltaisiin henkilöihin vapaaehtoisiksi keskiviikkona Finanssivalvonnan (Fiva) kehotuksesta.

OP:n tehtyä kyselystä pakollisen, pankki eväsi asiakkailtaan verkkopankkipalveluiden käytön tietokoneelta käsin, mikäli he eivät vastanneet kysymyksiin.

Pankkitunnuksia ei kuitenkaan suljettu, vaan mobiilisovelluksella pankkipalveluiden käyttö onnistui normaalisti.

"Tuskin ainakaan kymmeniä"

Taloussanomat sai yhteydenoton OP:n asiakkaalta, jolta oli evätty pääsy pankin verkkopalveluun. Asiakas ei ollut päässyt pankkipalveluihin lainkaan, sillä hänellä ei ollut käytössään pankin mobiilipalvelua.

OP:n henkilöasiakkaista vastaavan johtajan Merja Auvisen mukaan pankin verkkopalveluun pääsee nyt, vaikka ei kyselyyn sillä hetkellä vastaisikaan.

– Uskoisin, että kokonaisuutena vaikutus on ollut varsin vähäinen. Ymmärrän kyllä, että yksilötasolla tilanne on ollut varsin harmillinen.

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio kertoi tiistaina pitävänsä huolestuttavana pääsyn epäämistä pankkipalveluihin. Auvinen ei osaa sanoa, kuinka monelta pääsy estyi.

– Paljon niitä ei ole tietooni tullut. Varmaankin useammalta kuin yhdeltä tai kahdelta, mutta ei tuskin ainakaan kymmeniltä. Emme ole keränneet pankkikohtaisia lukuja.

Tietoja kerätään edelleen

Auvisen mukaan vastaavia tietoja on kysytty asiakaskohtaamisten yhteydessä jo monta vuotta.

Viime kesästä lähtien meillä oli verkkosivuillamme näkyvillä, että tulemme keräämään näitä tietoja. Vapaaehtoisuuteen perustuva kysely toimi hyvin ja syksyn aikana saimme todella paljon vastauksia.

Vuonna 2008 voimaan tullut rahanpesulaki edellyttää pankit kuitenkin jatkossakin keräämään tietoja asiakkaidensa erilaisista kytköksistä ja sidoksista.

– Nyt odotamme, josko viranomainen meitä edelleen asiassa ohjeistaa. Pyrimme kannustamaan asiakkaittamme vastaamaan, kun ne tiedot kuitenkin tarvitaan. Mietimme myös, pitääkö kyselyn tapaa jollakin tavalla muuttaa, että saamme loputkin tiedot koottua, Auvinen päättää.

Fiva tarkensi tänään näkemystään, jonka mukaan maksuvälineen sulkeminen ei ole oikea keino täyttää asiakkaan tuntemissääntelyä koskevan lain vaatimuksia. Finanssivalvonnan tulkinnan mukaan maksupalvelulaki ajaa tässä suhteessa rahanpesulain yli.

Fiva kehottaa asiakkaita vastaamaan pankin esittämiin tuntemistietoja koskeviin kyselyihin. Fiva sanoo arvioivansa tietosuojavaltuutetun ja pankkien kanssa, ovatko kaikki toistaiseksi esitetyt kysymykset tarpeellisia.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    2. 2

      Härkis nousi suosioon Suomessa – Kauhavalle tulee uusi tehdas

    3. 3

      Nokian osake jatkaa vahvassa nousussa – kurssi yli +7 %

    4. 4

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    5. 5

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    6. 6

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    7. 7

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    8. 8

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    9. 9

      Osa työnantajista karttelee hakemustulvaa – ”Tarvetta avoimelle haulle ei oikein ole”

    10. 10

      Saksan talouden kasvu yllätti – vauhti kovinta kuuteen vuoteen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    2. 2

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    3. 3

      Sarasvuo lahjoitti 2 miljoonaa Trainers’ Housen osaketta yhtiön toimitusjohtajalle

    4. 4

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    5. 5

      Osa työnantajista karttelee hakemustulvaa – ”Tarvetta avoimelle haulle ei oikein ole”

    6. 6

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    7. 7

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    8. 8

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    9. 9

      Nokian osake ponkaisi rajuun nousuun – kertoi patenttisovusta Applen kanssa

    10. 10

      Korruptioskandaali levisi lihapakkaamoon – kurssi syöksyi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      Ilmainen porno palaa televisioon

    8. 8

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    9. 9

      Tamperelaisfirman työntekijöille bonuksina muhkea osakepotti: ”Kuuntelivat ällistyksestä mykkinä”

    10. 10

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    11. Näytä lisää