15 tunnin työpäivä hyppytunneilla – monen arkea

Julkaistu:

Ajattelitko, että hyppytunteja oli vain koulussa? Nyt niitä on myös töissä. Lisäksi tuplavuorot ja päivystäminen pidentävät nyky-Suomessa monien työntekijöiden päivän jopa 15 tuntiin. Osa tekee jopa 24 tunnin työpäivää. Lue, missä töissä joustetaan jatkuvasti.
Keski-Suomessa taksiautoilija ajoi vuoroja kellon ympäri. Mies paloi lopulta loppuun ja lähti hakemaan saatavia oikeusteitse. Kun saatavia laskettiin tuomioistuimessa, keskituntipalkka jäi 3,5 euroon.

Auto- ja kuljetusalan (AKT) tietoon tulee vain jäävuoren huippu työajan ylityksistä. Noin vuodentakainen tapaus on ääriesimerkki, mutta ei ainoa. Kuljetusalalla paiskitaan pitkää päivää muutenkin, työehtosopimusten (tes) mukaisesti.

Ammattiliikenteessä työpäivät ovat pitkiä erityisesti kauko-, maaseutu- ja taksiliikenteessä. Kaukoliikenteessä niin sanottu työhön sidonnaisuusaika on 15 tuntia, lähiliikenteessä 12 tuntia.

Linja-auton kuljettajalla työpäivä voi alkaa kello kuusi aamulla ja kestää iltakahdeksaan. Välissä on luppoaikaa, ”katkoja”. Niitä on paljon koulukuljetuksissa ja maaseudun vakiovuoroissa.

Yhdeksän tuntia on normaali ajoaika, jonka ylityksestä on omat poikkeuksensa.

– Katkot eivät vähennä väsymystä. On mahdollista, että kuljettaja on tosi väsynyt, kun tekee tällaista päivää, sanoo auto- ja kuljetusalan AKT:n palkkasihteeri Jyrki Halvari.

Takseilla työaikalaki määrää työajan 11 tunniksi, tilapäisesti 13 tuntiin, olipa ajossa tai tolpalla. Ongelma on yleissitovan sopimuksen puuttuminen. Jos sitä ei ole, palkka kertyy ajoista ja haja-asutusalueilla ajoja voi olla hyvin harvakseltaan.

– Palkkasaatavia on laskettu vuoroista, jotka ovat kestäneet vuorokauden ympäri. Nämä eivät yleensä tule ilmi, koska kuljettajakin näissä tilanteissa toimii lain vastaisesti, AKT:n palkkasihteeri Juha Ollas sanoo.
 
Taksi-tes takaa minimipalkan, mutta se ei ole yleissitova. Jos työnantaja ei ole Taksiliiton jäsen, työntekijät ovat pelkän työaikalain piirissä. Suomessa on noin 10 000 taksia, joista tesin piirissä vain muutama prosentti.

Kaksiosaisia
vuoroja


Ilmailualan unioniin kuuluvat kenttävirkailijat tekevät puolestaan kaksiosaisia vuoroja. Ne eivät ole haluttuja, mutta lentoliikenteessä on ruuhkapiikkejä: työ ei jakaudu tasaisesti työpäivälle.

– On sovittu työehtosopimuksessa tai paikallisesti esimerkiksi, että jos tauko jää liian lyhyeksi, siitä maksetaan palkkaa, IAU:n liittosihteeri Juha-Matti Koskinen kertoo.

Finnairin lentoaseman asiakaspalvelussa sopimusta kaksiosaisista vuoroista ei tällä hetkellä ole. Joustoa syntyy siitä, että vuoroa tekevät osa-aikaiset työntekijät.

– Eivät ne vuorot haluttuja ole. Aiemmin kun olemme niitä sopineet kaikille työntekijöille, se on ollut kaupankäyntiä, jotain on saatu tilalle, Finnairin lentoaseman asiakaspalvelun pääluottamusmies Sirpa Lahtinen kertoo.

– Osa-aikaiset tekevät niitä vapaaehtoisesti ja saavat lisätunteja viikolle.

Lentokoneiden matkustamohenkilöstö pitää taukoja kesken työpäivän. Flybessa hyppytunnit ovat tällä hetkellä arka aihe. Minkä pituisilla tauoilla alkavat lisät juosta, siitä Pro-liitto vääntää parhaillaan kättä tes-neuvotteluissa.

PAM: Hyppytunnit
ikuisuusriesa


Työvuorot venyvät usein pitkiksi myös hotelli- ja ravintola-alalla sekä kiinteistöpalveluissa. Esimerkiksi kauppakeskuksissa tarvitaan väkeä, kun aukioloajat ovat pidentyneet. 

– Hyppytunnit ovat lienee jonkinlainen ikuisuusriesa, Antti Veirto, Pamin yhteiskuntapoliittisen yksikön päällikkö sanoo.

– Alaiset soittavat esimiehille, että "mä en pääse". Se on tällaista löyhässä hirressä olemista, Pron sektoripäällikkö Annemarje Salonen kertoo.

Kiinteistöpalveluissa on paljon "työmarttyyreita" Pron sopimusala-asiamies Tiina Korjula kertoo. He haluavat hoitaa vastuualueensa, eivät halua asiakasreklamaatioita eivätkä sitten laske ylitöitä.

– Tes mahdollistaa jo pätkäisyn kahteen osaan. Totta puhuaksemme olemme olleet tästä aika hiljaa, jotta työnantajat eivät keksisi sitä käyttää. Nyt jo teemme pitkää päivää.

Päivävuorohoitaja
jatkaa yöhön


Työvuorojen venyminen ja tuplavuorot ovat tavallisia sosiaali- ja terveysalalla. Säästöpaineet näkyvät: ylitöitä ei saisi kertyä, sanoo Tehyn julkisen sektorin neuvottelupäällikkö Riikka Rapinoja. Uutena ilmiönä sote-aloillakin ovat kaksiosaiset työvuorot esimerkiksi päivähoidossa.

Aiemmin työvuorojen yhtäjaksoisuus on ollut tavoiteltava asia, joka on kirjattu työehtosopimukseen. Rapinojan mukaan kuntatyönantaja on avannut keskustelua siihen suuntaan, että työntekijät tekisivät kaksiosaisia vuoroja.

Pitkät työvuorot ja tuplavuorot ovat silti isompi ongelma alalla. Sijaista ei vain löydy paikkaamaan, varsinkaan äkillisissä tilanteissa. Vuoro voi venyä 15 tuntiin, jopa pidempään, Rapinoja sanoo.

– Usein tilanne on se, että kun päivävuorolaisen pitäisi päästä kotiin iltayhdeksältä, jääkin yöksi töihin. Töissä venyminen on aivan yleistä. Sitä näkyy hammashuollossa, leikkausosastoilla, kolmivuorotyössä ylipäänsä.

  • Finnair Oyj

Kommentit

    Näytä lisää

    Uusimmat talousuutiset
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    2. 2

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    3. 3

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    4. 4

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    5. 5

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    6. 6

      Kesäbensan hinta putosi 7 vuoden pohjiin – listasimme halvimmat asemat

    7. 7

      Melske Uberissa yltyy – hallituksesta lähti pitkäaikainen jäsen

    8. 8

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    9. 9

      Jopa miljardin dollarin kaupat – George Clooney myi tequilansa

    10. 10

      Ihottumaa, kutinaa ja väsymystä – lentoyhtiön univormut liitettiin outoihin vaivoihin

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    2. 2

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    3. 3

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    4. 4

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    5. 5

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    6. 6

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    7. 7

      Kesäbensan hinta putosi 7 vuoden pohjiin – listasimme halvimmat asemat

    8. 8

      Vauhti kiihtyy: suomalaiset kuluttavat enemmän kuin tienaavat – ”ei ole pidemmän päälle kestävää”

    9. 9

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    10. 10

      Jopa miljardin dollarin kaupat – George Clooney myi tequilansa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nesteen väki lopettaa polttoaineen jakelun Suomessa viikoksi

    2. 2

      Hobby Hallista tehty paljon ilmoituksia kilpailu- ja kuluttajavirastolle – toimitusjohtaja myöntää ongelmat

    3. 3

      Matka Espanjaan avasi silmät: Harri, 28, kasvattaa omaisuuttaan arjen säästökikoilla ja etenee kohti unelmaa

    4. 4

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    5. 5

      Kovatuloisimpaan kymmenykseen pääsee 4 968 euron tuloilla – onko se paljon vai vähän?

    6. 6

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    7. 7

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    8. 8

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    9. 9

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    10. 10

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    11. Näytä lisää