15 tunnin työpäivä hyppytunneilla – monen arkea

Ajattelitko, että hyppytunteja oli vain koulussa? Nyt niitä on myös töissä. Lisäksi tuplavuorot ja päivystäminen pidentävät nyky-Suomessa monien työntekijöiden päivän jopa 15 tuntiin. Osa tekee jopa 24 tunnin työpäivää. Lue, missä töissä joustetaan jatkuvasti.
Keski-Suomessa taksiautoilija ajoi vuoroja kellon ympäri. Mies paloi lopulta loppuun ja lähti hakemaan saatavia oikeusteitse. Kun saatavia laskettiin tuomioistuimessa, keskituntipalkka jäi 3,5 euroon.

Auto- ja kuljetusalan (AKT) tietoon tulee vain jäävuoren huippu työajan ylityksistä. Noin vuodentakainen tapaus on ääriesimerkki, mutta ei ainoa. Kuljetusalalla paiskitaan pitkää päivää muutenkin, työehtosopimusten (tes) mukaisesti.

Ammattiliikenteessä työpäivät ovat pitkiä erityisesti kauko-, maaseutu- ja taksiliikenteessä. Kaukoliikenteessä niin sanottu työhön sidonnaisuusaika on 15 tuntia, lähiliikenteessä 12 tuntia.

Linja-auton kuljettajalla työpäivä voi alkaa kello kuusi aamulla ja kestää iltakahdeksaan. Välissä on luppoaikaa, ”katkoja”. Niitä on paljon koulukuljetuksissa ja maaseudun vakiovuoroissa.

Yhdeksän tuntia on normaali ajoaika, jonka ylityksestä on omat poikkeuksensa.

– Katkot eivät vähennä väsymystä. On mahdollista, että kuljettaja on tosi väsynyt, kun tekee tällaista päivää, sanoo auto- ja kuljetusalan AKT:n palkkasihteeri Jyrki Halvari.

Takseilla työaikalaki määrää työajan 11 tunniksi, tilapäisesti 13 tuntiin, olipa ajossa tai tolpalla. Ongelma on yleissitovan sopimuksen puuttuminen. Jos sitä ei ole, palkka kertyy ajoista ja haja-asutusalueilla ajoja voi olla hyvin harvakseltaan.

– Palkkasaatavia on laskettu vuoroista, jotka ovat kestäneet vuorokauden ympäri. Nämä eivät yleensä tule ilmi, koska kuljettajakin näissä tilanteissa toimii lain vastaisesti, AKT:n palkkasihteeri Juha Ollas sanoo.
 
Taksi-tes takaa minimipalkan, mutta se ei ole yleissitova. Jos työnantaja ei ole Taksiliiton jäsen, työntekijät ovat pelkän työaikalain piirissä. Suomessa on noin 10 000 taksia, joista tesin piirissä vain muutama prosentti.

Kaksiosaisia
vuoroja


Ilmailualan unioniin kuuluvat kenttävirkailijat tekevät puolestaan kaksiosaisia vuoroja. Ne eivät ole haluttuja, mutta lentoliikenteessä on ruuhkapiikkejä: työ ei jakaudu tasaisesti työpäivälle.

– On sovittu työehtosopimuksessa tai paikallisesti esimerkiksi, että jos tauko jää liian lyhyeksi, siitä maksetaan palkkaa, IAU:n liittosihteeri Juha-Matti Koskinen kertoo.

Finnairin lentoaseman asiakaspalvelussa sopimusta kaksiosaisista vuoroista ei tällä hetkellä ole. Joustoa syntyy siitä, että vuoroa tekevät osa-aikaiset työntekijät.

– Eivät ne vuorot haluttuja ole. Aiemmin kun olemme niitä sopineet kaikille työntekijöille, se on ollut kaupankäyntiä, jotain on saatu tilalle, Finnairin lentoaseman asiakaspalvelun pääluottamusmies Sirpa Lahtinen kertoo.

– Osa-aikaiset tekevät niitä vapaaehtoisesti ja saavat lisätunteja viikolle.

Lentokoneiden matkustamohenkilöstö pitää taukoja kesken työpäivän. Flybessa hyppytunnit ovat tällä hetkellä arka aihe. Minkä pituisilla tauoilla alkavat lisät juosta, siitä Pro-liitto vääntää parhaillaan kättä tes-neuvotteluissa.

PAM: Hyppytunnit
ikuisuusriesa


Työvuorot venyvät usein pitkiksi myös hotelli- ja ravintola-alalla sekä kiinteistöpalveluissa. Esimerkiksi kauppakeskuksissa tarvitaan väkeä, kun aukioloajat ovat pidentyneet. 

– Hyppytunnit ovat lienee jonkinlainen ikuisuusriesa, Antti Veirto, Pamin yhteiskuntapoliittisen yksikön päällikkö sanoo.

– Alaiset soittavat esimiehille, että "mä en pääse". Se on tällaista löyhässä hirressä olemista, Pron sektoripäällikkö Annemarje Salonen kertoo.

Kiinteistöpalveluissa on paljon "työmarttyyreita" Pron sopimusala-asiamies Tiina Korjula kertoo. He haluavat hoitaa vastuualueensa, eivät halua asiakasreklamaatioita eivätkä sitten laske ylitöitä.

– Tes mahdollistaa jo pätkäisyn kahteen osaan. Totta puhuaksemme olemme olleet tästä aika hiljaa, jotta työnantajat eivät keksisi sitä käyttää. Nyt jo teemme pitkää päivää.

Päivävuorohoitaja
jatkaa yöhön


Työvuorojen venyminen ja tuplavuorot ovat tavallisia sosiaali- ja terveysalalla. Säästöpaineet näkyvät: ylitöitä ei saisi kertyä, sanoo Tehyn julkisen sektorin neuvottelupäällikkö Riikka Rapinoja. Uutena ilmiönä sote-aloillakin ovat kaksiosaiset työvuorot esimerkiksi päivähoidossa.

Aiemmin työvuorojen yhtäjaksoisuus on ollut tavoiteltava asia, joka on kirjattu työehtosopimukseen. Rapinojan mukaan kuntatyönantaja on avannut keskustelua siihen suuntaan, että työntekijät tekisivät kaksiosaisia vuoroja.

Pitkät työvuorot ja tuplavuorot ovat silti isompi ongelma alalla. Sijaista ei vain löydy paikkaamaan, varsinkaan äkillisissä tilanteissa. Vuoro voi venyä 15 tuntiin, jopa pidempään, Rapinoja sanoo.

– Usein tilanne on se, että kun päivävuorolaisen pitäisi päästä kotiin iltayhdeksältä, jääkin yöksi töihin. Töissä venyminen on aivan yleistä. Sitä näkyy hammashuollossa, leikkausosastoilla, kolmivuorotyössä ylipäänsä.

  • Finnair Oyj

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    3. 3

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    6. 6

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    7. 7

      Nordean pääanalyytikko: ”Yksin Trump voi aiheuttaa lähinnä harmia”

    8. 8

      Sadat ovat saaneet ajokortin reilulla tonnilla – ”Tulokset näyttävät hyviltä”

    9. 9

      Verkkopalvelu laajenee hotellien siveään tuntikäyttöön – myös Suomeen?

    10. 10

      Muhiiko Bitcoin-verkkorahassa uusi sijoituskupla?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    6. 6

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    7. 7

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    8. 8

      Sadat ovat saaneet ajokortin reilulla tonnilla – ”Tulokset näyttävät hyviltä”

    9. 9

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    10. 10

      Nordean pääanalyytikko: ”Yksin Trump voi aiheuttaa lähinnä harmia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    3. 3

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    4. 4

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    5. 5

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    6. 6

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    7. 7

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    8. 8

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    9. 9

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    10. 10

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    11. Näytä lisää