Pahinta on räyhääminen: "Työntekijät pelkäävät kostoa"

Julkaistu: , Päivitetty:

Työpaikoilla karsastetaan turhaan kritiikkiä, eikä kehuja kehdata antaa tai ottaa. Padottu kiukku ryöpsähtää monesti ulos vasta nimettömässä kyselyssä. Asiantuntijoiden mukaan parempiakin tapoja toimia olisi.


Rakentavaksi tarkoitettu palautekysely poiki ikimuistoisen välikohtauksen eräällä työpaikalla. Kun pomo sai nimettömän kyselyn tulokset käsiinsä, syttyi raivo. Salamointi ei jäänyt keneltäkään huomaamatta, kun esimies juoksenteli räyhäten ympäriinsä vaatien nimiä esiin.

Pomo oli sitä mieltä, että joku oli puhunut suunsa liian puhtaaksi.

– Tapaus oli esimerkki siitä, kun esimies ei osaa ottaa palautetta vastaan. Tällainen vaikuttaa varmasti siihen, että alaiset eivät anna enää palautetta, sanoo konsultti Meri Vehkaperä kuulemastaan välikohtauksesta. Vehkaperä on perehtynyt palautteen antoon eettisen johtamisen konsulttiyritys Juuriharjassa.

Räyhääminen on pahinta, mitä työpaikan palautekulttuurille voi tehdä.

– Työntekijät alkavat pelätä kostoa. Epäsuosion uskotaan huonontavan palkitsemista, työtehtäviä, työvuoroja ja niin edelleen, Vehkaperä sanoo.

Erityisesti yksinäiset johtajat saattavat kuvitella olevansa erehtymättömiä.

Seuraavaksi pahimmat palautteen antamisen torppaajat ovat kiire sekä tunne siitä, että palaute ei koskaan vaikuta mihinkään.

Paljastuuko nimi
sittenkin?


Usein sanotaan, että Suomessa puhutaan suoraan ja Ruotsissa vain diskuteerataan. Suomalaisten työpaikkojen ongelma on kuitenkin se, että suoraan puhutaan vain asioista. Kun puhutaan ihminen ihmiselle ja on aika antaa henkilökohtaista palautetta, suu menee suppuun.

– Ei haluta helposti loukata toista. Suomalaiset antavat palautetta yleensä vain, kun on mennyt joko todella hyvin tai todella huonosti, Vehkaperä kertoo.

Yritysvalmentaja Tapio Aaltonen Novetos-konsulttiyhtiöstä on samaa mieltä siitä, että suomalaiset puhuvat esimiehelle tai alaiselle luontevammin asioista kuin kyseisen ihmisen ominaisuuksista.

– Varsinkin, jos esimiehen käyttäytymisessä on joku systemaattinen hankala piirre. Se voi olla vaikka se, että esimies kiinnittää huomion vain negatiivisiin asioihin, eikä lainkaan irtoa kiitosta, kun toinen onnistuu, Aaltonen sanoo.

Vastaavia hankalia puheenaiheita ovat Aaltosen mukaan esimerkiksi se, että ei tervehditä tai kommunikoidaan valheellisesti yhteen suuntaan yhtä ja toiseen toista tai liioitellaan ja vähätellään asioita.

Jatkuvan palautteen kulttuuri on harvinaista. Sen sijaan moni työpaikka käyttää esimerkiksi vuosittaisia tai vielä harvemmin tehtäviä 360:n tai 270:n asteen arviointeja.

Arvioinnit on yleensä tarkoitettu nimettömiksi, jotta puhuttaisiin suoraan. Tästä huolimatta työntekijä voi pelätä, että nimi paljastuu kuitenkin.

– On sellaisia tiimejä ja ryhmiä, joissa on kohtuullisen helppo tietää tai selvittää, kuka on antanut palautteen, sanoo Meri Vehkaperä.

Vehkaperän mukaan suomalaiset yritykset yleensä kunnioittavat kyselyjen nimettömyysperiaatetta, samoin kuin kyselyjä toteuttavat tutkimuslaitokset. Avoimesta palautteesta voi silti joskus tunnistaa henkilön sanamuotojen perusteella, vaikka tekstejä käsitellään joskus tunnistamattomammiksi.

Viekö palaute
palkankorotuksen?


Kasvokkain palautetta käsitellään suomalaisilla työpaikoilla kehityskeskusteluissa, niin ikään yleensä kerran vuodessa. Kehityskeskustelujen ongelmana voi olla, että samassa tilaisuudessa keskustellaan myös palkkauksesta.

– Ei ole kovin todennäköistä, että työntekijä antaisi kriittistä palautetta, koska se voisi pahoittaa esimiehen mielen ja vaikuttaa suorituksen arvioimiseen ja sitä kautta myös palkitsemiseen negatiivisesti, Vehkaperä sanoo.

Monelle esimiehelle 360-arviointi voikin olla ainoa kerta vuodessa, kun hän saa aidosti palautetta alaisilta. Vehkaperän mielestä olisi parempi, että palautetta annettaisiin arjessa usein, eikä vain kertarysäyksenä vuosittain.

Tapio Aaltosen mukaan esimies voi joskus yllättyä, kun saa 360-arviossa paljon kuraa päälleen.

– Kun työyhteisössä on kulttuuri, että asioista jupistaan selän takana, eikä esimies ole ymmärtänyt pieniä vihjeitä, palaute tulee sitten isona ryöppynä. Esimiestä halutaan nöyryyttää, ja häntä saatetaan haukkua hyvinkin epäasiallisesti, Aaltonen sanoo.

Kehujakin hävetään
Suomessa


Suomalainen ominaispiirre on sekin, että hyvääkään palautetta ei kehdata antaa tai vastaanottaa. Kun suomalaiselle lausutaan kehu, hän usein vaivautuu ja vähättelee asiaa.

– Pitäisi opetella vain sanomaan kiitos, Vehkaperä sanoo.

Työpaikalla voidaan jopa ajatella, että eipä nyt haluta vaivaannuttaa toista hyvällä palautteella, eikä sitten sanota yhtään mitään.

– Kun tiedetään, että toisen on vaikea ottaa kehuja vastaan, ei haluta aiheuttaa sellaista ahdistavaa tilannetta.

Tapio Aaltosen mukaan kiitokset ovat tärkeitä uskottavuuden kannalta. Jos annetaan pelkkää kritiikkiä, tulee helposti olo, että palautteen antajalla on jotain toisen koko persoonaa vastaan.

Vehkaperä uskoo, että nuorten sukupolvi voi olla vähän reippaampaa palautteen antamisessa. Nuorten työelämätutkimuksessa vastaajat sanoivat myös kaipaavansa itse palautetta.

Palautteen anto ja vastaanotto ovat taitoja, joita voi ja pitäisi opetella. Myös negatiivinen palaute pitää osata ottaa vastaan, eikä vain vääntää asiaa vitsiksi tai väittää vastaan.

Palaute unohtuu
kiireessä


Palautetta on vaikea yhtäkkiä antaa tai pyytää, jos se ei ole ollut työpaikalla tapana. Palautekulttuurin määrittää johdon ja esimiehen esimerkki, ja he eivät ehkä ole tulleet ajatelleeksi asiaa.

– Tuollainen kulttuuri muuttuu hitaasti. Palautteelle täytyy olla kiireettömiä hetkiä, kuten erikseen sovittuja tapaamisia tai viikko- tai kuukausipalavereja, joihin on varattu hetki aikaa palautteelle, ja sitä myös odotetaan siellä, Vehkaperä sanoo.

Aaltosen mukaan esimiehet ovat hirveän erilaisia.

– Yksi ääripää on sellainen esimies, jolla on asenne, että "minä olen esimies ja minä olen oikeassa". Niitä on valitettavasti jatkuvasti. Hän saattaa sanoa, että minulle saa antaa palautetta, mutta jos niin tehdään, hän ottaa nokkiinsa.

Toisessa ääripäässä on esimies, joka osaa sekä pyytää palautetta että ottaa sen vastaan.

Jos parantamisen varaa on, työntekijätkin voivat tuoda esille vaikka ryhmänä, että he haluavat palautetta.

– Myös työntekijällä on vastuu ryhtyä aktiivisesti antamaan palautetta, sanoo Meri Vehkaperä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Jopa 400 000 asiakasta pankin tietoturvaloukkauksen kohteena

    2. 2

      Kova autopäätös tulossa tänään – Britannia kieltämässä uudet bensiini- ja dieselautot

    3. 3

      Huijari esittäytyy poliisiksi ja pyytää pankkitunnuksia – 5 karua tapaa, joilla vanhuksia huijataan

    4. 4

      Asuntojen hintakehityksessä valtavat erot – onnekas omistaa hyvältä alueelta

    5. 5

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    6. 6

      Eikö Posti tiedä, kuinka paljon se säästää kirjeiden jakelua karsimalla?

    7. 7

      Kommentti: Sukupolvien tuloerot paljastavat myrkyllisen yhtälön – Suomi on matkalla kohti konkurssia

    8. 8

      Pankki jättää huomioimatta kolmanneksen yli 60-vuotiaiden lainanhakijoiden tuloista – perustelee direktiivillä

    9. 9

      Trumpilla kaksi ehdokasta Fedin johtoon

    10. 10

      Stora Enson tulos heikkeni hieman – liikevaihto ennallaan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    2. 2

      Nyt on Viron vuoro – maassa pelätään viinarallia

    3. 3

      Asuntojen hintakehityksessä valtavat erot – onnekas omistaa hyvältä alueelta

    4. 4

      Kova autopäätös tulossa tänään – Britannia kieltämässä uudet bensiini- ja dieselautot

    5. 5

      Eikö Posti tiedä, kuinka paljon se säästää kirjeiden jakelua karsimalla?

    6. 6

      Outokummulta erittäin hyvä tulos

    7. 7

      Pankki jättää huomioimatta kolmanneksen yli 60-vuotiaiden lainanhakijoiden tuloista – perustelee direktiivillä

    8. 8

      Sijoittajat pettyivät: Tulosjulkistajien osakkeet halpenivat rajusti

    9. 9

      Yksi kikka: Näin voit välttyä asumistuen pienenemiseltä

    10. 10

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso, oletko rikas vai köyhä – tämän verran keskimääräinen suomalainen omistaa

    2. 2

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    3. 3

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    4. 4

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    5. 5

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    6. 6

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    7. 7

      Kommentti: Tulot nousivat tukien varassa – siivooja-Marian tarinan pitäisi herättää koko Suomi

    8. 8

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    9. 9

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    10. 10

      Näin paljon rahaa suomalaisella on keskimäärin tilillä – löytyykö sinulta tämä summa?

    11. Näytä lisää