Näin saat 15 lisävuotta

Hollantilainen Maastrichtin yliopisto on julkaissut tutkimuksen, jossa tutkittiin elämäntapojen vaikutuksia ja ennenaikaisen kuoleman yhteyttä. Katso, miten voit pienentää riskiäsi kuolla ennenaikaisesti.


Hollantilaisen yliopiston tutkimuksessa kartoitettiin 120 000 henkilön ravinto- ja elintapatottumuksia.

Kunkin tutkimukseen osallistuneen tapojen terveellisyyttä arvioitiin käyttämällä mittarina neljää tekijää, jotka olivat tupakoimattomuus, jokapäiväinen vähintään 30 minuuttia kestänyt liikunta, Välimeren dieetin noudattaminen sekä painon pitäminen normaalina eli painoindeksilukujen 18,5 ja 25 välillä.

Välimeren ruokavalioon kuuluvat runsas kasvisten, hedelmien, pähkinöiden, kalan, kokojyväviljan ja monityydyttymättömien rasvojen syöminen. Alkoholia käytetään vain kohtuudella – puolesta lasillisesta kahteen lasiin päivässä. Punaista lihaa syödään vähänlaisesti.

Elintapa-analyysiin vuonna 1986 osallistuneiden kuolleisuutta on tutkittu nyt 15 vuotta mittausten jälkeen osallistuneiden saavutettua 55–69 vuoden iän.

Naiset hyötyivät
enemmän


Itsestään kannattaa pitää huolta. Terveelliset elämäntavat toivat sekä naisille että miehille huomattavasti lisää elinvuosia.

Hyvät pisteet mittauksessa saaneilla naisilla oli samansuuruinen riski kuolla kuin heitä 15 vuotta nuoremmilla naisilla, jotka elivät epäterveellisemmin.

Miesten kohdalla ero ei ollut yhtä suuri, mutta silti selvät 8,5 vuotta itsestään huolehtineiden miesten hyväksi.

Vastaavanlaisia tutkimuksia elintapojen ja kuolleisuuden välillä ei ole juurikaan tehty aikaisemmin, sanoo epidemiologian professori Piet van den Brandt Maastrichtin yliopiston tiedotteessa.

– Tämä tutkimus osoittaa, että terveellisillä elämäntavoilla on merkittävä vaikutus terveyteen. Tutkimuksessa selvisi paitsi kuolleisuusriskin voimakas yhteys terveellisiin elämätapoihin myös se, että ennenaikaiset kuolemat vähenivät terveellisillä valinnoilla kaikkein eniten keski- ja matalan tason koulutuksen saaneiden joukossa, professori summaa.

Yksilölliset
erot suuria


Ravintotutkija Sari Niinistö Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta kehuu Välimeren dieetin terveellisyyttä.

– Vähän prosessoidut kasvikset, vihannekset, hedelmät, yrtit ja kokojyvävilja sisältävät paljon vitamiineja ja kivennäisaineita. Ruokavalioon kuuluva runsas kalansyönti turvaa runsaan pitkäketjuisten, monityydyttymättömien omega 3 -rasvahappojen sekä D-vitamiinin saannin.

– Välimerellisessä ruokavaliossa hyödynnetään myös papuja, pähkinöitä ja siemeniä, joissa on hyvä valkuaisaine- ja rasvakoostumus.

Niinistö korostaa, että Maastrichtin yliopiston julkaisun kaltaisilla väestötutkimuksilla selvitetään elintapatekijöiden vaikutuksia elinikään ryhmätasolla.

Yksilötasolla elintapojen merkitys saattaa vaihdella suuresti.

– Ihmisten välillä on yksilöllisiä eroja aina geeniperimästä lähtien. Näin ollen ei voida sanoa mitään yksittäistä elintavan muutosta, joka varmuudella antaisi jokaiselle ihmiselle lisää elinvuosia.

– Toisella jokin elämäntavan muutos vaikuttaa suotuisammin kuin toisella. Sama pätee myös käänteisesti. Jollekulle vaikkapa tupakointi saattaa olla haitallisempaa kuin toiselle, Niinistö toteaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    4. 4

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    5. 5

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    6. 6

      Eläkkeensaajat tyrmää verottajan linjauksen – ruoka biojätteeksi eikä vapaaehtoisille

    7. 7

      Euroja on enemmän kuin ikinä – jos summa olisi Suomella, valtion rahoitus olisi turvattu vuosisadoiksi

    8. 8

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    9. 9

      Stockmann päästää asiakkaat katolle – vanhasta tupakkapaikasta tehdään hulppea terassi

    10. 10

      Etla: Tasa-arvo-ongelmat alkavat heti työurien alusta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Stockmann päästää asiakkaat katolle – vanhasta tupakkapaikasta tehdään hulppea terassi

    3. 3

      Tällainen on Helsinki-Vantaan lentoaseman uusi ”sauna-bussi”

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Verohallinto: Vastikkeeton talkooruoka edelleen verotonta, makkarametreissä muistettava kohtuullisuus

    6. 6

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    7. 7

      Pörssiin pyrkivän autokauppias Kamuxin arvo selvisi

    8. 8

      Euroja on enemmän kuin ikinä – jos summa olisi Suomella, valtion rahoitus olisi turvattu vuosisadoiksi

    9. 9

      Nordean muutto näyttää todennäköiseltä – Wahlroos vihjaili uudesta sijainnista

    10. 10

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    4. 4

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    5. 5

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    6. 6

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    7. 7

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    8. 8

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    9. 9

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    10. 10

      Puhelimet pois turisteilta – tässäkö Suomen uusi matkailuvaltti?

    11. Näytä lisää