Näin saat 15 lisävuotta

Julkaistu: , Päivitetty:

Hollantilainen Maastrichtin yliopisto on julkaissut tutkimuksen, jossa tutkittiin elämäntapojen vaikutuksia ja ennenaikaisen kuoleman yhteyttä. Katso, miten voit pienentää riskiäsi kuolla ennenaikaisesti.


Hollantilaisen yliopiston tutkimuksessa kartoitettiin 120 000 henkilön ravinto- ja elintapatottumuksia.

Kunkin tutkimukseen osallistuneen tapojen terveellisyyttä arvioitiin käyttämällä mittarina neljää tekijää, jotka olivat tupakoimattomuus, jokapäiväinen vähintään 30 minuuttia kestänyt liikunta, Välimeren dieetin noudattaminen sekä painon pitäminen normaalina eli painoindeksilukujen 18,5 ja 25 välillä.

Välimeren ruokavalioon kuuluvat runsas kasvisten, hedelmien, pähkinöiden, kalan, kokojyväviljan ja monityydyttymättömien rasvojen syöminen. Alkoholia käytetään vain kohtuudella – puolesta lasillisesta kahteen lasiin päivässä. Punaista lihaa syödään vähänlaisesti.

Elintapa-analyysiin vuonna 1986 osallistuneiden kuolleisuutta on tutkittu nyt 15 vuotta mittausten jälkeen osallistuneiden saavutettua 55–69 vuoden iän.

Naiset hyötyivät
enemmän


Itsestään kannattaa pitää huolta. Terveelliset elämäntavat toivat sekä naisille että miehille huomattavasti lisää elinvuosia.

Hyvät pisteet mittauksessa saaneilla naisilla oli samansuuruinen riski kuolla kuin heitä 15 vuotta nuoremmilla naisilla, jotka elivät epäterveellisemmin.

Miesten kohdalla ero ei ollut yhtä suuri, mutta silti selvät 8,5 vuotta itsestään huolehtineiden miesten hyväksi.

Vastaavanlaisia tutkimuksia elintapojen ja kuolleisuuden välillä ei ole juurikaan tehty aikaisemmin, sanoo epidemiologian professori Piet van den Brandt Maastrichtin yliopiston tiedotteessa.

– Tämä tutkimus osoittaa, että terveellisillä elämäntavoilla on merkittävä vaikutus terveyteen. Tutkimuksessa selvisi paitsi kuolleisuusriskin voimakas yhteys terveellisiin elämätapoihin myös se, että ennenaikaiset kuolemat vähenivät terveellisillä valinnoilla kaikkein eniten keski- ja matalan tason koulutuksen saaneiden joukossa, professori summaa.

Yksilölliset
erot suuria


Ravintotutkija Sari Niinistö Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta kehuu Välimeren dieetin terveellisyyttä.

– Vähän prosessoidut kasvikset, vihannekset, hedelmät, yrtit ja kokojyvävilja sisältävät paljon vitamiineja ja kivennäisaineita. Ruokavalioon kuuluva runsas kalansyönti turvaa runsaan pitkäketjuisten, monityydyttymättömien omega 3 -rasvahappojen sekä D-vitamiinin saannin.

– Välimerellisessä ruokavaliossa hyödynnetään myös papuja, pähkinöitä ja siemeniä, joissa on hyvä valkuaisaine- ja rasvakoostumus.

Niinistö korostaa, että Maastrichtin yliopiston julkaisun kaltaisilla väestötutkimuksilla selvitetään elintapatekijöiden vaikutuksia elinikään ryhmätasolla.

Yksilötasolla elintapojen merkitys saattaa vaihdella suuresti.

– Ihmisten välillä on yksilöllisiä eroja aina geeniperimästä lähtien. Näin ollen ei voida sanoa mitään yksittäistä elintavan muutosta, joka varmuudella antaisi jokaiselle ihmiselle lisää elinvuosia.

– Toisella jokin elämäntavan muutos vaikuttaa suotuisammin kuin toisella. Sama pätee myös käänteisesti. Jollekulle vaikkapa tupakointi saattaa olla haitallisempaa kuin toiselle, Niinistö toteaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    2. 2

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    3. 3

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    4. 4

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    5. 5

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    6. 6

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    7. 7

      Suomalainen suosii lyhyttä lainakorkoa – onko taustalla kollektiivinen trauma?

    8. 8

      Outokumpu kallistui loivan laskun keskellä

    9. 9

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    10. 10

      Patria aloittaa yt-neuvottelut – vähentää jopa 130 työntekijää

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    2. 2

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    3. 3

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    4. 4

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    5. 5

      Työpaikkoja auki yhä enemmän, mutta tekijöitä ei löydy

    6. 6

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    7. 7

      Kommentti: Mikä on, kun talletukset eivät kelpaa pankille?

    8. 8

      Suomalainen suosii lyhyttä lainakorkoa – onko taustalla kollektiivinen trauma?

    9. 9

      Patria aloittaa yt-neuvottelut – vähentää jopa 130 työntekijää

    10. 10

      Äänekosken suuri biotuotetehdas käynnistyi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Näin pankkien johtajat ja talousasiantuntijat lyhentävät lainojaan – elävätkö niin kuin opettavat?

    4. 4

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    5. 5

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    6. 6

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    7. 7

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    8. 8

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      Veturimiesten lakko kärjistyy – kuljetusalan liitot uhkaavat tukitoimilla

    11. Näytä lisää