Facebook-käyttö kertoo, oletko luuseri vai voittaja

Julkaistu: , Päivitetty:

Facebook ja muu sosiaalinen media antavat yrityksille tehokkaan mahdollisuuden panna asiakkaat ja mahdolliset uudet työntekijät paremmuusjärjestykseen. Katso, miten verkko on jo alkanut rakentaa kastijärjestelmän kaltaista uutta luokkayhteiskuntaa.
Jos sinulla on tili Facebookissa, Twitterissä tai LinkedInissä, olet helposti rankattavissa.

Kloutin, PeerIndexin ja Twitter Graderin kaltaiset yritykset laskevat vaikutusvaltasi sosiaalisessa mediassa, ja muut yhtiöt kohtelevat sinua sen mukaan.

Suosituimmille bloggaajille on jo pitkään jaettu tuotenäytteitä, joten huomattavien verkkopersoonien erityiskohtelu ei ole uutta. Työpaikoillakin on varmasti vilkuiltu muiden Facebook-sivuja.

Nyt profiilien tarkastelusta on tullut liiketoimintaa. New York Times -lehden mukaan yli 2 500 yritystä käyttää Kloutin lukuja omiin tarkoituksiinsa.

Kloutin mielipidevaikuttajiksi katsomat Facebook-käyttäjät ovat saaneet ilmaisia lentolippuja, astetta parempia hotellihuoneita ja alennusta uusista autoista.

Menestyjille tilanne on mitä mainioin, mutta rankkauslistan häntäpäästä kehitys näyttää erilaiselta.

New York Timesin haastattelema Rutgersin yliopiston markkinoinnin professori Mark W. Schaefer pelkää, että syntymässä on uusi kastijärjestelmä. Sosiaalisissa medioissa korkeita pisteitä saaneita aletaan suosia myös netin ulkopuolella, kaupassa, työnhaussa ja jopa riiuulla.

Korvaako kaverilista
ansioluettelon?


Turun yliopiston mediatutkijan Tero Karpin kokemuksen mukaan vuorovaikutusta sosiaalisessa mediassa voi mitata varsin hyvin.

Rankkauspalvelut eivät mittaa pelkkää kontaktien määrää, vaan myös jaettuja linkkejä ja päivityksiin tulleita kommentteja.

Pääseekö edes haastatteluun, jos työnantaja huomaa, että sai Kloutissa alle 20 pistettä?

– Uskon, että hyvä tyypit rekrytoidaan Suomessa jatkossakin perinteisin keinoin, mutta ei kannata unohtaa että avoimet sosiaalisen median profiilit ovat julkisia käyntikortteja, verkkoviestintään keskittyneen Vapa Median toimitusjohtaja Ida Hakola sanoo.

– On naiivia ajatella, että työnantaja ei googlaisi hakijaa tai etsisi tämän profiileja, vaikka laki sen tässä yhteydessä vielä kieltää.

Vastarinta
on turhaa


Vastarintaliike sosiaalista mediaa kohtaan voimistuu, Ida Hakola povaa. Netti kytkeytyy yhä tiiviimmin osaksi verkkopalveluiden aktiivikäyttäjien elämää, mutta passiivisemmat käyttäjät tekevät selkeän pesäeron netissä alituiseen hyöriviin.

Työelämässä sosiaalisesta mediasta pois jättäytymiseen tuskin on kohta enää varaa.

Mahdollisen työnantajan silmissä epäilyttävintä on, jos nuori työnhakija ei lainkaan kuulu sosiaaliseen mediaan, Tero Karppi uskoo.

– Varsinkin uuden median alalla ollaan menossa siihen suuntaan, että jossain verkostossa pitää olla.

Hakolan mielestä on ymmärrettävää, että työnantaja haluaa palkata aikaansa seuraavia työntekijöitä.

– Näillä aloilla on ammatillisesti vaarallista olla kiinnostumatta nykyisistä viestintäalustoista. Samalla hyväksyy riskin siitä, että tippuu pois ajankohtaisesta kehityksestä.

Nokia kertoo tutkivansa sosiaalisesta mediasta työntekijöiden ammatillista osaamista.

– LinkedIn on käytännössä yksi suuri cv-pankki. Tokihan sieltä näkyy, onko ihminen ollut aktiivinen.

– Sosiaalinen media kuuluu olennaisesti esimerkiksi digitaalisen markkinoinnin henkilön osaamiseen. Näin ollen digitaalista jalanjälkeä kyllä katsotaan.

Suolla sisältö
oikealle foorumille


Tutkija Tero Karppi muistuttaa, että netissä sosiaaliset suhteet kaupallistetaan.

– Jos välissä on yrityksen luoma verkkopalvelu, totta kai yritys haluaa jotain itselleen.

Yksityisyyden suojaan liittyvistä ongelmista huolimatta Karppi uskoo, että palvelut tuovat mukanaan enemmän mahdollisuuksia kuin uhkia.

Aiemmin työnhaussa loistivat ne, jotka hallitsivat keskustelun kasvotusten. Nyt pärjäävät nokkelat netinkäyttäjät, eikä työnhaku tyssää ujouteen.

Koska verkostoitumispalveluja on useita, eri areenoilla voi ilmaista eri puolia itsestään.

– Itse käytän Twitteriä ammatillisiin asioihin, ja Facebookissa säästän ystäväni siltä kaikelta, Karppi kertoo.

Kahvila-auto
tasa-arvoistumisen voittaja


Sosiaalinen media rankkauksineen voi myös tasoittaa hierarkioita, kun äänensä saa esiin kuka tahansa. Asemasta tai varakkuudesta riippumatta. 

Kun tieto huonoista kokemuksista leviää nopeasti, yritystenkin on oltava ihmisiksi ja kuunneltava palautetta.

– Toisaalta jokaisesta pienestäkin välikohtauksesta syntyy kiertävä adressi, jossa kritisoidaan milloin mitäkin, Ida Hakola sanoo.

– Ihmisten kynnys laittaa alulle erilaisia mielipidekampanjoita laskee – ja tapausten lisääntyessä yksittäisen aloitteen merkitys vähenee.

Vaikka useimmat kannanotot hukkuvatkin mielipiteiden massaan, erityiset tapaukset jaksavat jatkossakin nousta esiin, Hakola arvelee.

Esimerkiksi hän nostaa kahvila-auto Camionetten, jolle Helsingin kaupungin rakennusvirasto ei myöntänyt lupaa. Auto voitti puolelleen sosiaalisen median käyttäjät ja pääsi lopulta kauppaamaan kahvia ja lettuja pitkin Helsingin keskustaa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    4. 4

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    5. 5

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    6. 6

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    7. 7

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    8. 8

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    9. 9

      Tässä ovat parhaat ja pahimmat katsastusasemat – katso lista

    10. 10

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    4. 4

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    5. 5

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    6. 6

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    7. 7

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    8. 8

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    9. 9

      Kasvispiirakka sen osoitti – asiakkaan toive voi näkyä kauppojen hyllyillä nopeasti

    10. 10

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    2. 2

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    3. 3

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    4. 4

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    5. 5

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    6. 6

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    7. 7

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    8. 8

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    9. 9

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    10. 10

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    11. Näytä lisää