Kilometrikorvauksesta tuli maksuautomaatti

Julkaistu: , Päivitetty:

Oman kulkuvälineen käytöstä työmatkoilla maksettavista verottomista kilometrikorvauksista on tullut maksuautomaatti. Kilometrikorvaukset kohoavat vuosi vuodelta, vaikka autot kuluttavat yhä vähemmän polttoainetta. Korvauksista neuvotellaan vuosittain työmarkkinajärjestöjen miehittämässä työryhmässä.


Kilometrikorvauksen enimmäismäärä oman auton käytöstä on tänä vuonna 45 senttiä kilometriltä. Korvaus on kohonnut vuosittain samaan aikaan, kun autojen polttoaineenkulutus on laskenut.

Ajoneuvohallintokeskus AKE:n tilastoista käy ilmi, että ensirekisteröityjen ajoneuvojen polttoaineenkulutus oli viime vuonna keskimäärin 6,3 litraa 100 kilometriä kohden. Vuonna 2000 lukema oli 7,3 litraa. Kilometrikorvaus oli tuolloin euroiksi muutettuna 35,5 senttiä.

Kilomterikorvausten pohjana käytettävässä oletuslaskelmassa autojen keskikulutus on kuitenkin 8,5 litraa kilometriltä.

Finanssineuvos Pentti Tuominen valtiovarainministeriöstä kertoo, että keskikulutusluku on pysynyt pitkään samana. Oletuslaskelman pohjana on hänen mukaansa 1980-luvulla tehty tutkimus virka-ajoihin käytettävistä autoista.

Olisiko laskelmaa syytä päivittää?

– Seuraamme eri osuuksia, mutta kyllä tätä laskelmaa on pidetty kaikin puolin luotettavana.  Esimerkiksi pohjoismaisessa vertailussa korvaukset ovat normaaleja.

Tuomisen mukaan kulutus myös vaihtelee paljon, minkä vuoksi keskikulutus on jossain määrin hankala mittari.

Viime vuonna kilometrikorvauksia maksettiin hieman yli 900 000 suomalaiselle yhteensä noin 1,1 miljardia euroa.

Polttoaineen
osuus pieni


Polttoaine muodostaa vain osan kilometrikorvauksista. Nykyisestä 45 sentistä sen osuus on 10,85 senttiä, eikä esimerkiksi bensan hinnan muutoksilla siksi ole isoa muutosta korvaukseen. Polttoaineen keskihinta tarkistetaan vuosittain syksyllä Tilastokeskuksesta.

Kilometrikorvaus koostuu niin sanotuista kiinteistä ja muuttuvista kustannuksista. Isoimman osan muodostavat kiinteät kustannukset, eli lainan kuoletukset, lainan korot ja vakuutukset. Muuttuviin kustannuksiin luetaan polttoaineen lisäksi esimerkiksi voitelu-, rengas-, huolto- ja korjauskustannukset.

Tällä hetkellä valtionvarainministeriössä kuntajakoa pätkätyöläisenä selvittävä Osmo Soininvaara arvostelee kilometrikorvausten perusteita.

– Ei kilometrikorvauksella ole mitään tekemistä todellisten käyttökustannusten kanssa. Niistä on tullut tapa maksaa verotonta palkkaa.

Soininvaaran mielestä esimerkiksi pääomakuluja ei pitäisi hyvittää korvauksissa. Siinä olisi hänen mukaansa järkeä vain, jos auto olisi ostettu yksinomaan työmatkoja varten.

Väärinkäytöksiin
vaikea puuttua


Soininvaara antaa esimerkin.  

– Itse vuokrasin viime vuonna työmatkaa varten auton. Vuokrakulut olivat vähemmän kuin matkasta saatavat kilometrikorvaukset, joten käytännössä tienasin rahaa, Osmo Soininvaara sanoo.

– Autonvuokrassa ovat varmasti mukana kaikki kustannukset ja jonkinlainen voittokin, joten kilometrikorvauksissa täytyy olla ilmaa.

Hänen mukaansa korvaukset kannustavat paitsi oman auton käyttöön työmatkoilla, myös väärinkäytöksiin.

– Eräs tuttuni on töissä kansainvälisessä firmassa, jossa myyntimiehet ajavat usein esimerkiksi Lahdesta Hämeenlinnaan Helsingin kautta, koska niin tienaa enemmän. Mutta tähän on vaikea puuttua.

Järjestelmän väärinkäytöstä on tuoreita esimerkkejä. Viime vuonna Helsingin käräjäoikeus tuomitsi kiinteistönvälitysyhtiö Habitan johtohenkilöille vankeutta törkeistä kirjanpitorikoksista ja törkeistä veropetoksista. Käräjäoikeus katsoi, että yrityksessä oli maksettu säännönmukaisesti palkkoja kilometrikorvauksina.

Soininvaara huomauttaa lisäksi, että esimerkiksi Kelan lääkärimatkoista maksama oman auton käyttökorvaus on 20 senttiä kilometriltä.

– Miksi nämä korvaukset eivät olisi edes samansuuruisia, hän kysyy.

Alennuksia
ei tule


Kilometrikorvaukset vahvistetaan vuosittain. Valtion työmarkkinalaitoksen tekemä kustannuslaskelma menee käsiteltäväksi kulukorvausasioiden neuvottelukuntaan, jossa ovat valtiovarainministeriön vero-osaston lisäksi edustettuina keskeiset työmarkkinajärjestöt SAK, STTK, Akava, EK sekä Kunnallinen työmarkkinalaitos.

Verohallinto vahvistaa korvauksien perusteet. Tosiasialliset määrät sovitaan viime kädessä työ- ja virkaehtosopimuksissa.

– Työmarkkinalogiikka on sellainen, että alennuksia on vaikea niellä, Tuominen sanoo.

Niinpä korvauksia ei olekaan koskaan tarkistettu alaspäin. 

Tuomisen mukaan valtiovarainministeriöön tulee paljon kyselyitä kilometrikorvausten nostamisesta bensan hinnan ollessa nousussa.

– Kukaan ei ikinä valita siitä, että maksettaisiin liikaa, jos kustannukset laskevat.

Kommentit

    Näytä lisää

    Uusimmat talousuutiset
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    2. 2

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    3. 3

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    4. 4

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    5. 5

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    6. 6

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    7. 7

      Kommentti: Sukupolvien tuloerot paljastavat myrkyllisen yhtälön – Suomi on matkalla kohti konkurssia

    8. 8

      Ihottumaa, kutinaa ja väsymystä – lentoyhtiön univormut liitettiin outoihin vaivoihin

    9. 9

      Yli 7 viikon lomat ovat harvojen herkkua – iskeekö leikkuri seuraavaksi niihin?

    10. 10

      Finnair sai hetkessä 500 hakemusta lentoemännän ja stuertin tehtäviin – Läpäisetkö sinä tiukan seulan?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    2. 2

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    3. 3

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    4. 4

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    5. 5

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    6. 6

      Kesäbensan hinta putosi 7 vuoden pohjiin – listasimme halvimmat asemat

    7. 7

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    8. 8

      Ihottumaa, kutinaa ja väsymystä – lentoyhtiön univormut liitettiin outoihin vaivoihin

    9. 9

      Melske Uberissa yltyy – hallituksesta lähti pitkäaikainen jäsen

    10. 10

      Jopa miljardin dollarin kaupat – George Clooney myi tequilansa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nesteen väki lopettaa polttoaineen jakelun Suomessa viikoksi

    2. 2

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    3. 3

      Matka Espanjaan avasi silmät: Harri, 28, kasvattaa omaisuuttaan arjen säästökikoilla ja etenee kohti unelmaa

    4. 4

      Hobby Hallista tehty paljon ilmoituksia kilpailu- ja kuluttajavirastolle – toimitusjohtaja myöntää ongelmat

    5. 5

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    6. 6

      Kovatuloisimpaan kymmenykseen pääsee 4 968 euron tuloilla – onko se paljon vai vähän?

    7. 7

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    8. 8

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    9. 9

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    10. 10

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    11. Näytä lisää