Tuopin alkuperä ei hetkauta opiskelijoita eikä johtajia

Nuoret ja opiskelijat selvittävät vanhempia ihmisiä harvemmin tuotteiden tai palveluiden alkuperän, kertoo tuore tutkimus. Tiedon vaikutus ostopäätöksiin on nuorilla vanhempia vähäisempi.


Lähes puolet suomalaiskuluttajista ei koe tärkeäksi tietää, mistä ja minkälaisin menetelmin heidän ostamansa tuote tai palvelu on peräisin.

Palvelualojen ammattiliiton PAMin teettämän tutkimuksen mukaan vain kymmenesosa kuluttajista selvittää tuotteiden taustat aina.

TNS-Gallupilla teetetystä tutkimuksesta käy myös ilmi, että vastoin yleisiä luuloja nuoret ihmiset suhtautuvat vanhempia kevyemmin eettiseen kulutukseen. Alle 25-vuotiaista vain kolmasosalle tiedot tuotteiden tai palveluiden taustasta olivat tärkeitä, kun yli 60-vuotiaista niin ajatteli lähes kaksi kolmasosaa.

Vastaavasti esimerkiksi opiskelijoista 62 prosenttia ei pitänyt tuotteen tai palvelun alkuperää koskevaa tietoa tärkeänä ostopäätöstä tehtäessä, kun eläkeläisistä näin ajatteli 35 prosenttia. Opiskelijoita negatiivisemmin suhtautuivat vain johtajat, joista 66 prosenttia piti tietoa merkityksettömänä.

Tulotasojen tai koulutuksen osalta tiedon merkityksessä ostopäätöksiin ei ollut merkittäviä eroja. Yllätys ei ole sekään, että naiset suhtautuvat miehiä positiivisemmin alkuperätiedon merkitykseen ostopäätöksissä.

Eniten taustatietoja tarvitaan tutkimuksen mukaan päivittäistavarakaupoissa. Tuopin äärellä tiedolle ei löydy kysyntää, sillä vähiten sille nähtiin tarvetta anniskeluravintoloissa.

Ei tarpeeksi
tietoa saatavilla


Tutkimuksen mukaan kuluttajat eivät mielestään saa haluamaansa tietoa tarpeeksi hyvin. Kuluttajista 42 prosenttia oli sitä mieltä, että henkilökunta pystyy auttamaan taustoja koskevissa kysymyksissä vain melko huonosti. Henkilökunnan keskuudessa yli puolet oli puolestaan sitä mieltä, että he osaavat kertoa asioista vähintäänkin melko hyvin.

Tutkimuksen mukaan tarjoilijat ovat kaupan myyjiä tietävämpiä tuotteiden taustoihin liittyvissä kysymyksissä. Aihepiireistä vähiten tietoa löytyi tuotteen tuotannossa käytetyn työvoiman oloista ja sen ekologisista vaikutuksista.

– Tällaista tietoa on harvoin asiakkaalle tarjolla. Mielestäni sitä pitäisi olla, jotta asia arkipäiväistyisi ja siitä tulisi normaali osa ostamista. Asiakkaiden pitäisi voida helposti varmistua tuotteen tai palvelun eettisyydestä, PAMin puheenjohtaja Ann Selin sanoo järjestön tiedotteessa.

Työntekijät kokevat myös, että he liian usein joutuvat selvittämään taustatiedot omin neuvoin. Jopa 57 prosenttia työntekijöistä ei ole saanut perehdytystä tuotteiden taustoista ja kaksi kolmasosaa oli hankkinut tietoa itse. Vain kolme prosenttia oli kuitenkin sitä mieltä, että tämän tulisi olla työntekijän tehtävä. Valtaosa sälyttäisi vastuun asiasta työnantajalle ja tavarantoimittajille.

TNS Gallupin Gallup Kanavalla kesäkuun alussa toteutettuun tutkimukseen vastasi yhteensä 1199 henkilöä. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on keskimäärin kolme prosenttiyksikköä suuntaansa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    3. 3

      Näkökulma: Tästä syystä talouskasvu on vahvistunut edes vähän

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    6. 6

      Yrittäjäperheen Joel Harkimo rynnistää politiikkaan – ”Joskus toivon, että olisin enemmän kuin isä”

    7. 7

      Etla: Tasa-arvo-ongelmat alkavat heti työurien alusta

    8. 8

      Ikea lopettaa klassikkohyllyn valmistuksen – keräilijät raivoissaan

    9. 9

      Vastaus rakentajapulaan: Työlupien saantia helpotetaan

    10. 10

      Stockmann päästää asiakkaat katolle – vanhasta tupakkapaikasta tehdään hulppea terassi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yrittäjäperheen Joel Harkimo rynnistää politiikkaan – ”Joskus toivon, että olisin enemmän kuin isä”

    2. 2

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    3. 3

      Näkökulma: Tästä syystä talouskasvu on vahvistunut edes vähän

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    6. 6

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    7. 7

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    8. 8

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    9. 9

      Eduskunta hyväksyi taksiliikenteen avaamisen kilpailulle

    10. 10

      Nordean pääanalyytikko: ”Yksin Trump voi aiheuttaa lähinnä harmia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    3. 3

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    4. 4

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    5. 5

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    6. 6

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    7. 7

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    8. 8

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    9. 9

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    10. 10

      Alkaako Suomessa pyöriä kaljatakseja? Ministeriö: Tätä se edellyttäisi

    11. Näytä lisää