Tuopin alkuperä ei hetkauta opiskelijoita eikä johtajia

Julkaistu: , Päivitetty:

Nuoret ja opiskelijat selvittävät vanhempia ihmisiä harvemmin tuotteiden tai palveluiden alkuperän, kertoo tuore tutkimus. Tiedon vaikutus ostopäätöksiin on nuorilla vanhempia vähäisempi.


Lähes puolet suomalaiskuluttajista ei koe tärkeäksi tietää, mistä ja minkälaisin menetelmin heidän ostamansa tuote tai palvelu on peräisin.

Palvelualojen ammattiliiton PAMin teettämän tutkimuksen mukaan vain kymmenesosa kuluttajista selvittää tuotteiden taustat aina.

TNS-Gallupilla teetetystä tutkimuksesta käy myös ilmi, että vastoin yleisiä luuloja nuoret ihmiset suhtautuvat vanhempia kevyemmin eettiseen kulutukseen. Alle 25-vuotiaista vain kolmasosalle tiedot tuotteiden tai palveluiden taustasta olivat tärkeitä, kun yli 60-vuotiaista niin ajatteli lähes kaksi kolmasosaa.

Vastaavasti esimerkiksi opiskelijoista 62 prosenttia ei pitänyt tuotteen tai palvelun alkuperää koskevaa tietoa tärkeänä ostopäätöstä tehtäessä, kun eläkeläisistä näin ajatteli 35 prosenttia. Opiskelijoita negatiivisemmin suhtautuivat vain johtajat, joista 66 prosenttia piti tietoa merkityksettömänä.

Tulotasojen tai koulutuksen osalta tiedon merkityksessä ostopäätöksiin ei ollut merkittäviä eroja. Yllätys ei ole sekään, että naiset suhtautuvat miehiä positiivisemmin alkuperätiedon merkitykseen ostopäätöksissä.

Eniten taustatietoja tarvitaan tutkimuksen mukaan päivittäistavarakaupoissa. Tuopin äärellä tiedolle ei löydy kysyntää, sillä vähiten sille nähtiin tarvetta anniskeluravintoloissa.

Ei tarpeeksi
tietoa saatavilla


Tutkimuksen mukaan kuluttajat eivät mielestään saa haluamaansa tietoa tarpeeksi hyvin. Kuluttajista 42 prosenttia oli sitä mieltä, että henkilökunta pystyy auttamaan taustoja koskevissa kysymyksissä vain melko huonosti. Henkilökunnan keskuudessa yli puolet oli puolestaan sitä mieltä, että he osaavat kertoa asioista vähintäänkin melko hyvin.

Tutkimuksen mukaan tarjoilijat ovat kaupan myyjiä tietävämpiä tuotteiden taustoihin liittyvissä kysymyksissä. Aihepiireistä vähiten tietoa löytyi tuotteen tuotannossa käytetyn työvoiman oloista ja sen ekologisista vaikutuksista.

– Tällaista tietoa on harvoin asiakkaalle tarjolla. Mielestäni sitä pitäisi olla, jotta asia arkipäiväistyisi ja siitä tulisi normaali osa ostamista. Asiakkaiden pitäisi voida helposti varmistua tuotteen tai palvelun eettisyydestä, PAMin puheenjohtaja Ann Selin sanoo järjestön tiedotteessa.

Työntekijät kokevat myös, että he liian usein joutuvat selvittämään taustatiedot omin neuvoin. Jopa 57 prosenttia työntekijöistä ei ole saanut perehdytystä tuotteiden taustoista ja kaksi kolmasosaa oli hankkinut tietoa itse. Vain kolme prosenttia oli kuitenkin sitä mieltä, että tämän tulisi olla työntekijän tehtävä. Valtaosa sälyttäisi vastuun asiasta työnantajalle ja tavarantoimittajille.

TNS Gallupin Gallup Kanavalla kesäkuun alussa toteutettuun tutkimukseen vastasi yhteensä 1199 henkilöä. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on keskimäärin kolme prosenttiyksikköä suuntaansa.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näkökulma: Tässä on valtion suurin rahoittaja – pitäisikö kehua vai haastaa oikeuteen?

    2. 2

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    3. 3

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    4. 4

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    5. 5

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    6. 6

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    7. 7

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    8. 8

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    2. 2

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    3. 3

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    4. 4

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    5. 5

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    6. 6

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    7. 7

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    8. 8

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    9. 9

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    6. 6

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    7. 7

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    8. 8

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    9. 9

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    10. 10

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    11. Näytä lisää