Diesel kallistui rajusti

Julkaistu: , Päivitetty:

Diesel on polttoainemarkkinoilla puolet kalliimpaa kuin keväällä. Hintaennätys rikkoi pumpuillakin.


Dieselpolttoaine on kallistunut viime viikkoina jopa vuodenaikaan nähden harvinaisen rajusti. Puolessa vuodessa lähes puolella noussut markkinahinta näkyy myös suomalaisilla polttoainepumpuilla kaikkien aikojen ennätystasolle nousseena jakeluhintana.

Polttoaine.net -verkkopalvelun tietojen mukaan dieselin keskihinta jakeluasemilla oli jo maanantaina yli 1,13 euroa. Viikkoa aiemmin diesel oli vielä noin kymmenen senttiä halvempaa. Raju dieselin kallistuminen kurittaa erityisesti entisestään ahtaalla olevia kuljetusyrittäjiä.

Dieselin ja bensan hintaero on huvennut harvinaisen pieneksi, vain reiluun 20 senttiin. Bensa on ollut useasti paljon kalliimpaakin kuin nyt.

Polttoainemarkkinoilla dieseltonni maksaa nyt yli 900 euroa, noin 40 euroa enemmän kuin bensatonni. Keväällä markkinoilla oli pulaa bensasta. Tuolloin bensatonni maksoi melkein 800 euroa ja dieseltonni vain reilut 600 euroa.

Normaaliin vuodenkiertoon polttoainemarkkinoilla kuuluu dieselin kallistuminen ja bensan halpeneminen talveksi. Bensaa halventaa amerikkalaisten autoilusesongin päättyminen ja dieseliä kallistaa lämmityskauden alku. Lämmityksessä käytettävä kevyt polttoöljy on samoja keskitisleitä kuin diesel.

Kaikkien polttoaineiden hintoja nostaa rajusti kallistunut raakaöljy, jonka hinta lähenee sadan dollarin haamurajaa barrelilta. Eurohintojen nousua hillitsee dollarin halpeneminen.

ST1 Holdingin toimitusjohtaja Mika Anttonen arvioi, että dieselin hintaloikka ei johdu vain raaka-ainemarkkinoiden sijoittajien spekuloinnista.

– Tällä kerralla ei ole kyseessä pelkkä vedätys vaan fyysinenkin tilanne on tiukka. Monien jalostamoiden seisokit ovat menneet pitkiksi, sanoo Anttonen.

Aito niukkuus on toisaalta antanut spekulanteille oivan mahdollisuuden kuoria kerma hintapiikistä ja samalla kiihdyttää sitä entisestään.

Jalostamojen seisokit ovat venyneet eri syistä esimerkiksi Valko-Venäjällä, Ukrainassa ja Liettuassa.

Nesteenkin uuden diesellinjan käynnistyminen siirtyi aiotusta viallisten kiinalaisventtiilien vuoksi, eikä odotettua lisäruisketta tullutkaan dieselmarkkinoille.

Kun yllättäviin seisokkeihin ovat yhdistyneet Länsi-Euroopan jalostamojen normaalit huoltoseisokit, on Euroopan krooninen dieselvaje pahentunut jyrkästi. Euroopan autokannan dieselöitymisen vuoksi Euroopan jalostamot tuottavat bensaa enemmän ja dieseliä vähemmän kuin maanosassa kuluu.

Dieselin kulutuksen kasvua ovat ruokkineet myös nousukauden aikana lisääntyneet tavarakuljetukset.

– Diesel on historiallisesti hirveissä hinnoissa puhumattakaan siitä missä oltaisiin ilman taalan halpenemisen vaikutusta, päivittelee Anttonenkin.

Jakelijoiden katteet eivät Anttosen mukaan selitä Suomen pumppuhintojen nousua ja vielä vähemmän dieselautoja suosiva autoverouudistus, joka lisää ensi vuonna dieselin kysyntää Suomessa.

– Se on ihan höpö höpö -puhetta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    2. 2

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    3. 3

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    4. 4

      Näkökulma: Tässä on valtion suurin rahoittaja – pitäisikö kehua vai haastaa oikeuteen?

    5. 5

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    6. 6

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    7. 7

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    8. 8

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    9. 9

      ”Ultrahalvat” lentoyhtiöt voivat olla seuraava askel Euroopassa – konkurssit luultavasti jatkuvat alalla

    10. 10

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    2. 2

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    3. 3

      Näkökulma: Tässä on valtion suurin rahoittaja – pitäisikö kehua vai haastaa oikeuteen?

    4. 4

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    5. 5

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    6. 6

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    7. 7

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    8. 8

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    9. 9

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    10. 10

      ”Ultrahalvat” lentoyhtiöt voivat olla seuraava askel Euroopassa – konkurssit luultavasti jatkuvat alalla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    4. 4

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    5. 5

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    6. 6

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    7. 7

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    8. 8

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    9. 9

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    10. 10

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    11. Näytä lisää