Ex-Bob Parkkinen: Yritykset mainostavat liikaa

Julkaistu: , Päivitetty:

Mainostoimistoja kymmenen viime vuotta johtaneen Marko Parkkisen mielestä melkein kaikki mainonta on turhaa.
Torstaina, kesäkuun 28. päivänä vuonna 2007 Marko Parkkinen lakkasi olemasta mainosmies.

– Nyt olen kokonaan irrottautunut Bobista, hän iloitsee puhelimessa.

Bobilla Parkkinen tarkoittaa 2000-luvun suomalaisen mainosmaailman komeettaa, markkinointiviestintätoimisto Bobia, jonka perustajajäseniin hän kuului yhdessä maineikkaitten mainonnan suunnittelijoiden Kari Eilolan, Jon Granströmin, Anu Igonin, Jukka Kurttilan ja Petri Pesosen kanssa. Läksiäislahjana Parkkinen saa korvauksen, mutta summalla ei ole hänen kannaltaan merkitystä.

– Sain vapautta ja mielenrauhaa, joka on minulle mittaamattoman arvokasta.

Ja Parkkinen sentään ymmärtää jotain rahankin päälle.

Viisi viime vuotta on tehnyt Parkkisesta yhden mainosmaailman tunnetuimmista Suomessa. Hänen ansiostaan mainostoimisto on tullut tutuksi niillekin, jotka eivät alasta ennen mitään tienneet. Syy: Bob pelasti Korkeasaaren paviaanit.

Melkein yhtä moni muistaa toimiston Syöpäjärjestöille tekemät työt, muun muassa iloisen väriset vaatteet ja asusteet, joihin oli painettu syöpäsyöpäsyöpä...

37-vuotiaaksi Parkkinen on ehtinyt kaikenlaista. Diplomi-insinööri on suorittanut myös englanninkielisen alemman kaupallisen BBA-tutkinnon (Bachelor of Business Administration), avioitunut ja saanut Johanna-vaimonsa kanssa kaksi lasta, osallistunut yritysten ja yhteisöjen hallitustyöskentelyyn, konsultoinut ja osallistunut parin kirjan kirjoittamiseen. Ja perustanut viisi yritystä, joista useimmat eivät ole mainostoimistoja. Niistä lisää myöhemmin.

Mutta palkkaa hän on valtaosan tähänastisesta urastaan nostanut mainonnan tekemisestä.

Ja nyt hän kieltää mainonnan. Enemmän kuin kolmasti:




– Kasvun pitäisi olla yritysten toiminnassa aivan keskeistä. Mainonnalla ja kasvulla on tosi vähän tekemistä keskenään.

– Mainonta ei vaikuta millään tavalla yrityksen prosesseihin, se ei siis saa mitään aikaan.

– Mainonta on pahimmillaan quick fix. Mikään ei ole niin vaarallista kuin väliaikaisesti hyvin toimiva mainonta.

– Mainontaan käytetään suhteessa liikaa panoksia, jotka mieluummin pitäisi käyttää asiakkaisiin.

– Mainonta tule asiakkaalle aivan liian kalliiksi. Mainostoimistolaskun loppusummasta pitäisi pyyhkiä puolet pois.

– Oikeasti mainontaa ei tarvita kuin murto-osa nykyisestä.

Parkkinen ei louskuta vain raivostuttaakseen entisiä kollegoja. Mainonnan kritiikki on hänelle omantunnon kysymys. Hänestä mainontaan käytetty rahamäärä on tolkuton.

Viime vuonna mediamainontaan holahti 1 233 miljoonaa euroa. Median ja mainonnan tekijöiden yhteinen Mainonnan neuvottelukunta tulkitsi 3,7 prosentin kasvun maltilliseksi.

– Mainontaan käytetty liika raha on aiheuttanut minulle ahdistusta päivittäin. Ei sitä voi hyväksyä, että se vielä kaiken lisäksi ohitetaan ihmeellisellä olankohautuksella. Ei esimerkiksi mitata tuloksia, vaikka se on aivan mahdollista, Parkkinen uskoo.

Mutta Bobia Parkkinen ei kiellä.

– Se on alan paras mahdollinen työpaikka Suomessa. Bob on tuonut markkinointiviestintään uutta ajattelua korostaessaan kanavariippumattomuutta. Pysyvää muutosta alan toimintaan on tuonut myös Bobin tapa keskittyä yksittäisen mainoksen tekemisen sijasta miettimään, miten asiakas ostaa ja miten hänen kanssaan pitää olla vuorovaikutuksessa.




– Olen oppinut siellä valtavasti ja saanut työskennellä itseäni lahjakkaampien ihmisten kanssa. Olen siitä tosi kiitollinen. Anu, Kari, Petri ja Oski (Jon Granström) olivat jo päättäneet Bobista ja pyytäneet Jukan mukaan. Minä tulin sitten viimeisenä.

Lämpimät sanat tulevat sydämestä, se on helppo uskoa. Parkkisesta ei ole ketkuksi.

Mainonta vain ei enää riittänyt hänelle työelämän sisällöksi.

Hänestä ei myöskään ole ollut mainosbailaajaksi, alan joka kissanristijäisissä riekkujaksi. Sitä on pienellä ja sisäänlämpiävällä toimialalla ihmeteltykin kun ei se koskaan missään käy.

Käymättä jäivät runsaan kymmenen vuoden mainostoimistouran aikana muun muassa Cannesin mainosfestivaalit, juhannusviikon - päivin ja öin - kestävät megalomaaniset mainostöiden missikilpailut Välimeren paahteisella rantakaistaleella.

– Aika kallista, Parkkinen kuittaa.

Yhdenkään mainosfilmin valmistumista Parkkinen ei myöskään käynyt seuraamassa. Ennen Bobia hän johti Euro RSCG -nimistä mainostoimistoa. Mainosura alkoi McCannissa vuonna 1996.

Aikanaan Suomen mainostoimistotaivaan kirkkaimpiin tähtiin kuulunut McCann oli Parkkisen aikaan jo vankalla lasku-uralla, mutta sillä oli yhä joitakin loistavia asiakkaita, kuten Viking Line, jonka markkinointia silloin, kuten nytkin, johti Risto Peltola.

– Peltola on todistanut moneen kertaan, että hän ymmärtää yrityksensä konseptin ja tekee sen hyväksi vain täydellisesti perusteltuja asioita. Hän on liikemies. Viking on hänelle koneisto, jota hän toimillaan rasvaa ja ruokkii, Parkkinen kehuu.

Kun Parkkinen ei osannut ottaa mainonnan tekemistä ainoana elämänsisältönä, hän vietti töitten jälkeen aikaansa perheen ja sellaisten ystävien kanssa, jotka eivät ole mainospiireistä. Työn ja muun elämän järjellisen tasapainon puolella oli tosin koko perustajakaarti.

– Teimme mielestäni todella hyvän päätöksen, kun vaadimme, että perustajien on pidettävä vuodessa kahdeksan viikkoa lomaa.

Lomasta huolimatta Parkkinen kypsyi mainostoimiston toimitusjohtajan työhön jo kolmessa vuodessa. Siirtyminen hallituksen puheenjohtajaksi vuonna 2005 käynnisti henkisen irtaantumisen, joka kypsyi sapattivapaapäätökseksi viime vuonna ja johti loppujen sidosten irrottamiseen viime kuussa. Vaikkei olekaan mainonnan suunnittelun ammattilainen, toimitusjohtajan tehtävään Parkkinen oli mielestään liian ideoiva ja visionääri.

– Mainostoimiston toimitusjohtaja on asioiden järjestelijä ja toteuttaja. Bob on vahvassa kasvussa, kuten koko toimintansa ajan. Viime vuodesta myyntikate varmasti kasvaa. Sisällöllisesti työ ei enää ole uuden visioimista vaan aseman kehittämistä.

Vuonna 2006 Bob Helsinki -konsernin 28 hengen joukko teki runsaan viiden miljoonan euron myyntikatteen ja 1,6 miljoonan euron liikevoiton. Myyntikatteella mitattuna toimisto nousi yhdeksän kärkeen, tuloksella ehkä viiden parhaan joukkoon. Suurista toimistoista osa vetoaa ulkomaiseen omistajaansa tulostietojen peittelyssä.

– Toimitusjohtajan tehtävä on myös olla tiukka ja panna kuriin ne, jotka yrittävät elää toisten kustannuksella. Pahinta väkivaltaa on hyväksyä puolittaisia suorituksia. Valitettavasti sellaista tapahtuu monissa työpaikoissa, myös kaikissa niissä, joissa minä olen ollut.

Suhde työhön kääntyi myös henkilökohtaisen murheen vuoksi.

– Menetin monta läheistä lyhyen ajan sisällä. Se pakotti miettimään elämän suuntaa. Tajusin, ettei kannata käyttää kovin paljon elämän korvaamattomia hetkiä vain siihen, että tekee rahaa. On valittava ne jutut, joihin uskoo.

Yrittäjä Parkkisessa ei enää tyydy pelkästään kertomaan muille, mitä pitäisi tehdä, jotta yrityksellä menisi paremmin. Ei, vaikka konsultoinnin aiheena vastedes olisikin jokin Parkkisen mielestä yritykselle todellisempaa muutosta ja oikeaa kasvua tuova toiminto kuin pelkkä mainonta.

– Olen kyllästynyt myymään muille ideoita, jotka ovat toteutusta vaille valmiita. Ideoita tässä maailmassa – ja maassa – riittää, mutta tärkeämpää on nopeus ja kyky toteuttaa ne. Yritykset tarvitsevat aikaansaamista, eivät orpoja ideoita.

Parkkisen ideoita kääntää toteutuksiksi ja jopa käsinkosketeltaviksi tuotteiksi uuden käyntikortin mukaan neljä yritystä.

Niistä Tuula Antolan ja Antti Eklundin kanssa perustettu Kaipaus Oy tuo syksyllä myyntiin tuoksukoruja. Nanoteknologiaan perustuvalle idealle puolen vuoden ajan haluttua tuoksua erittävästä korusta on haettu patenttia.

Toinen, viiden hengen voimin synnytetty, työstää verkkoon perustuvaa uutta mediapalvelukonseptia. Yhtiön nimi on News To Screen Oy ja siitä kuullaan lisää syksyllä. Molemmat yritykset ovat valtion kasvuyrityslistalla ja Tekesin rahoitusohjelmissa

Kommentit

    Näytä lisää

    Uusimmat talousuutiset
    Näitä luetaan!
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Yle etsii uutta päätoimittajaa: Nämä ovat vaatimukset – liksa huidellee ainakin 13 000 eurossa / kuukausi

    3. 3

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    4. 4

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    5. 5

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    6. 6

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    7. 7

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    8. 8

      Asiantuntija: Eurooppa voi ottaa oppia Japanin menetetyistä vuosikymmenistä

    9. 9

      Financial Times: Kaksi vaikeuksissa olevaa italialaispankkia suljetaan

    10. 10

      Alko saa uuden toimitusjohtajan Snellman Groupista – palkka 28 500 euroa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Yle etsii uutta päätoimittajaa: Nämä ovat vaatimukset – liksa huidellee ainakin 13 000 eurossa / kuukausi

    3. 3

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    4. 4

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    5. 5

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    6. 6

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    7. 7

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    8. 8

      Asiantuntija: Eurooppa voi ottaa oppia Japanin menetetyistä vuosikymmenistä

    9. 9

      Financial Times: Kaksi vaikeuksissa olevaa italialaispankkia suljetaan

    10. 10

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nesteen väki lopettaa polttoaineen jakelun Suomessa viikoksi

    2. 2

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    3. 3

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    4. 4

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    5. 5

      Matka Espanjaan avasi silmät: Harri, 28, kasvattaa omaisuuttaan arjen säästökikoilla ja etenee kohti unelmaa

    6. 6

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    7. 7

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    8. 8

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    9. 9

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    10. 10

      Jos olen 18-vuotiaana miljonääri, en mene yliopistoon – yhdysvaltalaispoika löi uhmakkaan vedon vanhempiensa kanssa

    11. Näytä lisää