Japanin autojätit hakevat ekologista ajouraa

Autokaupan mahtimerkki Toyota otti ykköstavoitteekseen ekologiset vaatimukset kestävien autojen valmistuksen.


Japanin autoteollisuus kehittää laajalla rintamalla uusia teknologioita autoilun ilmastovaikutusten keventämiseksi.

– Tärkein tavoitteemme on tehdä autojen tuotannosta ja liikenteestä ekologisesti kestäviä, Toyotan ympäristöteknologisesta kehitystyöstä vastaavan ryhmän johtaja Kasuyoshi Tasaka sanoo.

– Toyotan vahva kannattavuus sallii meidän kehittää useita ratkaisuja autoilun aiheuttamiin ympäristöhaittoihin.

Toyota nousi viime vuonna maailman suurimmaksi autojen myyjäksi.

Monen teknologian kehittäminen antaa Tasakan mukaan Toyotalle mahdollisuuden tarjota kullekin markkinalle parhaat ratkaisut. Japaniksi se on tekki ji, tekki chi, tekki chu – oikeaan aikaan, oikeassa paikassa, oikea auto.

– Esimerkiksi Euroopassa dieselin käytön lisääminen olisi helppo ensiaskel hiilidioksidipäästöjen keventämiseen. Vähemmän kehittyneissä maissa taas polttoainejakelu ja muut rakenteelliset tekijät eivät vielä salli suuria muutoksia. Ajan mittaan kuitenkin biopolttoaineet tarjoavat tropiikissa huomattavia mahdollisuuksia, Tasaka arvioi.

– Uusien ratkaisujen kehitystyön aikana tärkein tavoitteemme on parantaa bensiinimoottoreiden antamaa liikettä suhteessa päästöihin. Autojen keventäminen sekä kaikki kitkan ja ilmanvastuksen pienentäminen kasvattavat yhdellä bensalitralla kuljettavaa kilometrimäärää. Toisaalta moottoritekniikan kehittäminen tehostaa polttoaineen palamista ja vähentää päästöjä.

Polttoainetehokkuus japanilaisautoissa on Japanin autoteollisuuden keskusliiton mukaan jo vuoden 2010 tavoitteen tasolla. Tonnin painoiset henkilöautot kulkevat litralla bensiiniä noin 18 kilometriä ja kaksitonniset 10 kilometriä. Keskimäärin litralla ajaa 15,5 kilometriä.

 – Todellisessa liikenteessä bensalitralla ajaa keskimäärin kymmenisen kilometriä,  kommentoi ympäristöasioiden osaston projektipäällikkö Eishi Ohno.

– Ero johtuu muun muassa ilmastoinnista ja esimerkiksi ruuhkien aiheuttamasta vajaatehosta. Todellisen ja teoreettisen kulutuksen välillä on kuitenkin vahva korrelaatio, ja kulutus kilometriä kohden on vähentynyt selvästi vuosituhannen vaihteen jälkeen.

Eishi Ohno arvioi, että vuoteen 2015 mennessä keskimääräisen henkilöauton on määrä kulkea lähes 17 kilometriä litralla polttoainetta.

Tavoite on hänen mukaansa haasteellinen, vaikka kehitys kulkeekin oikeaan suuntaan.

– On ensiarvoisen tärkeää, että myös liikenteen sujuvuutta edistetään tyhjäkäynnin vähentämiseksi.

Toyota pohtii myös öljyä korvaavia polttoaineratkaisuja. Biopolttoaineiden lisäksi kehitteillä on luonnonkaasuun, aurinko- ja tuulivoimaan sekä ydinvoimaan perustuvia teknologioita.

Markkinoilla ovat jo polttokennoja ja akkuja hyödyntävät hybridiautot, jotka käyttävät bensiinimoottoria vasta yli 20 kilometrin matkoilla. Ensimmäiset hybridinsä Toyota toi markkinoille jo kymmenisen vuotta sitten, ja niiden myynti kääntyi selvään nousuun vuonna 2002.

Hybridien suurin ongelma on ollut sähkön varastointi, akuilta ei juuri jää tavaratilaa. Uudemmissa malleissa akku ladataan auton seisonta-aikana sähköverkosta. Auton ollessa liikkeellä se lataa itseään muun muassa jarrutuksissa syntyvällä kitkaenergialla.

Kilpailijoista hybridimalleja on markkinoille tuonut jo Honda. Mazda puolestaan ilmoitti alkukeväästä, että se saa ensimmäiset hybridinsä myyntiin ensi huhtikuussa alkavalla tilikaudella.

Myös moottoripyöräilijöille on tarjolla Yamahan valmistama hybriditeknologiaa käyttävä pyörämalli.

Autoilun muuttaminen ympäristöystävällisemmäksi ja ekologisesti kestävämmäksi on sekä Toyotan että Hondan edustajien mukaan alan suurin haaste. Molemmat toivovat myös hallituksilta toimia ekotekniikan tueksi.

 – Uudet teknologiat ottavat vasta ensiaskeliaan, ja niitä voi tukea esimerkiksi verotuksen keinoin, arvioi  Hondan ympäristöteknologian pääinsinööri Michio Shinohara.

– Esimerkiksi Lontoossa hybridiautot on vapautettu keskustan ruuhkamaksuista, ja ne maksavat vain kymmenesosan normaalista pysäköintimaksusta. Nämä tekijät ovat edistäneet hybridien menekkiä Britanniassa selvästi.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    2. 2

      Vertailu paljasti Suomen maksuhäiriöisimmät kunnat ja postinumerot

    3. 3

      Näin elää autotehtaan nostama Uusikaupunki – kerrostalon kaikki asunnot myytiin kolmessa päivässä

    4. 4

      Aurinkopaneelien hinnat vielä ”pohjamudissa” – ota nämä asiat huomioon, ennen kuin ostat

    5. 5

      Uber siirtää robottiautonsa talliin Yhdysvalloissa kolarin takia

    6. 6

      Saksalaispankki teki sen taas – siirsi vahingossa rahaa yli 5 miljardia euroa

    7. 7

      Kommentti: Syydetäänkö Perälle ja kumppaneille yhä rahaa? Talvivaaran velkojat riidoissa – tästä on kyse

    8. 8

      Nobel-voittaja Holmströmin mukaan palkkapuhe ymmärretään väärin: ”Ei kukaan sano, että palkkoja alennetaan”

    9. 9

      Näkökulma: Hieno mutta vaikea tavoite – vain kahden nopeuden EU

    10. 10

      Näin Finnairin lentäjät pysyvät hereillä pitkillä lennoilla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    2. 2

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    3. 3

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    4. 4

      Aurinkopaneelien hinnat vielä ”pohjamudissa” – ota nämä asiat huomioon, ennen kuin ostat

    5. 5

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    6. 6

      Saksalaispankki teki sen taas – siirsi vahingossa rahaa yli 5 miljardia euroa

    7. 7

      Kommentti: Syydetäänkö Perälle ja kumppaneille yhä rahaa? Talvivaaran velkojat riidoissa – tästä on kyse

    8. 8

      Nobel-voittaja Holmströmin mukaan palkkapuhe ymmärretään väärin: ”Ei kukaan sano, että palkkoja alennetaan”

    9. 9

      Raija Tapion huima urakehitys: Laboratoriohoitajasta lääkärikeskuksen toimitusjohtajaksi

    10. 10

      Suomalaiset juovat entistä laatutietoisemmin – ”Ei enää ihan sitä halvinta”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    3. 3

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    4. 4

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    5. 5

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    6. 6

      ”Omat rahat menneet ja ehkä vieraatkin” – toimi näin, jos epäilet katalaa +44 -huijausta

    7. 7

      Uusi suomalainen nousi Forbesin miljardöörilistalle

    8. 8

      Autotehdas palkkaa yli tuhat – näin paljon he saavat palkkaa

    9. 9

      Onnibusin perustaja tarjoaa taksimatkaa jopa 2 eurolla – tällainen kyyti on luvassa

    10. 10

      Velkojat hakevat Talvivaaraa konkurssiin

    11. Näytä lisää