Sisustus vaatii pitkää pinnaa

Sisustusliikkeessä palvelu on liian usein sikin sokin.
Ostin kaapistomyymälästä vaatekaapin. Maksoin sen kokoamisesta 90 euroa. Kun menin hakemaan kaapistoa vuokratulla pakettiautolla, ei sitä ollut koottu kokonaan. Ovien, saranoiden ja vetimien kiinnitys ei kuulemma kannata liikkeessä, koska ne kuitenkin menevät vinoon. Vaadin liikettä kokoamaan kaapit loppuun, koska en osaa asiaa itse tehdä - siksihän kokoamisesta maksoin.

Aikaa meni, autonvuokra juoksi, myyjän esimies tuli tylyttämään minua. Olin kuulemma kohtuuton, koska kaapistoja ei "ole tapana" koota kokonaan, vaikka kokoamisen ostaisi. Sitäpä en voinut tietää.

Yksi ovi, hyllyjä ja korihyllyjä puuttui. Oven sain, hyllyjä ei tullut viiteen kuukauteen. Purin kaupan niistä, sain muutaman kymmenen euroa takaisin.

Vastaus: Tämä on ikävä väärinkäsitys. Asiakas oli aikaisemmin ostanut meiltä kaappeja ja olin koonnut ne kaikki. Tavallisesti emme kokoa ovia ihan valmiiksi, koska koottuina kaapit hajoavat helposti kuljetettaessa. Nyt asiakas kuitenkin oletti, että toimitaan, kuten edellisellä kerralla. Oli tietysti virhe, että asiaa ei täsmennetty. Tämän tilauksen vastaanotti vasta taloon tullut myyjä, joka ei tiennyt aiemmasta poikkeusmenettelystä ja noudatti saamiaan ohjeita. Puolustin myyjää, mutta en suinkaan tylyttänyt asiakasta.

Kaappien kokoamiseen meni 45 minuuttia. Yksi ovista meni reklamaatioon, koska vetimien reiät porattiin vahingossa väärin päin. Lankakorit, joihin asiakas viittaa hyllyillä, tulivat viiden viikon, ei viiden kuukauden päästä. Jostain syystä saaminen vei järjettömän kauan. Kun soitin niiden tulleen, asiakas peruikin kaupan. Hän sai koreista maksamansa rahat takaisin.

Ostin nojatuolin. Sitä ei kuulunut luvattuna aikana. Soitin kauppaan ja selvisi, että nojatuolini oli viety Tuusulaan. Sovimme uuden ajan seuraavaksi päiväksi. Tuoli tuli perille. Kun aloin availla paketteja, selvisi, että minulle oli tuotu nojatuolin lisäksi jonkun toisen kirjahylly. Soitin liikkeeseen. Käskivät jättää kirjahyllyn kerrostalon käytävään. Joku hakisi sen sieltä. En tiedä, hakiko sen huonekaluliikkeen edustaja vai varastiko sen joku naapuri.

Huonekalukauppa oli mainostanut ulos ripustettavaa riipputuolia. Kun menin ostamaan tuotetta pari viikkoa ensimmäisten mainosten jälkeen, lähimmässä toimipisteessä tuoleja ei vielä ollut edes tullut kauppaan. Varastohallinnan mukaan parinkymmenen kilometrin päässä toisessa liikkeessä tuoleja olisi jäljellä kaksi kappaletta. Kun köröttelin sinne, kaupasta todellakin löytyi kaksi tuolia, mutta pakettiin kuuluvaa pehmustetta ei löytynyt. Sain tuolin ja lupauksen pehmusteen toimittamisesta pikapuoliin. Liikkeestä luvattiin soittaa heti, kun pehmuste olisi tullut tehtaalta.

Soittoa ei kuulunut. Kun soitin liikkeeseen, sieltä todettiin, että pehmuste oli tullut jo aikaa sitten, mutta siitä oli unohdettu ilmoittaa.

Ostin lapselleni kalliit saksalaiset vaunut. Niistä on hajonnut yhtä sun toista ja takuun umpeuduttua olen korjauttanut niitä omalla kustannuksellani ja korjaukset ovat olleet kalliita. Ei ole puhettakaan, että niitä voisi käyttää toisella lapsella. Tämä ei tietenkään ole vaunut myyneen liikkeen vika ole, mutta silti harmittaa. Olisivatkohan he voineet penätä vähän valmistajan vastuuta?

 




Ostin futon-sängyn erikoisliikkeestä. Futonhan on sellainen pellavalla täytetty lötkö, joka pysyy kasassa pysymisen muutamilla läpi ommelluilla pistoksilla. Patjassani osa läpineuloksista oli poikki. Soitin, että tahdon palauttaa patjan. Liikkeessä ei ollut uutta, vaan se piti tilata Tanskasta, mikä kesti muistaakseni kuukauden.

Patja tuli, tosin tosin se taisi olla sama vanha patja, jonka jo kertaalleen palautin, koska viat olivat entisellään. Yritin hoitaa asiaa puhelimessa, mutta myyjä ei osannut auttaa, koska "J hoitaa näitä hommia." Kännykkänumeroa ei saanut, vaan piti odottaa, että hän soittaa. Kesti ja kesti. Kyllästyin.

Menin kauppaan ja sovin uuden patjan toimittamisesta. Kun se tuli perille, patja oli 160-senttinen, vaikka sen piti olla 140 senttinen. Patja vietiin pois. Neljännellä kerralla sain lopulta (kuljetustahroista päätellen) sen saman alkuperäisen patjan, josta oli lopulta neulokset korjattu.

Ongelmat eivät loppuneet. Kun ostin sänkyä, myyjä kehui, että heillä rungot on parempia kuin muilla. Vuoden käytön jälkeen puinen runko hajosi. Se ei enää seissyt ylväänä kuin H-kirjain, vaan muistutti enemmän A:ta. Menin kauppaan. Myyntipöytä oli tyhjä, myyjä istui tietokoneella perähuoneessa, nojasi vähän ja huusi, että voiko auttaa. Nosti ahteriaan vasta, kun ymmärsi, etten aio huudella.

Sanoin, että en halua enää uutta samanlaista runkoa, vaan jonkin muun mallin. Sopiva löytyi, mutta siitä piti maksaa 50 euroa lisää (sain silti kuulemma 49 euroa alennusta ohjehinnasta). Ihmettelin tätä, koska vuosi oli mennyt patjaa vaihdellessa, perkele, enkä ollut saanut kertaakaan hyvitystä enkä pahoitteluitakaan. Myyjä (joka muuten oli se Iso Vastuullinen J) vastasi, että se patja on ihan eri juttu, että ei se nyt tähän runkoasiaan liity.

Uuden rungon toimitusaika on noin kolme viikkoa, kerrottiin. Ei ollut, vaan kuusi viikkoa. Mutta enpähän maksanut sitä 50:ttä euroa eikä sitä vissiin enää kehdattu pyytääkään.

Tarinan opetus on tietysti se, että ei pidä mennä myymälään, jossa lojuu sohvilla teetä siemailevia vätyksiä (muistuttavat myyjiä, mutta siitä ei voi olla varma) ja jotka ovat enemmän kiinnostuneita omista jutuistaan kuin asiakkaista.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Eläkkeensaajat tyrmää verottajan linjauksen – ruoka biojätteeksi eikä vapaaehtoisille

    3. 3

      OP:n Karhinen: ”Meillä on ihan aidosti nousukausi”

    4. 4

      Talousvaliokunta hyväksyi esityksen hallintarekisteristä

    5. 5

      Näin paljon uusi kunnanvaltuutettu tienaa

    6. 6

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    7. 7

      Suri ei ole täysin tyytyväinen Nokian kehitykseen

    8. 8

      Nokian ja Alcatel-Lucentin fuusion vaikutukset alkavat näkyä – ”Voidaan sanoa, että se oli hyvä yrityskauppa”

    9. 9

      4 päivän työviikko kelpaisi monelle – voi olla totta tuleville sukupolville

    10. 10

      Nordea uhkasi taas pääkonttorin siirrolla – päätös ”mieluiten ennen kesää”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    2. 2

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    3. 3

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    4. 4

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    5. 5

      Postissa ulosmarssi – liki miljoona kirjelähetystä voi viivästyä

    6. 6

      Ekonomisti: Asumistuen muutos ”iskee ehkä lujimmin työssäkäyviin”

    7. 7

      Tässä on maailman eniten myyty urheiluauto – myös Suomessa

    8. 8

      Suurille konepajoille sataa nyt kauppoja – yhtiöillä jo miljardien eurojen tilauskanta

    9. 9

      Talousvaliokunta hyväksyi esityksen hallintarekisteristä

    10. 10

      Nokia kiitää pörssissä – tulos yllätti osakemarkkinat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    3. 3

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    4. 4

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    5. 5

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    6. 6

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    7. 7

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    8. 8

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    9. 9

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    10. 10

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    11. Näytä lisää