Rengasalalla hurja murros – yhdellä valmistajalla voi olla jopa 300 vaihtoehtoa

Rengasmallien kasvanut kirjo sekä kuluttajien muuttuneet mieltymykset aiheuttavat varsinkin rengastukkureille isoja haasteita.
Autovalmistajat ovat viime vuosina kasvattaneet mallikirjoaan roimasti, kun perinteisten autoluokkien väliin on tullut uusia luokkia ja erikoisuuksia. Uudessa kilpailutilanteessa valmistajat pyrkivät erottumaan esimerkiksi muotoilulla. Yksi tärkeä osa ovat auton renkaat, joiden täytyy istua auton ulkomuotoon. Nykytrendin mukaista on, että mitä isompaa alle, sitä näyttävämpää.

On hyvin yleistä, että auton pyöräkoko tehtaalta lähtiessään on vakiona jopa 17 tuumaa tai enemmänkin, kun ennen pärjättiin pitkälti 15- tai 16-tuumaisilla pyörillä. Tätä tahtovat myös kuluttajat – monet haluavat autoonsa suurempaa pyöräkokoa, vaikkei valmistaja pystyisi sitä tarjoamaan.

– Hyötyajoneuvopuolella esimerkiksi Mercedes-Benz Sprinter on sellainen, että valmistaja tarjoaa siihen vain 16-tuumaista pyörää. Monet kuluttajat haluavat kuitenkin 18-tuumaisiakin. Esimerkiksi me vastaamme siihen niin, että valmistamme kyseiseen automalliin suurempaa vannetta, autojen rengas- ja vannetukkukauppaa pyörittävän Vannetukun toimitusjohtaja Jukka Heiskanen sanoo.

Oman lisänsä rengaskauppaan ovat tuoneet aasialaisvalmistajat. Enää renkaita eivät tarjoa vain perinteiset rengasvalmistajat, kuten Continental, Michelin ja kumppanit, vaan hintakilpailua tulee nyt idän suunnalta paljon. Halpa ei välttämättä aina ole se paras, mutta monet viime vuosien rengastestit ovat osoittaneet, että aasialaisen renkaan laatu on noussut nopeasti. Joukkoon mahtuu kilpailukykyisiä renkaita, varsinkin kun hinnan ottaa huomioon.

Kuvioita, nopeusluokkia ja vaikka mitä

Kun kuluttaja valitsee ensin yhä useampien valmistajien ja mallien välillä, yksittäisellä rengasvalmistajalla on vielä erilaisia pintavaihtoehtoja, nopeusluokkia ja vaikka mitä, joiden välillä ostajan täytyy sukkuloida. Valikoimaa riittää lähes pyörryksiin asti.

Heiskanen mainitsee esimerkiksi Nankang-rengasmerkin, jonka kaikki koko- ja kuviomallit yhteen ynnättynä tekevät kaikkiaan yli 300 eri vaihtoehtoa.

Renkaiden valikoima on niin suuri ja vaihtoehtoja lähes rajattomasti, että rengasliikkeet eivät pysty pitämään täyttä valikoimaa varastossaan. Renkaiden varastointi on siis siirtynyt rengasliikkeeltä tukkukaupan puolelle.

Kun asiakas tulee liikkeeseen ja ostaa autoonsa renkaat, monesti jälleenmyyjä tilaa ne tukkukaupasta. Tukkurin pitää tietysti toimittaa tavara nopeasti, jotta asiakas olisi tyytyväinen. Tukkukaupalle tämä aiheuttaa suuria haasteita.

– Muutos koskettaa koko Eurooppaa. Jälleenmyyjällä on enää vain pieni käsivarasto. Käytännössä jälleenmyyjä myy ensin rengassarjan ja sen jälkeen se vasta tilataan tukkukaupasta. Tukkukaupasta jälleenmyyjälle lähtevät eräkoot ovat monesti vain neljä rengasta, Heiskanen sanoo.

Varastointi ja rahoitus haasteita

Heiskasen mukaan se, kuinka nopeasti ja miten rengassarja asiakkaalle toimitetaan, on oikeastaan pienin haaste ja asia, joka järjestyy joka tapauksessa nopeasti. Tukkukaupan haasteet ovat renkaiden varastoinnissa sekä rahoituksessa.

– Ennustaminen, etenkin tulevaisuuden ennustaminen on vaikeaa. Renkaat pitää tilata syksyllä, ne myydään pääosin huhtikuussa ja silloin niitä pitää olla oikea määrä varastossa. Rahoitus on tietysti haaste, koska tilauksen yhteydessä tilaus maksetaan tehtaalle, mutta tulovirta niistä muodostuu vasta kuukausia myöhemmin, Heiskanen toteaa.

Rengasmarkkina Suomessa on laskutavasta riippuen noin kolme miljoonaa myytyä rengasta vuodessa. Vannetukku toimittaa tämän laskukaavan mukaan Suomen renkaista hieman alle 10 prosenttia. Se on näin yksi suurimmista tukkumyyjistä. Vannetukun lisäksi muita suuria tukkukaupan edustajia rengasalalla ovat Michelin, Continental ja Nokian. Myös Bridgestone ja Goodyear sekä Hankook kuuluvat suuriin pelureihin.

Vannetukun markkinaosuuden näkökulmasta tämä tarkoittaa sitä, että Kouvolaan yhtiön tontille nousee pian pari uutta hallia, joihin mahtuu yhteensä noin 200 000 rengasta – muun muassa Heiskasen mainitsemat yli 300 Nangkang-vaihtoehtoa ovat jo nyt valmiina.

Konenäkö tulossa avuksi varastoihin

Kun Vannetukun entiset varastot otetaan myös huomioon, Heiskasen mukaan ei ole vaikea päätellä, että kauppaa tehdään myös Suomen rajojen ulkopuolelle. Lisäksi Vannetukku käyttää Euroopassa kumppaneita, jotka toimittavat renkaita ja vanteita suoraan Vannetukun laskuun asiakkaalle – niiden rengasvarastot ovat kymmen-, jopa 15-kertaiset Vannetukun tuleviin varastoihin verrattuna.

– Erittäin suuri haaste on toimittaa asiakkaalle juuri asiakkaan tilaama rengassarja. Poiminta varastosta sekä renkaiden pakkaus ovat ihmistyötä. Tiedämme, että ihmissilmä väsyy ja virheitä sattuu. Olemme kehittämässä linjastoomme konenäköä, joka vertaa asiakkaan tilausta sekä poimijan ja pakkaajan tekemää työtä virheiden karsimiseksi.

Heiskasen mukaan mitään valmista ratkaisua tähän ei kuitenkaan ole juuri siitä syystä, että ala elää murrosta joka puolella. Yhteistyökumppanin kanssa kehitettävän konenäön pitäisi mahdollistaa volyymin automatisoinnin ja virheiden karsimisen.

– Oleellista on nimenomaan se, että asiakas saa sen mitä tilaa. Tyytyväinen asiakas on paras asiakas, Heiskanen ynnää.

  • Renkaat

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    2. 2

      Sarasvuo lahjoitti 2 miljoonaa Trainers’ Housen osaketta yhtiön toimitusjohtajalle

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    5. 5

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    6. 6

      Ekonomisti povaa ”kasvuhumausta”: talouden jarrusta voi tulla vauhtipyörä

    7. 7

      Ministeri Kai Mykkänen talousluvuista: ”Yllättävän myönteisiä”

    8. 8

      Näkökulma: Kreikan piina pahenee taas – pelastavatko vain silmänkääntö­temput?

    9. 9

      Näin käy yhä useammin: Ei tehdäkään putkiremonttia vaan puretaan koko talo

    10. 10

      Kreikka tarvitsee uutta lainaa – euromaiden ministerit koolle tänään

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    2. 2

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    5. 5

      Ekonomisti povaa ”kasvuhumausta”: talouden jarrusta voi tulla vauhtipyörä

    6. 6

      Sarasvuo lahjoitti 2 miljoonaa Trainers’ Housen osaketta yhtiön toimitusjohtajalle

    7. 7

      Näkökulma: Kreikan piina pahenee taas – pelastavatko vain silmänkääntö­temput?

    8. 8

      Vie vapaa-ajan, palkintona yleensä palkannousu: Diplomi-insinööriksi etänä 1,5 vuodessa

    9. 9

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    10. 10

      Suomi välttää taas EU-komission tiukan talousohjauksen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ilmainen porno palaa televisioon

    2. 2

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    3. 3

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    6. 6

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    7. 7

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    8. 8

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    9. 9

      Tamperelaisfirman työntekijöille bonuksina muhkea osakepotti: ”Kuuntelivat ällistyksestä mykkinä”

    10. 10

      Siivoaako kotiasi kummajainen, kevytyrittäjä? ”Joku roti tähän pitäisi saada”

    11. Näytä lisää