Kaikki saman katon alta – marketit puskevat kirja- ja vaatekauppojen reviirille

Julkaistu: , Päivitetty:

Hypermarketit myyvät entistä enemmän vaatteita, kirjoja ja kosmetiikkaa. Samaan aikaan liikkeitä räätälöidään entistä enemmän asiakaskunnan mukaan.
Suuret marketit haluavat tarjota asiakkailleen kaikki mahdolliset päivittäistuotteet samalla kertaa. Muun muassa vaatteiden, kirjojen ja kosmetiikan valikoima laajenee entisestään.

– Erikoiskauppa on kaiken kaikkiaan murroksessa. Monet asiat ostetaan jatkossa hypermarketeista, kun ne aiemmin ostettiin erikoiskaupoista. Tämä liittyy siihen, että ihmiset haluavat saada tyydytettyä arkiset tarpeet helposti ja vaivattomasti, sanoo K-citymarket-ketjun johtaja Johanna Kontio Taloussanomille.

Kesko kertoi eilen uudistavansa kaikki Citymarket-myymälät vuoden 2018 loppuun mennessä. Tämä tarkoittaa esimerkiksi kosmetiikan, kukkien, kirjojen ja paperitarvikkeiden valikoiman laajentamista. Kontion mukaan osaan myymälöistä on jo esimerkiksi rakennettu kirjakauppaa ulkonäöltään muistuttava kirjapuoti.

Muutaman Citymarketin valikoimaan on puolestaan otettu luonnonkosmetiikkaa. Kontion mukaan terveys- ja hyvinvointituotteiden myynti marketeissa kasvaa selkeästi myös muualla maailmassa.

Myös Aasiasta tuleva tavaravalikoima on kasvamassa. Kesko kertoi helmikuussa, että se alkaa hankkia käyttötavaroita yhdessä ruotsalaisen ICA:n kanssa.

– Saamme tuotua Aasian markkinoilta sellaisia tuotteita, joita Suomen markkinoilla ei ole aikaisemmin myyty. Selkeästi monipuolistamme valikoimaa erityisesti kotiin ja ruuanlaittoon liittyvissä tuotteissa, Kontio kertoo.

Ruokapuolella Citymarketit taas panostavat jatkossa erityisesti tuoreosastoihin, mikä tarkoittaa Kontion mukaan lihaa, kalaa, hedelmiä ja vihanneksia.

– Taloudellinen taantuma vahvistaa hypermarkettien roolia, koska ihmiset hakevat edullista ostoskoria nimenomaan hypermarketeista. Edulliset ostokset ovat kuitenkin hypermarketien keskeinen asia, Kontio sanoo.

Hypermarketista uskottava vaatekauppa

Myös S-ryhmä laajentaa suurten markettiensa valikoimaa. S-ryhmä haluaa tarjota suurissa marketeissaan eli Prismoissa kaiken, mitä tarvitsee kotiin tai mökille, kiteyttää SOK:n vähittäiskaupan kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu.

SOK on uudistanut Prismojen käyttötavarakauppaa voimakkaasti viime vuoden aikana. Panostus on näkynyt etenkin vaatteissa: uusia, kansainvälisiä merkkejä on tuotu sekä urheilu- ja katumuotiin että naisten ja miesten pukeutumiseen.

– Aikaisemmin osa ihmisistä ei ole ostanut pukeutumiseen liittyviä tuotteita marketeista. Nyt hypermarket on uskottava pukeutumisen myyjä. On kiinnostavia, hyvännäköisiä ja laadukkaita merkkejä, Alarotu sanoo.

Prismoissa on hänen mukaansa myös luovuttu urheiluvaatteiden ja pukeutumisen omista erillisistä osastoista. Vaatteiden lisäksi viime aikoina on laajentunut kodin tuotteiden valikoima. SOK panostaa myös esimerkiksi kirjoihin ja pienkodinkoneisiin.

Marketit hintakilpailun voittajia

Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto näkee, että viime vuonna päivittäistavarakaupoissa korostui kilpailutekijänä hinta. Päivittäistavarakauppa kokonaisuudessaan kutistui edellisvuodesta. Hintavetoiset suuret marketit pärjäsivät Luodon mukaan paremmin kuin ruokakaupat keskimäärin markkinoilla.

Luoto uskoo päivittäistavarakaupan toimijoiden alkaneen kehittää konseptejaan etenkin pitkään jatkuneen laskusuhdanteen vuoksi. Hän huomauttaa, että käyttötavarapuolen myynti on pudonnut viimeiset pari vuotta. Osaltaan painetta ovat tuoneet myös verkkokaupat.

Yksi kaupan trendeistä on kauppojen valikoiman räätälöiminen asiakastietojen mukaan. Kesko aikoo hyödyntää Citymarkettien uudistamisessa aikaisempaa vahvemmin kauppakohtaisia asiakastietoja. Tämä tarkoittaa, että liikkeissä yritetään huomioida paremmin kunkin myymälän asiakkaiden tarpeet ja toiveet.

– Eri puolilla Suomea on selkeästi erilaisia painotuksia. Jossain kaupassa korostuvat esimerkiksi asiakkaat, jotka tykkäävät paljon luomusta, Keskon Kontio sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    3. 3

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    4. 4

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    5. 5

      Ruotsi-osakkeet paljastavat, miten suomalainen piensijoittaja eroaa norjalaisesta

    6. 6

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    7. 7

      Lukioihin vaaditaan ilmaisia kirjoja – nyt opinnot voivat maksaa jopa 2 600 euroa

    8. 8

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    9. 9

      BBC: Yhdysvallat saattaa kieltää läppärit kaikilla kansainvälisillä lennoilla

    10. 10

      Näkökulma: Bitcoineja syntyy biteistä, mutta mistä onkaan eurot tehty?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    3. 3

      Näkökulma: Bitcoineja syntyy biteistä, mutta mistä onkaan eurot tehty?

    4. 4

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    7. 7

      Ruotsi-osakkeet paljastavat, miten suomalainen piensijoittaja eroaa norjalaisesta

    8. 8

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    9. 9

      Lukioihin vaaditaan ilmaisia kirjoja – nyt opinnot voivat maksaa jopa 2 600 euroa

    10. 10

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    3. 3

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    4. 4

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    5. 5

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    6. 6

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    7. 7

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    8. 8

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    9. 9

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    10. 10

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    11. Näytä lisää