Päästöt, renkaat, kilometrit... missä muussa autoilija saa olla vielä tarkkana?

Julkaistu:

Autojen "koodistuminen" on tehnyt huijaamisen mahdollisuudesta helpompaa, arvioivat asiantuntijat.
Ensin paljastui, että autonvalmistajat manipuloivat moottorin päästöjä ja polttoaineen kulutusta mieluisaan suuntaan testeissä. Viime viikolla selvisi, että rengasvalmistajilta on tullut autolehtien testeihin paranneltuja renkaita.

Yle puolestaan kertoi tällä viikolla, että autojen kilometrimittareita on helppo väärentää 150 euroa maksavalla laitteella. Kyseessä on tietysti eri mittaluokan asia kuin esimerkiksi päästöhuijaukset, mutta käytetyn auton ostajan kannattaa olla tarkkana, koska muutetut kilometriluvut voivat vaikuttaa auton arvoon.

Pitääkö autoilijan odottaa tähän listaa jatkoa?

– Kolaritesti on yksi kohta, jossa manipulointi on mahdollista. Testeissä asiat ovat aina pienestä kiinni, sanoo ajoneuvotekniikan emeritusprofessori Matti Juhala.

Testien tuloksiin voi vaikuttaa hyvin pienet muutokset testiautoissa, esimerkiksi sadasosan paksuisten materiaalien viilaukset. Juhala ei kuitenkaan usko, että törmäystesteissä olisi tapahtunut tulosten manipulaatiota, koska todisteita asiasta ei ole.

Pienet erot korostuvat vertailutesteissä, joissa tuotteita verrataan toisiinsa. Tällaisia ovat esimerkiksi talvirengastestit, joiden tulokset voivat vaihdella paljonkin testipäivän sään mukaan. Juhala toteaa, että kolaritestitkin ovat tietyllä lailla vertailutestejä, koska absoluuttisten arvojen mittaus niissä ei ole helppoa.

Yksityisautoilijoita edustava Autoliitto on mukana tekemässä Euro NCAP -kolaritestejä. Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen sanoo, että testissä huijaaminen on aina mahdollista. Liiton tiedossa ei ole, että testeissä olisi tapahtunut huijaamista.

– Tiedossamme ei ole vilunkia, mutta optimointia tapahtuu testiä silmällä pitäen. Se kuuluu testin luonteeseen, koska tarkoituksena on ohjata tuotekehitystä oikeaan suuntaan, Nieminen sanoo.

Euro NCAP -törmäystestien tavoitteena on antaa kuluttajille vertailutietoja. Testaajat pyrkivät estämään huijaamista käyttämällä myynnissä olevia autoja. Testin toteutustapa on myös julkinen.

Koodimuutoksilla on helppoa huijata

Ajoneuvojen tietoteknistyminen on lisännyt mahdollisuutta manipuloida testien tuloksia. Emeritusprofessori Juhala huomauttaa, että auto-ohjelmistoissa voi olla 10 miljoonaa riviä koodia. Jos koodiin tekee pienen muutoksen, testaajien on vaikea huomata sitä.

– Softa on tehnyt paljon mahdolliseksi, Juhala sanoo.

Myös Autoliiton Niemisen mukaan autojen digitalisoituminen on tehnyt huijaamisen mahdollisuudesta helpompaa. Hänen mukaansa periaatteessa kaikessa voi huijata.

– Koska kaikki on digitaalista, autojen ominaisuuksia voi muuttaa ohjelmoimalla. Ohjelmointia vaihtamalla on periaatteessa helppo huijata, Nieminen sanoo.

Autoilijoiden kiusana ovat myös tuoteväärennökset. Mobil-voiteluaineiden maahantuoja Exxonmobil Finland teki MTV:n uutisten mukaan tammikuussa tullille rikosilmoituksen epäilystään, että Suomessa on myyty kuluttajille väärennettyä Mobil-moottoriöljyä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    2. 2

      Härkis nousi suosioon Suomessa – Kauhavalle tulee uusi tehdas

    3. 3

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    4. 4

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    5. 5

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    6. 6

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    7. 7

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    8. 8

      Nokian osake jatkaa vahvassa nousussa – kurssi yli +7 %

    9. 9

      Osa työnantajista karttelee hakemustulvaa – ”Tarvetta avoimelle haulle ei oikein ole”

    10. 10

      Nokian osake ponkaisi rajuun nousuun – kertoi patenttisovusta Applen kanssa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    2. 2

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    3. 3

      Sarasvuo lahjoitti 2 miljoonaa Trainers’ Housen osaketta yhtiön toimitusjohtajalle

    4. 4

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    5. 5

      Osa työnantajista karttelee hakemustulvaa – ”Tarvetta avoimelle haulle ei oikein ole”

    6. 6

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    7. 7

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    8. 8

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    9. 9

      Nokian osake ponkaisi rajuun nousuun – kertoi patenttisovusta Applen kanssa

    10. 10

      Korruptioskandaali levisi lihapakkaamoon – kurssi syöksyi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      Ilmainen porno palaa televisioon

    8. 8

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    9. 9

      Tamperelaisfirman työntekijöille bonuksina muhkea osakepotti: ”Kuuntelivat ällistyksestä mykkinä”

    10. 10

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    11. Näytä lisää