Kiina lisää taloudellista vaikutusvaltaansa Euroopassa

Ajaako Kiina infrastruktuurisijoituksillaan pelkkiä taloudellisia etujaan, vai hakeeko se myös poliittista valtaa? Syytä huoleen ei ole, sanoo professori.
Kiinan odotetaan maanantaina varmistavan usean miljardin euron sijoituksensa Euroopan komission EFSI-infrastruktuurirahastoon. Sijoitus Jean-Claude Junckerin ja Jyrki Kataisen kehittämään rahastoon on yksi lukuisista viimeaikaisista osoituksista siitä, että Kiinan halu rakentaa Eurooppaan infrastruktuuria on kasvanut selvästi.

Kiinalainen valtionyhtiö Cosco on yksi vahvimmista ehdokkaista ostamaan Kreikan Ateenassa sijaitsevan Pireuksen sataman, jossa Cosco on toiminut vuokralla jo vuosia. Kiinan hallitus on ilmaissut halunsa tehdä Pireuksesta "Kiinan portti Eurooppaan".

Unkarista ja Puolasta tuli kesäkuussa ensimmäiset Euroopan maat, jotka allekirjoittivat Kiinan One Belt, One Road -aloitteen. Sen tarkoituksena on rakentaa maa- ja meriyhteyksistä Aasian ja Euroopan välille.

Yksi aloitteen nimissä toteutettavista, jo sovituista projekteista on Kiinan rahoittama huippunopea rautatieyhteys Serbiasta Unkariin.

Kun Kiina julkisti sijoituksensa EFSI-rahastoon, se ilmaisi toivovansa, että mahdollisimman moni Euroopan maa vuorostaan "osoittaisi kiinnostusta" One Belt, One Road -aloitetta kohtaan.

Aiemmin tänä vuonna useat länsimaat, kuten Suomi, Britannia ja Saksa, ilmoittivat lähtevänsä mukaan Kiinan johtamaan Aasian investointipankkiin, jonka on tarkoituksena rahoittaa ennen kaikkea suuria infrastruktuurihankkeita.

EU on Kiinan suurin kauppakumppani

Virittävätkö Eurooppa ja Kiina maanosien välistä yhteistyötä, vai hakeeko Kiina lisää valtaa Euroopassa?

On vielä liian aikaista sanoa, toteaa Lapin yliopistossa työskentelevä Kiinan yhteiskunnan ja kulttuurin professori Matti Nojonen Taloussanomille.

Toistaiseksi sijoitetut summat ovat vielä suhteellisen pieniä, ja Nojosen mukaan kyse lienee ennen kaikkea siitä, että Kiina ajaa omia taloudellisia etujaan.

– Kiinalainen infrarakentaminen on erittäin kilpailukykyistä. Juuri muita merkittäviä maailmanlaajuisia vientivaltteja, kuten kulutushyödykebrändejä, maalla ei muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta ole.

Lisäksi EU on jo nyt Kiinan suurin ulkomaankauppakumppani, ja kattavat yhteydet toisivat Euroopan markkinat yhä lähemmäksi Kiinaa. Sijoitukset Eurooppaan myös tukevat maanosan talouskehitystä, mikä voi olla Kiinankin etu.

Matti Nojosen mukaan on selvää, että jos Kiinasta tulee merkittävä infrastruktuurin omistaja Euroopassa, sen poliittinen valta maanosassa lisääntyy. Se ei kuitenkaan aiheuta välittömästi syytä huoleen.

– Haluaisin ajatella, että mitä integroituneempi suurvalta on muuhun maailmaan, sitä suurempi kannuste sillä on pyrkiä ylläpitämään rauhaa.

Euroopan ja idän yhteistyö hermostuttaa Yhdysvaltoja

Yhdysvallat toistuvasti on ilmaissut huolensa Euroopan maiden ja idän lisääntyvästä yhteistyöstä sekä Aasian investointipankin että esimerkiksi Venäjän kaasuputkihankkeiden yhteydessä.

Tästä syystä voisi ajatella myös Kiinan infrastruktuurihankkeiden hermostuttavan läntistä suurvaltaa.

– Näinhän se on, jos Yhdysvallat pelaa tässä reaalipoliittista peliä, Matti Nojonen toteaa.

Maailman eri foorumeilla on pitkään spekuloitu sillä, tuleeko Kiinasta Yhdysvaltojen jälkeen maailman seuraava suurvalta.

Nojosen mukaan ei tarvitse olla kovin kriittinen todetakseen, että Yhdysvallat viimeisten vuosikymmenten aikana puolustanut kansallisia intressejään sotilaallisesti eri puolilla maailmaa.

Tuleeko Kiina tekemään samalla tavalla, jos maan valta kasvaa tarpeeksi suureksi?

Julkisissa lausunnoissaan Kiinan johto on painottanut, että he eivät halua toimia, kuten Yhdysvallat. Aika näyttää, miten lopulta käy, Nojonen toteaa.

– Iso kysymys on se, kykeneekö Kiinan johto noudattamaan tätä politiikkaansa, jos maan mertentakaiset intressit kasvavat merkittävästi. Maailmassa ei ole tainnut olla yhtäkään suurvaltaa, joka ei olisi jossain vaiheessa puolustanut omia etujaan sotilaallisesti.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Palkittua kerrostaloa hehkutettiin ”laadukkaasta rakentamisesta” – useita kosteusvaurioita muutamassa vuodessa

    2. 2

      Palkka duunissa 5300 e/kk – miksi tämä koulutus ei kiinnosta?

    3. 3

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    4. 4

      Tällainen johtaja Alkoon halutaan: 7 kriteeriä

    5. 5

      Suursijoittaja Rune Andersson myi kaikki osakkeensa: ”Tilanne on sairas”

    6. 6

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    7. 7

      Homepommit ostajan vastuulle? 5 keinoa välttää kalliit riidat

    8. 8

      Muut eivät huoli nurin mennyttä eläkekassaa – lasku lankeamassa kaikille palkansaajille

    9. 9

      Ekonomin palkka 5 000 e/kk – vastavalmistuneiden palkoissa isoin hyppy

    10. 10

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    2. 2

      Palkka duunissa 5300 e/kk – miksi tämä koulutus ei kiinnosta?

    3. 3

      Suursijoittaja Rune Andersson myi kaikki osakkeensa: ”Tilanne on sairas”

    4. 4

      Palkittua kerrostaloa hehkutettiin ”laadukkaasta rakentamisesta” – useita kosteusvaurioita muutamassa vuodessa

    5. 5

      Homepommit ostajan vastuulle? 5 keinoa välttää kalliit riidat

    6. 6

      Muut eivät huoli nurin mennyttä eläkekassaa – lasku lankeamassa kaikille palkansaajille

    7. 7

      Burger Kingin menestys Suomessa yllätti – tulossa 10–15 uutta ravintolaa tänä vuonna

    8. 8

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    9. 9

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    10. 10

      Rakennusliitto pillastui suunnitelmasta "tuoda rakentajia Afrikasta ja Kiinasta"

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Autotehtaan 30 000 euron vuosipalkka herätti ihmetystä – näin Valmet Automotive vastaa

    3. 3

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    4. 4

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    5. 5

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    6. 6

      Tässäkö Suomen raskaimmat ja stressaavimmat työt? Katso 30 ammatin lista

    7. 7

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    8. 8

      Mitä 250 000 eurolla saa Helsingissä, Tallinnassa ja Tukholmassa? HS: Asunnot hyvin eritasoisia

    9. 9

      Palkka duunissa 5300 e/kk – miksi tämä koulutus ei kiinnosta?

    10. 10

      Autotehdas palkkaa yli tuhat – näin paljon he saavat palkkaa

    11. Näytä lisää