Tältä alalta voi löytyä pian töitä tuhansille

Julkaistu: , Päivitetty:

Autoliikenteen Työnantajaliitto on huolissaan siitä, että linja-autonkuljettajista tulee lähivuosina pula ympäri Suomea. Syynä on eläköityminen. Vanhoja kuljettajia on liian paljon suhteessa nuoriin.
Mietitkö tulevaisuuden ammattiasi tai väheneekö työpaikkojen määrä alallasi ja pelkäät pestisi menettämistä? Miltä kuulostaisi uusi ura bussinkuljettajana?

Linja-autonkuljettajista uhkaa tulla lähivuosina pula, arvioi Autoliikenteen Työnantajaliiton ALT:n toimitusjohtaja Mari Vasarainen Taloussanomille. Hänen mukaansa kuljettajien keski-ikä on korkea, 48 vuotta. Ala eläköityy nopeasti.

– Ammatissa olevista yli 50-vuotiaita on 49 prosenttia ja yli 60-vuotiaita 13 prosenttia, Vasarainen kuvaa ikärakennetta.

Bussinkuljettajia on Suomessa noin 15 000 ja heistä noin 2000 eläköityy seuraavan viiden vuoden aikana.

Vasaraisen mukaan pulaa linja-autonkuljettajista syntyy ympäri Suomea, eikä vain pääkaupunkiseudulla.

– Laskelmiemme mukaan tarvitaan hieman alle tuhat uutta linja-autonkuljettajaa vuodessa, hän sanoo.

"Koulutus on pullonkaula"

Mari Vasarainen syyttää tilanteesta riittämätöntä koulutusta. Linja-autonkuljettajaksi ei pääse nykyisin pelkän linja-autokortin ajamalla, vaan uusilta kuljettajilta vaaditaan myös perustason ammattipätevyys.

Koulutusreittejä ovat esimerkiksi ammattioppilaitosten logistiikan perustutkinto tai aikuiskoulutuksessa suoritettu linja-autonkuljettajan ammattitutkinto. Lisäksi ammattipätevyyden voi suorittaa yksityisesti autokoulun kurssilla.

Vasaraisen mukaan etenkin nuorisoasteen koulutus on riittämätöntä. Hakijoita kyllä olisi, koska aloituspaikkoja on selvästi vähemmän kuin alalle ensisijaisesti pyrkineitä.

Uhkana on myös se, että valtio leikkaa ammatillisen koulutuksen paikkoja, mukaan lukien kuljetusalan koulutuspaikkoja.

– Ensin lainsäädännöllä säädetään koulutus pakolliseksi ja sitten vähennetään sitä. Tässä sahataan omaa jalkaamme.

Logistiikan perustutkinnon opiskelleista vain murto-osalla on linja-autokuljettajan koulutus. Enemmistö suuntautuu muille kuljetuksen tai logistiikan aloille.

Onko bussinkuljettajan ammatti jostain syystä epäsuosittu, kun nuoret eivät kouluttaudu alalle? Vasaraisen mukaan näin ei ole, vaan kyseessä on enemmänkin koulutuksellinen pullonkaula.

Palkkakin on kohtuullinen, suurin piirtein suomalaista keskitasoa. Viime vuoden toisella neljänneksellä Suomen linja-autonkuljettajien keskimääräinen ansio lisineen oli 2980 euroa kuukaudessa. Pääkaupunkiseudun bussinkuljettajien keskipalkka oli puolestaan 3256 euroa.

Aloittavan linja-autonkuljettajan palkka ilman mitään lisiä eli vähimmäispalkka on pääkaupunkiseudulla noin 14,86 euroa tunnissa eli noin 2530 euroa kuussa. Muualla maassa palkka on 13,33 euroa tunnissa eli noin 2300 euroa kuussa.

Pitkät työajat voivat epäilyttää

Lehtijuttuja lukemalla bussinkuljettajan työstä ei synny pelkästään auvoista kuvaa. Milloin on liian lyhyet vessatauot, milloin kamala stressi liian tiukassa aikataulussa pysymisessä. Jatkuva kilpailutus luo epävarmuutta, ja harva se päivä matkustajat uhkailevat tai ääritapauksessa käyttävät jopa väkivaltaa.

Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliiton AKT:n palkkasihteeri Jyrki Halvari arvioi, että nuoria saattavat askarruttaa alan kohtuullisen pitkät työajat.

– Työhönsidonnaisuusaika saattaa olla lähi- ja paikallisliikenteessä jopa 12 tuntia ja kaukoliikenteessä jopa 15 tuntia. Se on ollut monille yllätys, Halvari sanoo.

Työhönsidonnaisuusaika käsittää ajoajan, muun työajan, odotusajan ja tauot. Halvarin mukaan työpaikoilta tuleekin viestiä, että työaikoja pitäisi saada inhimillistettyä.

"Kuljettajia on nyt kortistossa"

Juuri tällä hetkellä linja-autonkuljettajista ei ole huutava pula, mutta ALT:n Mari Vasaraisen mukaan ei myöskään tarvetta vähentää.

Vasarainen näkee, että laajempaa työvoimapulaa ei vielä ole, ole koska muiden alojen huonompi tilanne tuo uudelleenkouluttautujia alalle.

– Silloin kun muualla ei mene hyvin, niin linja-autoliikenteessä perinteisesti löytyy vielä töitä.

AKT:n Jyrki Halvarin mukaan linja-autonkuljettajia on tällä hetkellä myös työttömyyskortistossa. Hän kertoo, että esimerkiksi Pohjolan Liikenne irtisanoi loppuvuonna Kotkasta ja Haminasta 15 työntekijää.

Halvari arvioi, että kehärata vaikuttaa bussinkuljettajien työllisyyteen pääkaupunkiseudulla. Liikennöinti radalla aloitetaan heinäkuussa. Halvarin mukaan bussinkuljettajien tarve saattaa vähetä jopa 60 henkilöllä.

Toisaalta Jyväskylän Liikenne on julkisuudessa valitellut kuljettajapulaa uuden sopimusliikenteen ja lisääntyneiden liikennemäärien vuoksi.

Halvari arvioi, että osa alalla aina silloin tällöin työskennelleistä kuljettajista on jäänyt pois. Ammattipätevyyttä ei saa enää helposti ja säädökset vaativat, että ammattipätevyyttä on myös ylläpidettävä lisäkoulutuksella joka viides vuosi.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Näkökulma: Bitcoineja syntyy biteistä, mutta mistä onkaan eurot tehty?

    3. 3

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    4. 4

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    5. 5

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    6. 6

      BBC: Yhdysvallat saattaa kieltää läppärit kaikilla kansainvälisillä lennoilla

    7. 7

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    8. 8

      Oletko lähdössä reissuun? Täällä tankkaat halvimmalla

    9. 9

      Lukioihin vaaditaan ilmaisia kirjoja – nyt opinnot voivat maksaa jopa 2 600 euroa

    10. 10

      Ruotsi-osakkeet paljastavat, miten suomalainen piensijoittaja eroaa norjalaisesta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    3. 3

      Näkökulma: Bitcoineja syntyy biteistä, mutta mistä onkaan eurot tehty?

    4. 4

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    7. 7

      Ruotsi-osakkeet paljastavat, miten suomalainen piensijoittaja eroaa norjalaisesta

    8. 8

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    9. 9

      Lukioihin vaaditaan ilmaisia kirjoja – nyt opinnot voivat maksaa jopa 2 600 euroa

    10. 10

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    3. 3

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    4. 4

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    5. 5

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    6. 6

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    7. 7

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    8. 8

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    9. 9

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    10. 10

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    11. Näytä lisää