JSN:ltä langettava päätös Taloussanomille

Julkaistu: , Päivitetty:

Vastaaja: Taloussanomat. Asia: Piilomainonta. Ratkaistu: 17.9.2014.
Lehti julkaisi verkossa maksettuja blogeja eli kaupallista sisältöä. Pelkät maininnat "Kumppaniblogit" ja "Yhteistyökumppanin sisältöä" eivät erottaneet niitä selvästi toimituksellisesta aineistosta.Kantelu 25.4.2014

Kantelijan mukaan Taloussanomilla on verkossa sarja uutisiksi naamioitua tekstimainontaa, jota se kutsuu "yhteistyökumppanin sisällöksi", esimerkiksi: http://www.taloussanomat.fi/dna/. Viattoman näköinen "DNA Business" ei viittaa esimerkiksi johonkin uutistoimistoon, vaan matkaviestinyhtiö DNA Oy:n osoitteeseen http://www.dna.fi/yrityksille. Lehden logon alta ja uutisiksi merkittyinä löytyy esimerkiksi teksti "Pienetkin muutokset työympäristössä ja työn pelisäännöissä herättävät vastarintaa, jos niihin ei valmistauduta hyvin. DNA:lla tämä ymmärrettiin: huolellisella valmistelulla sekä avoimella keskustelulla päästiin siirtymään uudenlaiseen työkulttuuriin." (http://www.taloussanomat.fi/dna/2014/04/01/viestinta-torppaa-muutostuskan/20144453/325)

Kantelun mukaan muitakin "yhteistyökumppaneita" näkyy Taloussanomilla olevan, joten tällainen on laajamittaista, ja edelleen nämä "kumppaniblogitkin" näyttävät olevan muka "uutisiksi" merkittyjä: http://www.taloussanomat.fi/kumppaniblogit/. Tällainen toiminta on kantelun mukaan harhaanjohtavaa, ja aivan erityisesti sanoo Journalistin ohjeiden 16. kohta: "Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava."

Taloussanomien vastaus 20.5.2014

Päätoimittaja Tapio Sadeoja vastaa, että Taloussanomien sivuilla julkaistut advertoriaalit/kumppaniblogit ovat aina omalla sivullaan, tässä kantelijan esittämässä tapauksessa kohdassa www.taloussanomat.fi/dna. Ne eivät sijaitse uutissivustolla. Lehden uutisaineistot löytyvät Sadeojan mukaan mm. kohdista www.taloussanomat.fi/uutiset ja www.taloussanomat.fi/asuminen.

Vastauksen liitteenä on kuva DNA:n kumppaniblogi-sivustolta. Päätoimittajan mukaan siitä näkyy, että kirjoittajaksi on merkitty tässä tapauksessa aina DNA Business, ja sisällössä lukee selvästi "Yhteistyökumppanin sisältöä". Aineistot ovat myös omalla listallaan, erotuksena lehden omista journalistisista uutislistoista.

Kantelijan huomio siitä, että kumppaniblogiakin lukiessa sivun yläkehyksessä näkee edelleen Taloussanomien muut osastovalikot, perustunee Sadeojan mukaan pieneen tekniseen sivunavigaatiota koskevaan väärinkäsitykseen. Verkkolehden sivuilla on aina oltava näkyvissä navigaatiovalikko, josta lukija pääsee takaisin etusivulle, osastoille ja lehden aineistoihin. Taloussanomissa tämä navigointivalikko pysyy aina samanlaisena.

Ratkaisu

JO 16: Ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston raja on pidettävä selvänä. Piilomainonta on torjuttava.

JSN:n periaatelausuma piilomainonnasta 2013: - - Tiedonvälityksen uskottavuutta turvataan tekemällä lukijoille, katsojille ja kuuntelijoille selväksi, missä kulkee journalismin ja kaupallisen sisällön välinen raja. Tämä on erityisen tärkeää silloin, kun ilmoituksille ja kaupalliselle yhteistyölle haetaan vakuuttavuutta journalistisia sisältöjä muistuttavilla ratkaisuilla. - - "

Lehti julkaisi verkkosivuillaan yritysasiakkaidensa maksamia blogikirjoituksia, joita päätoimittaja vertaa advertoriaaleihin. Tekstien yhteydessä käytettiin merkintöjä "Kumppaniblogit" ja "Yhteistyökumppanin sisältöä". Kirjoittajiksi oli merkitty "DNA Business". Toimitus ei ollut erottanut Kumppaniblogien ulkoasua omista journalistisista jutuistaan ja blogeistaan.

Journalistin ohjeet edellyttävät, että toimitus pitää ilmoitusten ja toimituksellisen aineiston rajan selvänä. Julkisen sanan neuvosto on koko olemassaolonsa ajan korostanut, että lukijan on pystyttävä vaivattomasti päättelemään, missä kulkee toimituksen tekemän tai tuottaman sisällön ja ulkopuolisten maksaman aineiston välinen raja. Tämä on neuvoston mielestä erityisen tärkeää journalismin uskottavuuden säilyttämiseksi nyt, kun media kokeilee uusia yhteistyömuotoja ilmoittajien ja muiden yhteistyökumppaniensa kanssa ja kun mainostaja yrittää hyödyntää mediabrändien uskottavuutta uudella tavalla, esimerkiksi juuri kumppanuusblogien avulla.

Pelkät termit "Kumppanuusblogi" ja "Yhteistyökumppanin sisältöä" eivät kerro riittävän selkeästi yleisölle, että kyse on mainostajien tuottamasta maksetusta sisällöstä, jota ei tehdä eikä tuoteta Journalistin ohjeiden mukaisesti. Neuvosto pitää tärkeänä myös, että maksettu aineisto ja toimituksellinen sisältö erottuvat myös ulkoasultaan toisistaan.

Julkisen sanan neuvosto katsoo, että Taloussanomat on rikkonut hyvää journalistista tapaa ja antaa lehdelle huomautuksen.

Risto Uimonen
puheenjohtaja

Ilkka Väntinen
sihteeri

Kantelija:
Pasi Karonen

Vastaaja:
Taloussanomat

Ratkaisu tehty:
17.9.2014

Ratkaisun tekivät:
Risto Uimonen (pj), Kalle Heiskanen, Liina Matveinen, Timo Huovinen, Jussi Lankinen, Pasi Kivioja, Heli Kärkkäinen, Riitta Ollila, Jaakko Ujainen, Heikki Valkama ja Heikki Vento.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Harvinaista alkuainetta löytyi Savosta kymmenien miljardien edestä – Tutkijat ratkovat käyttöönottoa

    2. 2

      Vanha nainen heitti kolikoita lentokoneen moottoriin – toivoi turvallista lentoa

    3. 3

      Asiantuntija: Kyberiskun lunnasvaade on hämäystä – yritys peittää valtion osallisuus

    4. 4

      Tekaistuja alennusprosentteja ja vertailuhintoja – urheiluketjut saivat 100 000 euron uhkasakot

    5. 5

      Terrori kiristää turvatoimia – suomalaisfirma keksi markkinaraon

    6. 6

      TrumpFinland.com – miksi Trump varasi Suomi-osoitteen jo 2008?

    7. 7

      Jollan perustajalta startup-alusta – Tavoitteena tuhat yritystä ja miljardi dollaria

    8. 8

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    9. 9

      Näin ex-microsoftlaiset loivat itselleen uuden työpaikan – ”Kehuimme maasta taivaaseen”

    10. 10

      Osakeasunnot kallistuivat pääkaupunkiseudulla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    2. 2

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    3. 3

      Vanha nainen heitti kolikoita lentokoneen moottoriin – toivoi turvallista lentoa

    4. 4

      Terrori kiristää turvatoimia – suomalaisfirma keksi markkinaraon

    5. 5

      Suomalaisten kuluja maksettiin miljoonilla euroilla ulkomaille – tällä kortilla sinäkin voit hyötyä

    6. 6

      Tekaistuja alennusprosentteja ja vertailuhintoja – urheiluketjut saivat 100 000 euron uhkasakot

    7. 7

      Henkilö- ja pakettiautojen katsastusvälit harvenevat – ei koske yli 10-vuotiaita autoja

    8. 8

      Suomeenkin iskeneellä kiristysohjelmalla venäläiset juuret – ”Tosiaan on syytä huoleen”

    9. 9

      Asiantuntija: Kyberiskun lunnasvaade on hämäystä – yritys peittää valtion osallisuus

    10. 10

      TrumpFinland.com – miksi Trump varasi Suomi-osoitteen jo 2008?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Testaa, osaatko raha-asiat – 11 kysymystä kertoo, oletko parempi kuin muut suomalaiset

    2. 2

      Posti perustelee jakelumuutosta – ”Suo siellä, vetelä täällä”

    3. 3

      Kommentti: Suomalaisten kukkaroissa kytee ikävä yllätys – miksi poliitikot vaikenevat?

    4. 4

      Nuoren palkka 2000 e/kk, kokeneen jopa 5000 e/kk – onko tässä järkeä?

    5. 5

      Lähes sadalle potkut Terveystalosta ja Diacorista – osa lomalla, eikä vielä tiedä irtisanomisesta

    6. 6

      Jättilainoja on yhä useammalla – ylitätkö tämän rajan?

    7. 7

      Katso, nouseeko oma Yle-verosi – 400 000 vapautuu maksusta kokonaan

    8. 8

      Suomalaisen kaivosyhtiön osuma yllätti geologinkin – ”Tulokset ovat erittäin hyviä”

    9. 9

      Olisitko valmis tällaiseen lomanviettoon? 4 suomalaispomoa kertoo, millainen kesä heitä odottaa

    10. 10

      Kuva paljastaa hurjan eron: ”Helsingin hinnat karkaavat”

    11. Näytä lisää