Voi autoilijaa – verottaja iskee monta kautta

Julkaistu: , Päivitetty:

Autoilun kustannukset tuottavat monelle suomalaiselle harmaita hiuksia. Veroja ja maksuja riittää. Joku löytää kiitoksenkin aihetta. Kun verrataan muuhun Eurooppaan, onko autoilu Suomessa kallista?


Suomessa ei kannata omistaa autoa, ellei tarve sitä vaadi. Autot maksavat paljon ja niiden käyttö on kallista. Sijoituksena auto on surkea, sen rahallinen arvo laskee kuin lehmän häntä.

Tällaista puhetta kuuluu paljon suomalaisten suusta.

Lokakuun lopussa nousi kova häly, kun Autoliiton Helsingin osasto esitti, että myös pyöräilijöiden pitäisi maksaa esimerkiksi katsastus- ja vakuutusmaksuja. Perusteena oli, että autoilijoille esitetään jatkuvasti erilaisia maksuja.

Mistä kaikesta autoilijat maksavat? Valtio ottaa omansa kansainvälisesti vertaillen varsin korkeilla prosenteilla.

Toissavuonna valtio keräsi tieliikenteestä verotuloina noin seitsemän miljardia euroa. Kaikkiaan summa vastasi noin 20 prosenttia valtion veroista ja veronkaltaisista tuloista kertyneestä potista.

Tieliikenteen arvonlisäverotus
EU-vertailun kärkipäässä


Runsas puolet tieliikenteen verotuloista kertyy polttoaineveroista. Arvonlisäverosta saatiin toissavuonna 1,3 miljardia ja käyttöönottoverosta miljardi. Loput rahat kertyivät vuotuisesta autoverosta ja vakuutusveroista.

– Kyllä voidaan sanoa, että autoilun verotaso on Suomessa varsin korkea. EU-vertailussa autojen arvonlisävero on Suomessa kolmanneksi korkein, kertoo Autotuojien toimitusjohtaja Tero Kallio.

Autojen myynnin, huollon, korjauksen sekä auton osien ja tarvikkeiden 24 prosentin arvonlisäverolla Suomi on EU-vertailussa Romanian kanssa jaetulla neljännellä sijalla.

Suomen edellä ovat Tanska ja Ruotsi 25 prosentilla, ja verohirmu Unkari 27 prosentilla. Autoparatiisi Saksassa arvonlisävero on alle keskitason 19 prosentilla. Tiedot löytyvät Euroopan autoteollisuusjärjestön ACEA:n tilastoista.

Näiden lukujen valossa Suomi ei näytä erityisen ankaralta autoilijalle. Käyttöönoton yhteydessä kerättävässä autoverossa Suomi kuitenkin erottuu selvästi.

Rekisteröintiveroja kertyy
enemmän kuin Espanjassa


Perinteinen, edelleen pitkälti arvoperustainen autovero on määräytynyt vuodesta 2008 myös päästöjen perusteella. Verotusarvo on auton vähittäismyyntiarvo, mutta veroprosentti riippuu hiilidioksidipäästötasosta.

Tämä käyttöönoton yhteydessä maksettava vero kerrytti valtion kassaan toissavuonna noin miljardi euroa.

Suomessa rekisteröitiin vuonna 2011 noin 126 000 henkilöautoa.

– Esimerkiksi Belgiassa, jossa automarkkina on noin 500 000 auto vuodessa, kertyy noin 400 miljoonaa euroa rekisteröintiveroina, Kallio valaisee.

Espanjassa ero on Belgiaakin suurempi. Autoveroja kerättiin toissavuonna 478 miljoonaa euroa, vaikka autoja rekisteröitiin pyöreästi 700 000 eli noin kuusi kertaa enemmän kuin Suomessa. 

Ruotsissa, Saksassa ja Britanniassa veroero Suomeen on tätäkin dramaattisempi: käyttöönottoveroa ei makseta lainkaan.

– Jos katsotaan koko veropottia yhteenlaskettuna, Suomen kaula muihin ei olekaan enää niin iso. Muualla vuosittaiset verot ovat korkeampia kuin Suomessa, Kallio kertoo.

Esimerkiksi Ruotsissa tieliikenteen kokonaisverotuotto oli toissavuonna 10,4 miljardia euroa, kun Suomessa kivuttiin 7,1 miljardiin.

Ilmaiset tiet
ja kilometrikorvaukset


Suomalaisautoilijan kustannuskiihkoon ei ole yhtä paljon aihetta, kun kuluja katsotaan laajemmin.

Tieliikenteestä kertyviin verotuloihin lasketaan ACEA:n tilastoissa myös muita veroja ja tiemaksuja. Suomen tilasto ammottaa näissä sarakkeissa tyhjää ainakin toistaiseksi. Lisäksi vuotuisia autoveroja suomalaisautoilijat maksavat absoluuttisesti toiseksi vähiten, vain Portugalissa pääsee halvemmalla.

Kilometrikorvausten osalta suomalaisilla ei ole myöskään valittamista. Suomessa autoilun työmatkakulukorvaus on kansainvälisessä vertailussa korkealla tasolla.

Samaan aikaan joukkoliikenteen työmatkoista saatavat kulukorvaukset ovat jääneet asetetuista tavoitteista. 

Kallion mielestä kilometrikorvaus on turhankin suuri.

– Nyt kun budjettiriihessä päätettiin perua kilometrikorvauksen leikkaukset, korvaus on selvästi ylikompensoiva, Kallio sanoo.

Hän kuitenkin ymmärtää leikkauksista nousseen porun. Kilometrikorvaukset koetaan monesti ikään kuin palkan lisänä.

Veromalli hidastaa
autokannan uusiutumista


Suomessa autokannan keski-ikä oli viime vuonna 12,6 vuotta. Euroopassa vuonna 2010 autot olivat keskimäärin 8,3 vuotta vanhoja.

– Korkea käyttöönottovero estää autokannan uusiutumista, kun samaan aikaan vuotuisen autoveron taso on verrattain matala.

Kallion mukaan veromalli kannustaa ajamaan vanhalla autolla ja korjaamaan sitä pitkään. Kun pääomakulut on autosta kuoletettu, sillä on Suomessa suhteellisen edullista ajaa.

– Autoilusta voi tehdä Suomessa edullista, mutta veromallin ei tulisi edistää autokannan vanhenemista, Kallio sanoo.

Vanha autokanta saastuttaa enemmän ja heikentää liikenteen turvallisuutta. Autoalan laaja näkemys on se, että verotusta pitäisi siirtää auton hankinnasta enemmän auton käyttöön, kuten monissa Euroopan maissa on tehty.

Autoveroa maksetaan yhä sitä enemmän, mitä kalliimpi auto on kyseessä. Autoverossa on ikään kuin sisäänrakennettu progressio.

– Ymmärrän sen, että tällaisella veromallilla on monen mielestä paikkansa, mutta oudolta se tuntuisi, jos kalliimmasta juustosta pitäisi maksaa enemmän veroa, Kallio toteaa.

  • Autotuojat ry.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    2. 2

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    3. 3

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    4. 4

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    5. 5

      Lukioihin vaaditaan ilmaisia kirjoja – nyt opinnot voivat maksaa jopa 2 600 euroa

    6. 6

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    7. 7

      Ruotsi-osakkeet paljastavat, miten suomalainen piensijoittaja eroaa norjalaisesta

    8. 8

      Hypo: Asuntojen hinnat nousevat tänä ja ensi vuonna maltillisesti – taustalla ”raju rakentaminen”

    9. 9

      Ilmainen porno palaa televisioon

    10. 10

      Oletko lähdössä reissuun? Täällä tankkaat halvimmalla

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Oletko lähdössä reissuun? Täällä tankkaat halvimmalla

    2. 2

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    3. 3

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    4. 4

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    5. 5

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    6. 6

      Ruotsi-osakkeet paljastavat, miten suomalainen piensijoittaja eroaa norjalaisesta

    7. 7

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    8. 8

      Lukioihin vaaditaan ilmaisia kirjoja – nyt opinnot voivat maksaa jopa 2 600 euroa

    9. 9

      KKO:lta työoikeudellinen ennakkoratkaisu – Yrittäjät: Tämä on erittäin merkittävä linjaus

    10. 10

      Hypo: Asuntojen hinnat nousevat tänä ja ensi vuonna maltillisesti – taustalla ”raju rakentaminen”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    4. 4

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    5. 5

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    6. 6

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    7. 7

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    8. 8

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    9. 9

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    10. 10

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    11. Näytä lisää