Piraattisodan opit levypomolle – ei koskaan enää kopiosuojausta

Digitoday haastatteli Universal Musicin digitaalisen musiikkibisneksen pomoa. Maailman suurin levy-yhtiö on iskunsa vastaan ottanut ja tekee nyt musiikkia internetin ehdoilla.


Maailman suurimman levy-yhtiön Universal Musicin digitaalisen musiikkiliiketoiminnan johtaja Francis Keeling on tyytyväinen mies. Pitkästä aikaa bisnekset näyttävät hyvältä.

Jättiyhtiö teki vuoden ensimmäisellä puoliskolla voittoa 156 miljoonaa euroa. Viime vuonna samaan aikaan rahaa tuli 132 miljoonaa, eli kasvua oli 18 prosenttia.

Kohtalaisen hyvä saavutus bisnekseltä, joka sai sekä kuluttajilta että bisnesmoguleilta kuolemantuomion internet-vallankumouksen jälkeen. Levy-yhtiöt pitivät väkisin kiinni vanhasta bisnesmallistaan ja haastoivat mp3-tiedostojen jakajia ahkerasti oikeuteen.

Uusi bisnesmalli,
vihdoinkin


– Musiikin käyttö on muuttunut. Joitakin vuosia sitten saattoi sanoa olevansa kova kundi, kun oli 20 000 biisiä kiintolevyllä. Nyt siihen voi vastata ottamalla esiin älypuhelimen ja sanomalla, että tässä on 20 miljoonaa biisiä, Keeling sanoo.

Tämä on tapahtunut Spotifyn kaltaisten suoratoistopalvelujen myötä. Musiikkia kuunnellaan nykyisin striiminä tai mp3:silta. Keeling kehuu näiden toisiaan täydentävää luonnetta ja molempien myynnin samanaikaista kasvua.

– Molemmille on paikkansa. Mp3 sopii niille, jotka haluavat omistaa ostamansa musiikin. Suoratoisto ja siihen liittyvä tilausmalli puolestaan kertoo meille koko ajan, mitä artisteja kuunnellaan. Näin osaamme ohjata tulot oikeaan paikkaan.

Suoratoisto ei ole aina pelkkä siunaus. Suomessakin hiljattain aloittaneet videopalvelut kärsivät sopimussotkuista, sillä elokuvien oikeudet ovat melkoinen viidakko. Yksi videopalvelu tarjoaa tietyn studion leffoja ja sarjoja yhdessä maanosassa, ja toisella palveluntarjoajalla on kilpailevien studioiden tarjonta. Atlantin takana tilanne saattaa olla yhtiöiden kesken päinvastainen.

Keelingin mukaan tätä ongelmaa ei musiikkiteollisuudessa ole. Musabisnes on kipuilunsa kipuillut.

– Olemme monella tavalla videotoistopalveluja ja e-kirjabisnestä vuosia edellä. Meillä ei ole samanlaisia sopimusteknisiä ongelmia. Vaikka joitakin lyhytaikaisia yksinoikeuskampanjoita saattaakin olla joidenkin musiikkikauppojen ja artistien kanssa, kaiken musiikin pitäisi löytyä kaikista digitaalisista musiikkikaupoista heti julkaisupäivänä, Keeling linjaa.

– Musiikin ystäville on annettava paras mahdollinen kokemus. Tämän opimme katkerasti piratismin myötä, hän lisää.

Youtube muuttui
häiriköstä kaveriksi


Mp3-musiikin ja suoratoiston lisäksi on Googlen omistama Youtube, joka oli pitkään monille levy-yhtiöille häirikkö ja yksi piratismin muoto.

Monille sen käyttäjille Universal Music on yhä kirosana. Universal vaati keväällä 2007 videopalvelua poistamaan videoita, joissa oli Universalin artistien musiikkia vaikka vain taustalla soimassa.

– Tykkäämme työskennellä Youtuben kanssa. Jos ihmiset haluavat löytää musiikkinsa sitä kautta, olkoon näin. Se sopii meille oikein mainiosti. Kaverien suositukset ja uudet löydöt sillä tavoin ovat oikein hyvä juttu.

Keeling hyväksyy jopa sen, että kuluttajat laittavat uuden musiikin kaikkien kuultavaksi Youtubeen saman tien kuin levy ilmestyy.

– Laittakoot vaan. Mutta kun he tekevät sen, he yleensä huomaavat, että joku on tehnyt sen jo heitä ennen, Keeling nauraa.

Muuttuneen asenteen takana on vastakkainasettelun korvautuminen yhteistyöllä. Nykyään Youtube ohjaa osan mainostuloistaan levy-yhtiöille, joiden musiikin ohessa mainoksia näytetään. Luvattomasta jukeboksista on tullut levy-yhtiölle tulonlähde.

Kopiosuojaus – ei
koskaan enää


Toinen Universal Musicin oppima läksy liittyy kopiosuojaukseen. Kymmenen vuoden takaiset kopiosuojaukset jättivät traumoja monille. Suojatut cd-levyt kieltäytyvät soimassa autostereoissa, nettikaupasta ostettuja mp3-tiedostoja ei voinut kuunnella matkasoittimessa ja niin edelleen.

Tämän tietää levy-yhtiökin nyt.

– Omistamisen tunne on psykologisesti tärkeä asia. Kopiosuojattujen tiedostojen kanssa sitä ei koskaan syntynyt. Se oli väärin, Keeling myöntää.

Enää ei keskitytä musiikin kuuntelun rajoittamiseen. Nyt musiikki halutaan tuoda mahdollisimman laajalle yleisölle.

– Kasvu. Se on asia, joka tapahtuu seuraavaksi. Hurja kasvu.

– Älypuhelimet lisääntyvät hurjaa vauhtia. Niissä on Spotify, Microsoftilla on Xbox-musiikkipalvelu, Google Play myy musiikkia. Mobiililaitteiden lisääntyminen antaa meille mahdollisuuden laittaa kaikkiin näihin miljooniin laitteisiin musiikkikauppa.

Mahdollisimman isolle
joukolle


Digitaalisen musiikkikaupan myötä syntyy kokonaan uusia musiikinteon tapoja. Universal kiinnittää nyt ahkerasti DJ-tähtiä, jotka eivät edes tee missään vaiheessa täyspitkää levyä vanhaan malliin. Julkaisut ovat yksittäisiä miksauksia, joita kuunnellaan Spotifyn ja muiden suoratoistopalveluiden kautta.

Digitaalisessa kaupassa voi myydä myös asiasta kiinnostuneille tavaraa, jota ennen ei olisi levylle asti prässätty.

– Fyysisissä musiikkikaupoissa tilanpuute oli este. Nyt sitä ei enää ole. Levyjen lisäksi voimme tarjota netin kautta faneille ekstraa: livetallenteita, remiksejä, julkaisemattomia kappaleita ja niin edelleen.

Vanha bisnesmalli on siis korvattu uudella, musiikin kuuntelijoiden laajaan joukkoon perustuvalla. Mutta voisiko olla paluu vanhaan, jos se olisi mahdollista? Jos nyt keksittäisiin idioottivarma kopiosuojaus, jolla kaikki musiikin kopioiminen voitaisiin estää, ottaisiko Universal sen käyttöön?

– Ei. Ehdottomasti ei.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!

    1. 1

      Nämä myymälät Seppälä sulkee – katso lista

    2. 2

      Asuntojen hinnat putosivat näissä kunnissa – 1960–1970-luvuilla rakennetut talot selittävät

    3. 3

      Ensin 30, pian 80 ja täydellä teholla 200 – taas on töitä tarjolla

    4. 4

      EU jatkaa kiinalaisten aurinkopaneelien polkumyyntitulleja

    5. 5

      Suomeen syntyy yli 1 100 työntekijän rakennusalan yhtiö – aikoo palkata yli 100 työntekijää vuodessa

    6. 6

      Trumpin kauppalinjaukset vuotivat julkisuuteen – huolettavat Suomessa

    7. 7

      Kartanoremonttia ja jättipalkkioita juristeille – viranomainen kyllästyi säätiön holtittomaan rahankäyttöön

    8. 8

      Toimitusjohtaja haukkui kuljettajan: Myönnän, että tarvitsen apua, minun pitää kasvaa aikuiseksi

    9. 9

      Ensin superkallis avioero, ja nyt tämä: venäläismiljardööri otti kymmeniä miljoonia takkiin

    10. 10

      Lihan ja viljan tuottajahintojen alamäki jatkui jo kolmatta vuotta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä myymälät Seppälä sulkee – katso lista

    2. 2

      Kartanoremonttia ja jättipalkkioita juristeille – viranomainen kyllästyi säätiön holtittomaan rahankäyttöön

    3. 3

      Juristeilta meni tähän 360 000 tuntia – tietokone tekee sekunneissa

    4. 4

      Elektroniikkajätti yllätti itsensäkin: tuotteet viedään käsistä

    5. 5

      Trump käy kalliiksi USA:n matkailualalle – syöksyä jopa 58 %

    6. 6

      Ensin 30, pian 80 ja täydellä teholla 200 – taas on töitä tarjolla

    7. 7

      Seppälä hakeutuu yrityssaneeraukseen – ”taistelutahtoa riittää”

    8. 8

      Uusi omistaja Venäjältä tai Persianlahdelta? Nesteen työntekijät pelkäävät myyntiä ulkomaille

    9. 9

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    10. 10

      Näkökulma: Liittovaltio tai ero – tätä EU ei uskalla sinulta kysyä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Nämä kuitit kannattaa säästää – ”Silloin kuittien on löydyttävä”

    2. 2

      Joukko tv-kanavia uhkaa pian pimentyä yli 1,5 miljoonassa kodissa

    3. 3

      Suomalaismies aikoo miljonääriksi 500 päivässä – näin hän sen tekee

    4. 4

      51 Siwaa ja Valintataloa suljetaan – tässä koko lista

    5. 5

      Näin suomalaiset lorvailevat töissä: olemattomia palavereja ja harhauttavia ruutukaappauksia

    6. 6

      Asuntovelallinen, korkosi laskutapa on muuttumassa – varaudu nousuun

    7. 7

      Nämä myymälät Seppälä sulkee – katso lista

    8. 8

      Asuntojen hinnoissa saattaa piillä yllätyksiä – meri voi laskea arvoa jopa -20 %

    9. 9

      Ammattilainen heivasi Stockmannin – "Kuihtuva, syvästi tappiollinen tavaratalo"

    10. 10

      Yhä useampi menettää kotinsa – ”Ostetaan liian iso talo tai kallis asunto”

    11. Näytä lisää