Viipuri takaisin pikkurahalla

Julkaistu:

Hinta olisi alle neljäsosa siitä, mitä on kadonnut Nokian markkina-arvosta kymmenessä vuodessa. Lisäksi se maksaisi itsensä takaisin.


– Investoinnit Karjalaan maksaisivat Suomen valtion budjetin verran (noin 50 miljardia euroa). Lasku jakautuisi kymmenen vuoden ajalle. Investoinneista kolmasosa olisi julkisia ja kaksi kolmasosaa yksityisiä. Investoinnit johtaisivat verotuottoihin alv:n ja työn verotuksen kautta ja maksaisivat kaikki itsensä takaisin.

Näin laskee Pro Karelia ry:n pääsihteeri, kauppatieteen maisteri Veikko Saksi.

Vertailun vuoksi: Reilussa kymmenessä vuodessa puhelinvalmistaja Nokia Oyj:n markkina-arvosta on sulanut pois yli 200 miljardia euroa. Se on 4–20 kertaa suurempi summa kuin Karjalan palautuksen kustannukset eri laskelmien mukaan. (Katso laskelmat  jutun lopusta.)

Saksi muistuttaa, että Venäjä ja venäläinen Viipuri ei ole yhtä kiinnostava sijoituskohde kuin EU-Karjala olisi.

– Pietarin läheisyys vetää suuryritykset. Yritykset vetävät uusia asukkaita. Viipurista tulee jälleen koko Itä-Suomen veturi, Saksin ajatus kulkee.

Hän ei tyydy vain Viipurin ja sen Suomeen yhdistävien rajapitäjien palautukseen, vaan puhuu koko Karjalasta.

Kriitikkonsa Saksi tyrmää sanomalla, että venäläiset yritykset olisivat vain tyytyväisiä saadessaan öljysatamansa ja kaasuputkensa turvalliseen EU-maahan, jossa on yksityisen omaisuuden suoja.

Venäjä voittaa
enemmän kuin me!


Saksin mukaan palautus pitää suunnitella ja toteuttaa win–win-pohjalta, jottei siitä tule epärationaalista arvovaltakysymystä.

– Kun Venäjä palauttaa vapaaehtoisesti Karjalan, se voittaa jopa enemmän kuin Suomi.

Karjalaa hän ei suostu ostamaan takaisin.

– Ei varastetusta omaisuudesta tarvitse mitään maksaa. Päinvastoin. He ovat saaneet käyttää sitä korvauksetta vuosikymmenet, Saksi sanoo.

Monet karjalaiset
toppuuttelevat itse


Kaikki Karjalan ystävät eivät ole yhtä riemurinnoin suunnittelemassa Karjalan – saati edes Viipurin – palautusta.
Pankkikonserni SYP:n entinen pääjohtaja Ahti Hirvonen joutui lähtemään kahdesti evakkoon Viipurista. Toinen kerta oli helmikuussa, kun kaupungin oppikoulut suljettiin Helsingin suurpommitusten säikäyttämänä. Nyt Hirvonen arvelee, ettei palautus ole enää realistinen.

Kauppaseura Pamauksen puheenjohtaja, varatuomari Pekka Pinomaa sanoo, ettei tunne itse tunne palautuksen hinnan laskukaavoja. Pinomaa kuitenkin muistuttaa, että on olemassa valistuneita ja vähemmän valistuneita arvioita.

Pinomaa muistuttaa muun muassa vuorineuvos Yrjö Pessin laskelmasta. Se on nykyrahassa vain runsas 10 miljardia euroa.

– Ottavatko kaikki laskelmat huomioon esimerkiksi saastuneen maaperän puhdistamisen, Pinomaa pohtii ja neuvoo kysymään Hypoteekkiyhdistyksen entiseltä toimitusjohtajalta Risto Piepposelta.

Kaasuputki
sinetöi kohtalon


Piepponen on vaikuttanut muun muassa Karjala-lehdessä ja Karjalan Kulttuurisäätiössä.

– Kyynistä puhetta, mutta Karjalan palautusta haihattelevat ihmiset, joille äiti ei ole kertonut ennen armeijaa, että joulupukkia ei ole olemassa.

– Karjalan kohtalo sinetöitiin 1944 ja viimeistään silloin, kun kaasuputki rakennettiin.

Piepposen mukaan palautusta vaativat ovat muuten ihan kelpo ihmisiä, mutta heidän realistinen ajattelunsa ei yllä siihen, että joitakin tosiasioita on olemassa.

Laillisuusperiaatteista hän toteaa, että Moskova ei ole käräjäoikeus, eikä kansainvälinen oikeus pure siellä.

– Muuten kaikki kunnia kaikille muistelijoille, hän kuittaa.

Syrjäinen Viipuri
lähtisi uuteen nousuun


Sopua näiden näkemysten väliin rakentaa Yrittäjien Eläkekassa Oman toiminnanjohtaja Pekka Kantanen. Hän julkaisi valokuvaaja Mikko Mäntyniemen kanssa Aikamatka Viipuriin -kirjan vuonna 2010.

– Uuraaseen (Viipurin ulkosatama) ja Koivistolle meillä ei ole enää mitään asiaa, hän sanoo ja viittaa öljyterminaaleihin ja kaasuputkeen.

Kantasen näkemyksen mukaan Viipurin venäläiset hyötyisivät uudesta rajanvedosta ja aloitteentekijänä tulisikin olla Viipurin kaupungin.

– Nyt se on syrjäinen maaseutukaupunki – jopa silmiinpistävän hiljainen. Viikonloppuna siellä käy korkeintaan 3–4 suomalaista bussia.

– Jos Viipuri olisi Suomen puolella, se olisi ensimmäinen EU-kaupunki Pietarista katsottuna.

Kantanen muistuttaa että rajan pinnassa köyhempi hyötyy aina rikkaasta naapurista. Rikkaaksi hän siis laskee Venäjän ja jättää mainitsematta, että Viipurin vilkastuminen voisi olla pois Lappeenrannan–Imatran, Kotkan–Haminan ja Helsingin talouselämältä.

Kyllähän siitä
voisi maksaakin


Venäläisen väestön hän ottaisi vastaan ja antaisi kaksoiskansalaisuuden.

– Kun suomalaisia muuttaisi Viipuriin, ei menisi aikaakaan ja kaupunki olisi jälleen sujuvasti vähintään kaksikielinen.

Myös Kantanen uskoo investointien maksavan itsensä takaisin ja hän voisi jopa hellittää vähän kukkaron nyörejäkin.

– Kyllähän siitä voisi jotain maksaakin, Kantanen sanoo Viipurin palauttamisesta.

Näin on laskettu
hintaa kertyvän


Ilta-Sanomien toimittajat Heikki Haapavaara ja Sakari Nupponen laskivat eri lähteistä syyskuussa 1991, että Karjalan perusremonttiin uppoaisi 105 miljardia markkaa (nykyrahassa 24,6 miljardia euroa). Neuvostoliitto oli käytännössä jo hajonnut. Juttu luettiin tarkkaan, mutta vaiettiin.

Vuorineuvos Yrjö Pessi arvioi Karjala takaisin -tilaisuudessa maaliskuussa 1997, että palauttaminen aiheuttaisi Suomelle 47 miljardin markan (nykyrahassa 10,1 miljardin euron) kustannukset kymmenessä vuodessa.

Arkkitehti Esa Paaso arveli Ilta-Sanomissa 5.9.1998, että pelkästään Viipurin kunnostus maksaisi 30 miljardia markkaa (nykyrahassa 6,4 miljardia euroa).

Kauppatieteen maisteri Veikko Saksi laski koko Karjalan palautuksen kustannukset Karjalan palautus -kirjassa vuonna 2005. Hänen mukaansa kymmenessä vuodessa menisi 8–10 miljardia euroa julkisiin investointeihin ja 20 miljardia euroa yksityisiin investointeihin (nykyrahassa yhteensä 34,1 miljardia euroa).

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    2. 2

      KKO:lta työoikeudellinen ennakkoratkaisu – Yrittäjät: Tämä on erittäin merkittävä linjaus

    3. 3

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    4. 4

      Lukioihin vaaditaan ilmaisia kirjoja – nyt opinnot voivat maksaa jopa 2 600 euroa

    5. 5

      Valinnanvapaus ei tuonut ryntäystä yksityislääkäriin – osa valitsi yksityisen vahingossa

    6. 6

      Tuoreet vaalikyselyt nakertavat puntaa – ”Saatamme olla ongelma­vyöhykkeellä”

    7. 7

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    8. 8

      Avolava-autojen omistajat syyttävät General Motorsia päästöhuijauksesta – osake lähti laskuun

    9. 9

      Nooa Säästöpankin toimitusjohtajaksi nousee Esa Jäntti

    10. 10

      Pörssiin pyrkivän Silmäaseman markkina-arvo selvisi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      KKO:lta työoikeudellinen ennakkoratkaisu – Yrittäjät: Tämä on erittäin merkittävä linjaus

    2. 2

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    3. 3

      Valinnanvapaus ei tuonut ryntäystä yksityislääkäriin – osa valitsi yksityisen vahingossa

    4. 4

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    5. 5

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    6. 6

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    7. 7

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    8. 8

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    9. 9

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    10. 10

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    2. 2

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    3. 3

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    4. 4

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    5. 5

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    6. 6

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    7. 7

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    8. 8

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    9. 9

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    10. 10

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    11. Näytä lisää