Markkinoinnin tilastonäpertely romukoppaan

Vaikuttavuuden tunnistamisesta uutta ymmärrystä tulosten tulkintaan.


Taloussanomat julkaisee tutkimusmaailmasta-sarjassa Aalto-yliopiston tutkijoiden ja professoreiden kirjoituksia ajankohtaisista aiheista.

Nykyään markkinoinnin tutkimuksen suurin haaste on ymmärtää, mihin yritysten tulisi kohdentaa rajalliset resurssit, ja millaisia tuloksia markkinointi-investoinneilta voidaan odottaa. Parempi ymmärrys markkinoinnin vaikuttavuudesta on edellytys markkinointiosaamisen kehittämiselle niin yritystasolla kuin kansallisesti.

Väitöskirjani esittelee markkinoinnille uuden menetelmän, jonka avulla saadaan esille mikä markkinoinnin tekeminen tuottaa tulosta ja mikä ei. Menetelmän avulla tutkijat ja liikkeenjohtajat pääsevät käsiksi niihin mekanismeihin, jotka tuottavat markkinoinnin tulokset liiketoiminnassa ja toimintaympäristössä.

Uusi menetelmä, Causal Explanation of Marketing Outcomes (CEMO), mahdollistaa monimutkaisten, syvää laadullista ja kontekstuaalista ymmärrystä vaativien sekä keskenään ristiin vaikuttavien ilmiöiden mallintamisen systemaattisen konfiguraatioanalyysin avulla. Koska tämä tieto on erittäin vaikeasti saavutettavaa ja todennettavaa nykyisillä tilastollisilla menetelmillä, on lähestymistapa arvokas lisä keinoihin ymmärtää ja hallita markkinoinnin ilmiöitä.

Uutta tietoa luopumalla
vanhoista oletuksista


CEMO-menetelmä auttaa löytämään vastauksia yritysten ja markkinointipäättäjien strategisiin mutta arkisiin ongelmiin: Mitkä kilpailukeinot toimivat, ja missä yhdistelmissä? Millä tavoilla markkinoinnin tulosvaikutus syntyy juuri tässä yhteydessä?

CEMO lähtee liikkeelle totuttujen tilastollisten menetelmien vastaisista olettamista: samaan lopputulokseen on useita eri polkuja, pieni ero matkalla voi johtaa tyystin toiseen tulokseen, hyvän tuloksen takana ovat eri tekijät kuin heikon tuloksen.

Menetelmää on sovellettu Valion tuoretuotteisiin ja Blue1:n lentotarjousten markkinoinnin vaikuttavuuteen, ja saatua tietoa on jo hyödynnetty yritysten liiketoiminnassa. Lisäksi sitä on kehitetty ja testattu monipuolisesti parin kymmenen eri yrityskumppanin liiketoimintakontekstissa.

Tutkimus on osatulos Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun ja Svenska handelshögskolanin StratMark-hankkeesta.

Antti Vassinen, tutkija, Aalto-yliopisto

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    2. 2

      Sarasvuo lahjoitti 2 miljoonaa Trainers’ Housen osaketta yhtiön toimitusjohtajalle

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    5. 5

      Ekonomisti povaa ”kasvuhumausta”: talouden jarrusta voi tulla vauhtipyörä

    6. 6

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    7. 7

      Telia ostaa verkko- ja pilvipalveluita tarjoavan Nebulan

    8. 8

      Näkökulma: Kreikan piina pahenee taas – pelastavatko vain silmänkääntö­temput?

    9. 9

      Ministeri Kai Mykkänen talousluvuista: ”Yllättävän myönteisiä”

    10. 10

      Korkman: Suomen ongelmat eivät takanapäin, komissio pehmentänyt linjaansa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    2. 2

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    5. 5

      Ekonomisti povaa ”kasvuhumausta”: talouden jarrusta voi tulla vauhtipyörä

    6. 6

      Sarasvuo lahjoitti 2 miljoonaa Trainers’ Housen osaketta yhtiön toimitusjohtajalle

    7. 7

      Vie vapaa-ajan, palkintona yleensä palkannousu: Diplomi-insinööriksi etänä 1,5 vuodessa

    8. 8

      Näkökulma: Kreikan piina pahenee taas – pelastavatko vain silmänkääntö­temput?

    9. 9

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    10. 10

      Suomi välttää taas EU-komission tiukan talousohjauksen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ilmainen porno palaa televisioon

    2. 2

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    3. 3

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    6. 6

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    7. 7

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    8. 8

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    9. 9

      Tamperelaisfirman työntekijöille bonuksina muhkea osakepotti: ”Kuuntelivat ällistyksestä mykkinä”

    10. 10

      Siivoaako kotiasi kummajainen, kevytyrittäjä? ”Joku roti tähän pitäisi saada”

    11. Näytä lisää