Kilpailua halpataivaalla

Julkaistu: , Päivitetty:

Kolumni
Jos supermarket laskuttaisi kärryjen käytöstä tai vaatekauppa sovituskopeista, me kiikuttaisimme ripeästi rahamme naapuriin. Lentämisessä me kuitenkin hyväksymme tämän hulluuden.


Ostin talvella uudet ihanat sandaalit, koska sesongin ulkopuolella niiden hinnat ovat alhaisimmillaan. Kauppaan päästäkseni maksoin muutaman punnan sisäänpääsymaksun. Sitten laitoin pikkuriikkisen käsilaukkuni ruokakaupan muovikassiin, jotten olisi joutunut jättämään kauppakassia kalliiseen narikkaan.

Sovitusmaksun jälkeen sain valita haluamani kengät. Ystävällinen myyjä kaupitteli myös kahvia, pullaa ja arpajaislippuja, joita en tällä kertaa tarvinnut. Kieltäydyin maksullisesta ostoskorista enkä tarttunut myöskään kassajonon ohituslipun houkutuksiin.

Kassalla kaivoin käsilaukkuni kauppakassista. Vilkuilin sivuilleni ja toivoin, ettei kukaan huomaisi, että minulla onkin oikeasti kaksi kassia mukana kaupassa.

Käteinen ei myymälässä kelvannut ja pankkikorttimaksuun se lisäsi automaattisesti kaksinkertaiset käsittelykulut – olinhan kaksijalkaisena ostanut kaksi kenkää. Hallintokuluihin osallistuin kympillä.

Sitten huomasin, että naapurikauppa mainosti samoja sandaaleja vähän halvemmalla kuin maksamani kokonaishinta oli. Peruin ensimmäisen kaupan ja ryntäsin naapuriin. Lisämaksuttomuuslupauksista huolimatta sekin onnistui ujuttamaan laskuuni hallintokuluja.

Kuluttajaliitto käärmeissään

Edellä kuvattu tarina on tosi, jos ensimmäisen kauppaketjun tilalle laitetaan Ryanair ja toisen tilalle Aer Lingus. Kenkien sijasta puhun lentolipusta ja vertaan niiden sovittamista istumapaikkalippuun.

Me kuluttajat emme missään nimessä hyväksyisi Ryanairin kaltaista kaupankäyntiä minkään muun tuotteen osalta. Yhtiö laskuttaa erikseen palveluista, joita ilman koneeseen ei pääse, kuten check-innistä sekä kentällä että internetissä. Maksamisen ilostakin räpsähtää lisämaksu kaikilla tavallisimmilla maksuvälineillä. Ja tietenkin hallintokuluista.

Meinasin tilata tammikuussa Ryanairin lipun Dubliniin, mutta lisämaksujen kivutessa koko ajan ylöspäin, huomasin, että kilpaileva – ja Ryanairin osittain omistama - Aer Lingus oli samalla reitillä itse asiassa halvempi.

Ryanair ei suinkaan ole ainoa lisämaksuja kehittelevä halpalentoyhtiö, vaikka se kuuluu joukon kekseliäimpiin. Easyjet ei juuri jää siitä jälkeen. Naisten käsilaukkukiusanteossa ne ovat molemmat yhtä hyviä.

Britannian kuluttajaliitto Which sai viime vuonna makean voiton halpalentoyhtiöistä ja muista luottokorttimaksujen lisälaskuttajista. Maan kuluttajaviranomaiset yhtyivät sen kantaan, että maksamisen ilosta maksaminen ei ole sopivaa. Brittihallitus aikoo tarttua asiaan lain voimin lähitulevaisuudessa.

Kuluttajaliiton mukaan britit pulittavat halpalentoyhtiöiden luottokorttimaksuja 300 000 euron verran joka päivä. Yhtiöt laskuttavat niitä niin kauan kuin se on sallittua ja niillä on nyt kiire keksiä uusia maksuja.

Oppivuodet eivät riittäneet

Halpalentoyhtiöiden kaltainen hintojen vertailukelvottomuus olisi monella muulla toimialalla mahdotonta. Ne ovat kuitenkin edelleenkin niin paljon halvempia kuin perinteiset lentoyhtiöt, että hintatietoisella kuluttajalla ei ole varaa antaa suuttumuksensa viedä kilpailijan leiriin.

Lentoalalla kymmenenkään halpakilpailun vuotta eivät ole riittäneet perinteisille yhtiöille siihen, että ne olisivat trimmanneet hintansa ja kustannuksensa edes lähelle halpalentojen tasoa. Ei Finnairillekaan.

Lisämaksuhullujen halpalentoyhtiöiden ja perinteisten yhtiöiden uhkaajiksi on jo tulossa uusia, kuluttajaa kunnioittavasti kohtelevia yrittäjiä.

Näkyvin niistä on Norwegian, jonka hinnat ovat kilpailukykyiset ja joka laskuttaa ainoastaan oikeista lisäpalveluista. Niihin se ei toistaiseksi lue edes koneissa olevaa nettiyhteyttä.

Norwegian on Pohjoismaiden toiseksi suurin lentoyhtiö ja Euroopan kolmanneksi suurin halpalentoyhtiö. Viime vuonna se aloitti reittilennot Helsingistä 11 ulkomaiseen kohteeseen. Se tilasi 18 uutta konetta.

Finnairilla ei ollut hätää niin kauan, kun halpakilpailijoille Suomen reitit olivat marginaalisia. Norwegianille ne eivät sitä ole.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    2. 2

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    3. 3

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    4. 4

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    5. 5

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    6. 6

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    7. 7

      Suomen Yrittäjät haluaa estää monopolit terveysalalla

    8. 8

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    9. 9

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    10. 10

      HUS:n historian suurin sairaalahanke maksaa 280 miljoonaa – rakentajaksi SRV

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    3. 3

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    4. 4

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    5. 5

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    6. 6

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    7. 7

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    8. 8

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    9. 9

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    10. 10

      Työttömyysaste kääntyi taas nousuun – huhtikuussa 10,2 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    5. 5

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    10. 10

      Välittäjä: Kaksikerroksinen rivitalokoti sopii vain 42-vuotiaalle ostajalle

    11. Näytä lisää