Poliisi tutkii myös Finnairin ja Ilmarisen rahtibisneksiä

Julkaistu: , Päivitetty:

Kohusta toiseen edenneen lentoyhtiö Finnairin ja eläkeyhtiö Ilmarisen kytköksistä paljastuu koko ajan lisää tietoa. Poliisi ja valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri ovat kiinnostuneet myös yhtiöiden yhteisestä rahtifirmasta.


Viime viikolla Helsinki-Vantaan lentokentän seinään täräyttänyt lentokone muistutti rahtiyhtiö Nordic Global Airlinesista (NGA) – lentoyhtiö Finnairin ja eläkeyhtiö Ilmarisen välisestä linkistä, jota ei ole kovin usein julkisuudessa esitelty. Kyseessä on Finnairin rahtia lennättävä yhtiö, josta Ilmarinen omistaa 11 prosenttia. Finnair Cargon osuus on 40 prosenttia.

Vain kahden koneen voimin lentävä NGA aloitti kaupparekisterin mukaan toimintansa lähes tarkalleen vuosi sitten maaliskuun lopussa.

Finnairin keskiviikkoisessa yhtiökokouksessakin ryöpytetty toimitusjohtaja Mika Vehviläinen oli myynyt asuntonsa Ilmariselle helmikuussa, ja Ilmarisen toimitusjohtajan Harri Sailaksen hallituspaikka Finnairissa oli vahvistettu yhtiökokouksessa viikkoa aiemmin.

Vehviläisen asuntokaupat ovat nyt poliisin esitutkinnan alla, ja osana niitä selvitellään kaikkea Ilmarisen ja Finnairin välistä liiketoimintaa.

Valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Heidi Hautala (vihr.) sanoo olevansa tietoinen NGA:n olemassaolosta ja sen omistussuhteista.

– Olen pyytänyt selvittämään kaikki Finnairin ja Ilmarisen sidonnaisuudet, joista tämä liiketoimi oli yksi, Hautala kommentoi Taloussanomille.

Poliisista vahvistettiin Ilta-Sanomille, että kuultavia tutkinnassa on noin 10 henkilöä. Helsingin rikospoliisin talousrikosyksikkö tutkii nimenomaan, onko asuntojärjestelyillä vaikutusta osapuolten liiketoimintaan Ilmarista suosivasti eli onko kyseessä lahjusrikos.

Copterlinelle kävi
köpelösti


NGA:n tarina alkoi Finnairin kahdesta vanhasta MD-11-matkustajakoneesta, joista se oli luopumassa. Niistä tehtiin rahtikoneita, joiden ostajaehdokkaaksi ilmaantui yhdysvaltalainen sijoitusyhtiö Neff Capital Management.

Finnairin mukaan yhdysvaltalaiset ehdottivat yhteisen rahtiyhtiön perustamista.

Näin tehtiin. Finnairin osuudeksi tuli 40 prosenttia, Neff Capital Management otti 20 prosenttia ja toinen yhdysvaltalainen, Daken Capital Partners LLC, 29 prosenttia. Finnairin mukaan molemmat ovat Neffin perheen sijoitusyhtiöitä.

Mutta miksi eläkeyhtiö Ilmarinen läksi mukaan Finnairin rahtibisnekseen? Sen edelliset ilmailubisnekset helikopteriyhtiö Copterlinen muodossa eivät päättyneet kovin rohkaisevasti vaan vakavan onnettomuuden kautta konkurssiin.

NGA sopi salkkuun,
sanoo Ilmarinen


Sijoitusjohtajan varamies Esko Torsti Ilmarisesta sanoo, että yhtiö arvioi mahdollisia sijoituksia niiden riski- ja tuotto-odotuksien valossa, sen mukaan, "onko kyseessä meidän näköisemme sijoitus".

Toimialalla ei hänen mukaansa ole erityistä merkitystä. Torsti sanoo, että kuljetusalan yrityksiä on harvoin tarjolla, ja niitä katsotaan harvoin sopiviksi sijoituksiksi. Hän ei muista varmaksi, onko Ilmarisen omistamien listaamattomin yritysten joukossa muita kuljetusalan toimijoita.

NGA:sta kuitenkin tuli osa Ilmarisen sijoitussalkkua. Miksi?

– Käymme vuosittain läpi kymmeniä tai satoja meille tarjottuja yrityksiä, Torsti sanoo.

Jos kohdalle osuu hyvä kokonaisuus, niihin tartutaan. Torstin mukaan näin on analyysin perusteella käynyt NGA:n kohdalla.

Mistä aloite NGA:n omistuksesta tuli, Finnairiltako?  Sitä Torsti ei sano muistavansa.

Mitä sanoo Finnair? Yhtiön mukaan Ilmarisen mukaantulosta on parempi kysyä juuri eläkeyhtiöltä itseltään. Viestintäpäällikkö Päivyt Tallqvist Finnairista kuitenkin sanoo, että Neffistä ei yhdysvaltalaisena voinut tulla Euroopan unionissa lentoyhtiön enemmistöosakas. Siksi on varmaankin tarvittu toinen EU-toimija, Tallqvist arvioi.

Huhtikuussa kaupparekisteriin viedyn yhtiön osakepääoma on kolme miljoonaa euroa. Ilmarisen viime vuoden toimintakertomuksessa ja tilinpäätöksessä omistusta ei näy nimellä, koska Ilmarinen ei listaa alle 0,5 miljoonan euron sijoituksia näin tarkasti.

Kolarikone liikenteeseen
parin viikon kuluttua


Viime viikolla lentokentällä seinään karahtanut kone on edelleen korjattavana, ja se saadaan liikenteen noin kahden viikon kuluttua, kertoo NGA:n toimitusjohtaja Maunu Visuri.

Visurin mukaan koneen muutaman viikon lentotauko tekee ison loven yhtiön liiketoimintaan – koneitahan on vain kaksi. Yhtiö on rahtifirmaksi pieni, ja erään alan analyytikon mukaan se saattaa olla "maailman pienin rahtiyhtiö".

Nyt poissa pelistä oleva kolarikone lentää Finnair Cargolle rahtia New Yorkiin, Frankfurtiin, Souliin ja Hongkongiin. Toinen tekee matkaa Belgiasta käsin Afrikkaan, asiakkaanaan britannialainen yhtiö Ana Airline Management Limited.

Visurin mukaan NGA ei ole jäänyt jälkeen sille asetetuista aikatauluista tai muista tavoitteista. Hän kuitenkin huomauttaa, että rahtitoiminta aloitettiin vasta elokuussa, ja siksi toiminnasta on varsin aikaista sanoa mitään.

Selvää on, että yhtiö pyrkii hankkimaan lisää koneita, sillä rahtitoiminnan pyörittäminen kahdella koneella on haastavaa. Hän sanoo, että kolmella tai neljällä koneella lentäminen samasta paikasta tekee toiminnasta tehokkaampaa ja varmempaa.

Visurin mukaan yhtiön tunnusluvuista ei vielä kannata juuri puhua, sillä lentäminen aloitettiin vasta elokuussa.

(Oikaisu: Toisin kuin jutussa aluksi kerrottiin, Maunu Visuri ei enää toimi Finnair Aircraft Financen toimitusjohtajana.)

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    3. 3

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    4. 4

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    5. 5

      BBC: Yhdysvallat saattaa kieltää läppärit kaikilla kansainvälisillä lennoilla

    6. 6

      Lukioihin vaaditaan ilmaisia kirjoja – nyt opinnot voivat maksaa jopa 2 600 euroa

    7. 7

      Näkökulma: Bitcoineja syntyy biteistä, mutta mistä onkaan eurot tehty?

    8. 8

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    9. 9

      Ruotsi-osakkeet paljastavat, miten suomalainen piensijoittaja eroaa norjalaisesta

    10. 10

      Vakava varoitus Suomelle: ”Nämä kotitaloudet erityisen haavoittuvia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    3. 3

      Näkökulma: Bitcoineja syntyy biteistä, mutta mistä onkaan eurot tehty?

    4. 4

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    5. 5

      Katso, kuulutko velkaisten riskiryhmään – tämä raja ei saisi ylittyä

    6. 6

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    7. 7

      Ruotsi-osakkeet paljastavat, miten suomalainen piensijoittaja eroaa norjalaisesta

    8. 8

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    9. 9

      Lukioihin vaaditaan ilmaisia kirjoja – nyt opinnot voivat maksaa jopa 2 600 euroa

    10. 10

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    3. 3

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    4. 4

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    5. 5

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    6. 6

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    7. 7

      Laivaopas, kirvesmies, pelikoodari... Jättiselvitys: Tällaista työtä Suomesta löytyy nyt

    8. 8

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    9. 9

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    10. 10

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    11. Näytä lisää