Hautala: "Kamelin selkä taittui, tämä oli minun ratkaisuni"

Julkaistu: , Päivitetty:

Valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Heidi Hautala erotti lähes koko Finnairin hallituksen. Hänen mukaansa yhtiö on kriisissä, eikä touhu enää vain voinut jatkua. Hautalan mukaan Finnairin salaiset bonukset ilmentävät talouseliitissä yhteiskunnallista ilmapiiriä kohtaan vallitsevaa sokeutta.


Valtion omistajaohjauksesta vastaava ministeri Heidi Hautala (vihr.) piti tänään kello 11 ulkoministeriössä tiedotustilaisuuden, jossa tärkein asia lyötiin tiskiin heti kättelyssä.

– Bonusratkaisuja tekemässä olleet hallituksen jäsenet eivät voi uskottavasti toimia Finnairin hallituksen jäseninä, Hautala lausui.

Kahdeksanjäsenisestä hallituksesta saa lähteä kuusi jäsentä, vain puheenjohtaja Harri Sailas sekä Harri Kerminen saavat jatkaa. He eivät olleet mukana tekemässä vuoden 2009 kohuttua bonuspäätöstä, jossa yhtiön johdolle maksettiin töihin jäämisestä.

Hautala kertoi kuulleensa viimeisimmästä salatusta bonuspäätöksestä valtion omistajaohjausyksiköltä eilen keskiviikkona Sailaksen ilmoitettua asiasta. Tällä kertaa kyse oli siitä, että Finnair maksoi loppuvuonna 2009 toimitusjohtajaksi nimitetylle Mika Vehviläiselle 180 000 euron palkkion, josta yhtiö ei ole aikaisemmin kertonut. Palkkio oli korvaus siitä, että Vehviläinen menetti kannustinpalkkioita erottuaan edellisestä työpaikastaan.

Asia muodostui Finnairin hallituksen kannalta kohtalokkaaksi.

– Finnairin uskottavuus ei kestä enää yhtään tämäntyyppistä julkisuuteen tulevaa tietoa. Kamelin selkä on taittunut, ja Finnairin nimitystoimikunta kutsutaan koolle, Hautala sanoi.

Hän kertoi tiedotustilaisuuden jälkeen Taloussanomien haastattelussa tehneensä päätöksen "poikkeuksellisiin toimiin" ryhtymisestä yksin, vaikkakin informoi siitä välittömästi hallituksen avainministereitä.

– Pääministeri Jyrki Katainen (kok.) ja elinkeinoministeri Jyri Häkämies (kok.) hyväksyivät tämän ratkaisun. Tämä on kuitenkin ollut minun ratkaisuni, Hautala sanoi.

Hautalan mukaan häneltä on penätty vastuunkantoa Finnair-kohussa, ja moitittu kun hän ei ole sanonut pariin päivään asiassa mitään. Nyt Hautala kantaa vastuuta laittamalla hallituksen vaihtoon.

– Valtio-omisteinen yhtiö ei voi uskottavuuttaan menettämättä jäädä kiinni tällaisista salailuista. Kohu on sitä luokkaa, että Finnairin maine on kohta menetetty, hän sanoi.

Hautalan mukaan yksittäiset lehtijutut eivät edellytä nyt nähtyjä järeitä toimia, mutta kaiken kaikkiaan "nyt on yksinkertaisesti mitta täyttynyt".

Vehviläisellä tuki
– ainakin vielä


Hautalan mukaan Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläisellä on yhä pääomistajan luottamus. Hän tarvitsee taustalleen nyt hallituksen, jolta yrityksen toimiva johto saa tukea.

– Täytyy muistaa, että (Finnairin ex-toimitusjohtaja) Jukka Hienonen löi hanskat tiskiin ja totesi, ettei hän kykene yhtiön ongelmia ratkaisemaan. Vehviläinen on onnistunut tässä huomattavasti paremmin, Hautala sanoi.

Sekä Vehviläisen että hallituksen puheenjohtaja Sailaksen asemia tullaan kuitenkin punnitsemaan, jahka poliisin esitutkinta Vehviläisen kohutuista asuntokaupoista valmistuu.

– Tässä kohtaa ei arvioida Sailaksen tai Vehviläisen asemaa, siihen palataan kun asuntoasiat saadaan selvitetyksi, Hautala sanoi.

"On oltu sokeita
yhteiskunnalliselle ilmapiirille"


Uuteen hallitukseen lähdetään Hautalan mukaan hakemaan henkilöitä Suomen yrityseliitin ulkopuolelta. Heillä on hänen mielestään kaikki edellytykset olla tehtävissään edeltäjiään parempia.

– Yritysmaailman pienen piirin ulkopuoleltakin löytyy varmasti kompetenttia väkeä, jolla voi olla paremmatkin mahdollisuudet ennakoida päätösten seurauksia ja ymmärtää, että nykymaailmassa salailu ja avoimuuden kiertäminen ei vain yksinkertaisesti toimi, vaikka kuinka haluaisi, Hautala sanoi.

– Uuden hallituksen kokoaminen alkaa nyt.

Uuteen hallitukseen ehdolla olevia nimiä hän ei vielä halunnut mainita, mutta sanoi vaikuttavansa valintaprosessissa aktiivisesti. Pohjan laajentaminen yritysmaailmasta yhteiskuntaan on kaikkein keskeisin asia.

– On vallinnut sokeus yhteiskunnalliselle ilmapiirille, tämä kohu osoittaa vakavaa kyvyttömyyttä. Piirit ovat liian pienet. Finnairilla on siipi maassa, ja ihmiset pohtivat, mitä yhtiön sisällä oikein tapahtuu. Olen kerta kaikkiaan tullut sellaiseen tulokseen, ettei yhtiöille ole enää mahdollisuus aiheuttaa enempää vahinkoa.

Vaikuttaa myös
muihin yhtiöihin


Hautala ei kykene kuvittelemaan, että enää voisi paljastua uusia tietoja Finnairin salatuista toimista. Hänen mukaansa salojen paljastuminen vaikuttaa muidenkin yritysten toimintaan.

– Uskon, että tämä Finnair-kohu on ollut aika hyvä koulu kaikille valtio-omisteisille yhtiöille ja myöskin muille yhtiöille. En usko, että yksikään yksityinen pörssiyhtiö olisi selvinnyt ilman kolhuja ja vakavaa mainetappiota tämän tyyppisistä paljastuksista, hän sanoi.

Hautalan mukaan valtion nyt uudistettavissa palkitsemisohjeissa on ollut aiemmin liikaa joustovaraa, ja niitä on tulkittu väljästi, porsaanreikiä hyväksikäyttäen. Sellainen toiminta on hänen mukaansa haitaksi sekä yhtiön maineelle että taloudelliselle asemalle, joka Finnairin tapauksessa on muutenkin heikko.

– Kyllä mainehaitta varmasti vaikuttaa taloudellisesti. Nyt oli aika pysäyttää tämä peli. Valtio tuntee vastuunsa ja ryhtyy toimenpiteisiin, eikä vain katso sivusta, Hautala sanoi.

  • Finnair Oyj

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    2. 2

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    3. 3

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    4. 4

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    5. 5

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    6. 6

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    7. 7

      Suomen Yrittäjät haluaa estää monopolit terveysalalla

    8. 8

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    9. 9

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    10. 10

      HUS:n historian suurin sairaalahanke maksaa 280 miljoonaa – rakentajaksi SRV

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    3. 3

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    4. 4

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    5. 5

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    6. 6

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    7. 7

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    8. 8

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    9. 9

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    10. 10

      Työttömyysaste kääntyi taas nousuun – huhtikuussa 10,2 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    5. 5

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    10. 10

      Välittäjä: Kaksikerroksinen rivitalokoti sopii vain 42-vuotiaalle ostajalle

    11. Näytä lisää