Kannattaako auto ajaa loppuun vai vaihtaa ajoissa?

Julkaistu:

Kumpi on kuluttajalle taloudellisesti kannattavampaa: vaihtaa auto vielä kun siitä saa jotain, vai ajaa vanha täysin sulattamokuntoon asti? Tässä viisi näkökulmaa, miten molempia valintoja voi perustella.


Uuden auton hankkiminen on monille ostajille maaginen tapahtuma, josta seuraa puhdasta mielihyvää. Mutta kuinka kauan iloa riittää? Olisiko fiksumpaa sittenkin ostaa käytetty auto, ja ajaa se täysin loppuun asti?

Suomessa vaikeutta lisäävät myös viimeaikaiset auto- ja ajoneuvoverojen muutokset sekä polttoaineiden jatkuva hinnoittelun painopisteiden tarkistelu. Erilaisia käyttömaksujen perusteita säätelemällä valtio voi patistaa ajamaan joko mahdollisimman uudella tai mahdollisimman edullisella ajoneuvolla.

Absoluuttista totuutta uuden tai käytetyn valintaan tuskin koskaan voidaan osoittaa, mutta omia näkökohtiaan ja valintojaan voi punnita seuraavien viiden kysymyksen avulla:

1) Mikä on uusi auto?

Verottajan tulkinnan mukaan jo kuuden kuukauden ikäinen auto on käytetty. Vajaan vuoden ikäisiä, suhteellisen vähän ajettuja vaihtoautoja tulee Suomessa harvakseltaan myyntiin, mutta sellaisessa saattaa löytää käytännössä uudenveroisen menopelin roiman hinnanalennuksen kera.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Toisaalta tällä vuosituhannella reilusti yli 100 000 suomalaistaloutta on vuosittain hankkinut uuden auton. Suurimmassa osassa näissäkin perheissä ajetaan sillä samalla, mutta jo tarkkaan ottaen käytetyksi määriteltävällä ajokilla.

2)  Kumpaa painotat, hankinta- vai ylläpitokuluja?

Uusi auto on luonnollisesti samanlaista käytettyä kalliimpi, mutta tavallisesti myös käyttökustannuksiltaan huomattavasti paremmin ennalta-arvioitava, varsinkin takuuaikana. Toisaalta takuun ylläpitäminen edellyttää huolto-ohjelman mukaisten määräaikaishuoltojen täsmällistä hoitamista.

Käytettyjen perushuollot ovat varsinkin pienillä korjaamoilla hinnoittelultaan joustavampia, mutta myös yllättäviä korjauksia voi tulla eteen.

Käytetyn korjauskustannusriskejä voi kontrolloida ostamalla autoon jatkotakuita tai huoltopakettisopimuksia.

3) Haluatko tinkiä turvallisuudesta?

Uusien autojen aktiivinen ja passiivinen turvallisuus kehittyy huimaa vauhtia. Suomalaisittain keski-ikäisessä, hieman yli 10-vuotiaassa käytetyssä autossa on jo tavallisesti ainakin kuljettajan turvatyyny ja lukkiutumattomat jarrut, mutta harvemmin vielä ajovakauden hallintajärjestelmää.

Mitä uudempi auto on, sen suuremmalla todennäköisyydellä sen turvavarustelu on parempi. Toisaalta, jos vastakkain ovat samanhintaiset pienehkö uusi ja vanhempi iso auto, jälkimmäinen on voinut aikoinaan olla ylempää hintaluokkaa ja siten täynnä erilaista turvatekniikkaa.

Lisäksi tulee muistaa, että kahden auton kolarissa suurempi kestää rysäystä todennäköisesti paremmin.

4) Millaista taloudellisuutta arvostat, kulutusta vai arvonlaskua?

Uudempien autojen kulutuslukemat ovat selkeässä laskusuunnassa, mikä tarkoittaa pienempiä polttoainekustannuksia kuin edellisen sukupolven malleissa.
Eron merkitsevyys riippuu huomattavasti omista vuotuisista ajokilometreistä ja verrokkien kulutuserosta.

Esimerkiksi suurehko, kolmen litran bensakulutusero sadalla kilometrillä tarkoittaa keskimääräisellä 20000 kilometrin vuosittaisella ajomäärällä noin tuhat euroa suurempaa bensiinilaskua vuodessa.

Toisaalta uuden auton arvo putoaa ensimmäisten vuosien aikana nopeimmin. Esimerkiksi uuden 30000 euron auton hinnasta sulaa 3–4 vuoden aikana helposti kolmannes – siis peräti 10000 euroa.
Nyt kymppitonnilla ostetun käytetyn auton arvo ei enää laskekaan suhteessa yhtä vauhdikkaasti.

Markkinoiden kummajaisissa, alati muodissa pysyvissä klassisissa harrasteajoneuvoissa hintakehitys voi kääntyä jopa toiseen suuntaan. Hyvin pidetyistä vanhoista rättisitikoista, Mineistä tai VW Kuplista saattaa nyt saada saman verran kuin mitä ne maksoivat 10 vuotta sitten.

5) Kuinka arvotat ympäristönäkökohdat?

Kierrätysteemaa voi tarkastella vähintään kahdelta kannalta. Uusi auto on päästöiltään puhtaampi hankinta, mutta jokaisen auton valmistus rasittaa ympäristöä. Esimerkiksi hybridiautojen akku- ja sähkömoottoritekniikassa käytetään harvinaisia maametalleja, jotka ovat muuttumassa yhä harvinaisemmiksi sähköautoilun kasvaessa.

Käytetty auto saastuttaa kulkiessaan enemmän. Silti sen ympäristöä rasittava kokonaisvaikutus laskee suhteellisesti aina siihen saakka, kunnes se on loppuun ajettu ja käyttöarvoltaan lopussa.

Varsinkin vähän ajavalle perheelle vanha auto voi suuremmista päästöistään huolimatta olla kokonaisuutena ympäristöystävällisempi valinta: auto on ollut jo olemassa ennenkin, eikä sen valmistamiseen ole tarvinnut tuhlata lisää luonnonvaroja.

Lisäksi tiensä päähän tulleen auton omistajaa lohduttanee tieto siitä, että Suomessa automateriaalien kierrätys on tällä hetkellä erittäin tehokasta. Sulattamoon päätynyt autonraato tuottaa hyötyä vielä teollisuudellekin, joka saa siitä uutta raaka-ainetta.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Yli sadan ammatin tulot julki – saatko näin paljon tuntipalkkaa?

    2. 2

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    3. 3

      Katso tienaatko enemmän kuin tavallinen suomalainen – uudet palkkatiedot julki

    4. 4

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    5. 5

      Analyytikko: Roviosta tulee uusi kansanosake – ”Nokia kuihtumassa tylsäksi ja kasvuttomaksi”

    6. 6

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    7. 7

      15 maakunnan jättilista: Katso, onko sinulle töitä kotiseudullasi

    8. 8

      Viron suurin yrityskonserni Suomen sähkömarkkinoille – toimitusjohtaja Pentti: ”Selvästi tilaa uusille yrityksille”

    9. 9

      Suomeen suunnitellaan uutta 50 miljoonan euron datakeskusta

    10. 10

      Kauppa pelmahti täyteen Star Wars -korusta innostuneita kiinalaisia – yrittäjälle tuhansien eurojen potti

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Katso tienaatko enemmän kuin tavallinen suomalainen – uudet palkkatiedot julki

    2. 2

      Yli sadan ammatin tulot julki – saatko näin paljon tuntipalkkaa?

    3. 3

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    4. 4

      15 maakunnan jättilista: Katso, onko sinulle töitä kotiseudullasi

    5. 5

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    6. 6

      Kauppa pelmahti täyteen Star Wars -korusta innostuneita kiinalaisia – yrittäjälle tuhansien eurojen potti

    7. 7

      Suomeen suunnitellaan uutta 50 miljoonan euron datakeskusta

    8. 8

      Tikkurila antoi toimitusjohtajalleen lähtöpassit

    9. 9

      Hallitus selvittää kolmen valtionyhtiön listaamista pörssiin – ”Nyt tarvitaan poliittista päätöksentekoa”

    10. 10

      Analyytikko: Roviosta tulee uusi kansanosake – ”Nokia kuihtumassa tylsäksi ja kasvuttomaksi”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähihoitaja nipistää palkastaan 1 000 €/kk lapsille ja säästöön – näin se käy

    2. 2

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    3. 3

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    4. 4

      Katso tienaatko enemmän kuin tavallinen suomalainen – uudet palkkatiedot julki

    5. 5

      5 erilaista säästäjää kertoo: Näin sijoittaisin 100 €/kk ja 500 € kerralla

    6. 6

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    7. 7

      Yli sadan ammatin tulot julki – saatko näin paljon tuntipalkkaa?

    8. 8

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    9. 9

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    10. 10

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    11. Näytä lisää