Suomi keksi venäläiskuljetuksille haittamaksun

Ulkoministeriö on tänään saanut muiden ministeriöiden ehdotukset Venäjän puutullikiistaan sopivista vastatoimista. Venäläiselle kauttakulkuliikenteelle on keksitty taas uusi mahdollinen lisämaksu.


Ulkomaankauppaministeri Paavo Väyrynen (kesk) esitteli tänään tiistaina eri ministeriöiden mielipiteitä kiistan ratkaisukeinoista. Venäjä aikoo korottaa puunvientitullejaan vuodenvaihteessa, ja tämä uhkaa tuottaa suomalaiselle metsäteollisuudelle suuria tappioita.

Hallitus on pohtinut kotimaisen metsäteollisuuden väliaikaista tukemista valtion varoista, mutta EU-komissio karsastaa kilpailua vääristäviä teollisuustukia.

Ulkomaankauppaministeri uskoo silti, että tukeminen onnistuisi, koska kyseessä on jäsenmaan taloutta vakavasti vaarantava poikkeustilanne.

– Työ- ja elinkeinoministeriö arvelee, että tullituen maksaminen vaatii EU-komission ennakkohyväksyntää. Jos tämä tukivaihtoehto näyttää tarpeelliselta, voimme tehdä komissiolle asiasta poikkeusanomuksen hyvin nopeasti, kertoo Väyrynen.

Hän kertoo keskustelleensa asiasta tänään "rakentavassa hengessä" EU:n kauppakomissaarin Peter Mandelsonin kanssa.

Transitomaksu ei toimi,
eläköön ekohaittamaksu


Ulkoministeriön harmiksi valtiovarain- ja liikenneministeriöt ovat tyrmänneet aikeet venäläiselle kauttakulkuliikenteelle määrättävästä transitomaksusta. Se ei sopisi Suomen ja Venäjän nykyisiin maantieliikennesopimuksiin tai EU-sääntöihin.

Ministeriö ei ole silti lannistunut, vaan kehittänyt tilalle vastaavan uuden maksupelotteen.

– Ratkaisu on hyvin luova. Näyttää siltä, että Suomen kautta Venäjälle menevistä tavarakonttien sekä autojen kuljetuksista voisi periä palvelu- ja haittamaksua. Se ei olisi ajoneuvo- vaan tavarakohtainen, Väyrynen kertoo.

Maksua voidaan perustella ympäristösyillä ja konttiliikenteen aiheuttamalla luonnon kuormittumisella. Ministeriön tulkinnan mukaan tällaiset ekoperusteiset maksut ovat jopa EU:n suosittelemia, eikä Venäjäkään pysty kovin paljon niitä vastaan pullikoimaan.

– Tarvittaessa maksut voidaan ottaa käyttöön jo syksyllä. Korostan, ettemme nyt vielä esitä näitä. Olemme vain selvittäneet mitä vaihtoehtoja meillä on käytössämme, Väyrynen sanoo.

Maksu voisi olla tavarakontilta 150–170 euroa, ja vientiautosta 30–40 euroa. Tämä toisi vuodessa valtiolle ehkä 130–150 miljoonaa euroa, mikä vastaisi kaavaillun tullituen tarpeen määrää.

Maksu koskisi kaikkia Suomen kautta Venäjälle meneviä kontti- ja autonkuljetuksia, riippumatta siitä minkämaalaisten yhtiöiden ja rekkojen kyydissä ne ovat.

Neuvottelupöytään jo
huomenna


Ulkomaankauppaministeri Väyrynen lähtee keskiviikkona Moskovaan jatkamaan puutullikiistan neuvotteluita. Hän ei usko, että Venäjä vastaa Suomen haittamaksuaikeisiin jollain vastaavilla nokituksilla.

– Olen hyvin toiveikas siitä, että saamme tullikiistaan jonkinlaisen ratkaisun. Hallitus ei tietenkään halua, että joudumme turvautumaan näihin toimiin, mutta on ollut tärkeä selvittää miten ne voitaisiin toteuttaa.

Puutullikiista, osa 2: Suomi keksii venäläiskonteille uuden haittamaksun. Saako tämä Venäjää taipumaan?

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    2. 2

      Jo perutut lauttamaksut iskivät saariston matkailuun? ”Alkukesä voi olla hankalaa”

    3. 3

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    4. 4

      Tokmanni etsii uutta toimitusjohtajaa

    5. 5

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      UPM:n toinen tehdashanke etenee Uruguayssa – ei jää kiinni ainakaan rahoituksesta

    8. 8

      Metallin Aaltoa esitetään uuden suurliiton johtoon

    9. 9

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    10. 10

      Tulosyllättäjä UPM pomppasi pörssissä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    2. 2

      Google investoi Haminaan 800 miljoonaa – näin paljon jäi Suomeen

    3. 3

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    4. 4

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    5. 5

      Jo perutut lauttamaksut iskivät saariston matkailuun? ”Alkukesä voi olla hankalaa”

    6. 6

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    7. 7

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    8. 8

      Alkaako Suomessa pyöriä kaljatakseja? Ministeriö: Tätä se edellyttäisi

    9. 9

      Sammon osakkeiden kohtalo kuumentaa tunteita – poliisille tutkintapyyntö salailusta

    10. 10

      Kela hyvittää toimeentulotuen viipymisiä – korvauksia lähes 150 000 viivästyksestä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    4. 4

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    5. 5

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    8. 8

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    9. 9

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    10. 10

      Nordea: Varatkaa käteistä sunnuntaiksi

    11. Näytä lisää