Pullovesi on maailmaa valloittava joukkoturhuus

Julkaistu: , Päivitetty:

Kolumni
Amerikkalaiset kuluttavat pulloveteen vuodessa 16 miljardia dollaria eli enemmän rahaa kuin iPodeihin ja elokuvalippuihin. Maailmantilaston kärjessä olevat amerikkalaiset juovat miljardi muovipullollista vettä viikossa.
Pullovedestä on tullut joukkoturhuutta, joka etenee kaikkialle. Alun perin ranskalaiset keksivät pulloveden suuret businesmahdollisuudet. He toivat Perrierin Yhdysvaltoihin jo 1970-luvun lopulla, ja kun he saivat Madonnan juomaan konserteissa Eviania, tie pullovedelle oli auki.

Maailmassa myydään 60 miljardilla dollarilla pullotettua vettä, ja kauppa kasvaa. Parhaat vesikauppiaat saavat pullovedestä miljoona kertaa paremman hinnan kuin vesijohtovedestä.

Kalleimpia vesiä myydään nuorekkaille fiksuille terveystietoisille ihmisille samoilla argumenteilla kuin viiniä. Vesillä on eri makuja, joita vain asiantuntijan suu pystyy erottamaan. Nyt järjestetään jo vesien maistajaisia samalla tavalla kuin viinin maistajat kokoontuvat yhteen kotkottamaan rypäleistä ja savimaasta.

Vedellä voi olla esimerkiksi pehmeä silkkinen maku tai sen ”suutunne” voi olla jäisen kirkas, ja sininen.

Monessa amerikkalaisissa kaupungeissa johtovesi pärjää pullotetulle lähdevedelle. Esimerkiksi Los Angelesissa sokkotesteissä vedenmaistajat ovat erehtyneet pitämään putkivettä pullovetenä. Erehdys ei ole suuri, koska molemmat ovat samaa ainetta kuten Coca-Cola -yhtiössä ja Pepsissä tiedetään. Niiden vesibräödit Daisani ja Aquafina ovat hiilifiltterin läpi laskettua vesijohtovettä.

Hyvä puoli pullovedessä on se, että se ehkä korvaa lihottavia sokerisia limskoja, jotka ovat suuri kansanterveyshaitta Yhdysvalloissa.

Vesiteollisuuden arvo on jo puolet virkistysjuomateollisuudesta.
Pariisissa ja Tokiossa on vesibaareja, joissa vesisommelier suosittelee kymmenien pullovesien joukosta mielialaan sopivimmat maut. Hinta voi olla viisi euroa lasillisesta.

Eräs vesikauppias tuo Havaijilta tislattua verivettä ja myy sitä 33 dollarilla kuuden senttilitran pulloissa nimellä "concentrated water" eli väkevöity vesi. Nimi tulee siitä, että se on kulkenut meriveden puhdistamon läpi, jossa siitä on poistettu suola. Väkevöityä vettä kuuluu sekottaa pieninä tilkkoina tavalliseen veteen. Siis vettä laimennetaan… vedellä.

Yhdysvaltain kalleinta vettä tarjoaa Tennesseestä oleva vesifirma Bling H2O. Pienen pientä 7,5 senttilitran pulloa mainostaa vähäpukeinen ja notkea tyttö, joka pitelee vesipulloa kantapäällään lantiotaan vasten. Pullo maksaa 480 dollaria. Eräs amerikkalainen lehti laski, että Bling veden hinta on noin miljoonakertainen vesijohtoveteen nähden.

Siihen nähden tavallinen supermarketin pullovesi on halpatavaraa, koska se ei maksa kuin 1000–10 000 kertaa niin paljon kuin kraanavesi.

Etelämantereen jäävuorista sulatettua vettä on jo kaupan. Islantilaiset ovat keksineet myydä ”hiilineutraalia” vettä maailmalle. Icelandic Water Holdings -yhtiö vetoaa ympäristötietoisiin kuluttajiin sillä, että se käyttää veden pumppaamiseen kuumista lähteistä saatavaa geotermistä energiaa.

Pullovesien etiketeissä on raikkaita kuvia vuoristoista, lähteistä ja kohta sademetsistä, sillä pian markkinoille tulee Amazonian vesi. Floridalainen yrittäjä Jeff Moats rakentaa 12 miljoonalla dollarilla Equa nimistä vesibrändiä.

Hän tuo vettä Brasilian viidakoista läheltä päiväntasaajaa löytämästään vesilähteestä. Hän rehvastelee, että Equa on niin puhdasta että tiede on kirjoitettava uusiksi.

Amerikkalaisissa Starbucks kahviloissa myydään Fidzisaarilta keskeltä Tyyntä merta tuotua pullovettä. Fiji-nimellä myytävällä vedellä on omat nettisivut, joilla kerrotaan, että Fiji tulee kaukaa saastuneista seuduista, happosateista ja teollisuusjätteistä.

”Vesi pulppuaa pohjavesilähteestä alkeellisen sademetsän keskellä kaukana lähimmästä mantereesta. Juuri vesilähteen kaukaisuus on osasyynä siihen, miksi meidän vetemme on niin paljon terveellisempää kuin muut pullovedet.”

Mainosmiehen briljantti yhteenveto Fidzin vedestä on se, että se on varjeltunut ihmisen kosketukselta ”untouched by Man”. Beverly Hillsin Peninsula hotellin minibaareissa parhaiten kauppansa tekee Fidzin vesi ja vasta toiseksi tulee Diet Coke.

Ironia on siinä, että tavallisissa fidzhiläisissä kylissä veden laatu on usein huono. Sen vuoksi Fidzillä parempi väki juo Ranskasta tuotua Perieriä tai Eviania. 

Pullovesiteollisuus kamppailee saadakseen yhä useammat ihmiset sen uskon valtaan, että pullotettu vesi on täysin erilaista kuin kraanavesi. Se on terveellisempää, paremman makuista ja sitä juovat ihmiset menestyvät paremmin ja ovat parempia ihmisiä.

He ovat sikäli oikeassa, että maapallon väestöstä noin miljardi ihmistä on riittävän vauraita juodakseen pullovettä. Lopuilla viidellä miljardilla ei ole edes puhdasta kraanavettä puhumattakaan kulinaarivesistä.

  • Kommentti

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    3. 3

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    4. 4

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    5. 5

      TVO:n luottoluokitus laski

    6. 6

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    7. 7

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    8. 8

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    9. 9

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    10. 10

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    3. 3

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    4. 4

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    5. 5

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    6. 6

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    7. 7

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    8. 8

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    9. 9

      Työttömyysaste kääntyi taas nousuun – huhtikuussa 10,2 %

    10. 10

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    5. 5

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    10. 10

      Välittäjä: Kaksikerroksinen rivitalokoti sopii vain 42-vuotiaalle ostajalle

    11. Näytä lisää