Sinkun kesäbemari

Julkaistu:

BMW:n ykkössarjan cabriolet kulkee tyylikkäästi jopa Suomen routateillä. Järkeä avoautossa voi olla niukalti, mutta nautintoa sitäkin enemmän.


BMW 120 i Cabrio on auto niille, jotka ovat perhesuunnittelussa vasta vaiheessa, jossa etsitään kumppania. Jopa lapsillakin on nimittäin ahtaasti tilaa takaistuimilla.

Mutta vaikka avobemarilla saakin vähän tilaa, kerää sillä kiinnostusta täynnä olevia katseita sitäkin enemmän.

Urheilullisia avoautoja ei yleensäkään ole tarkoitettu nelihenkisille perheille, jotka lastaavat viikonloppuisin omaisuutensa autoon matkatakseen kesämökille. Siksi on turha marista pienistä tavaratiloista ja ahtaasta takapenkistä. Tällaista autoa pitää arvioida lähinnä kuskin kannalta.

Sopii myös
Suomen teille


Kuljettajalle ykkössarjan avobemari on aito BMW. Ajo-ominaisuudet ovat kerrassaan erinomaiset. Kuskilla on tuntuma tiehen ja auto kulkee juuri sinne, minne pitääkin.

Osittain auton vakautta selittää se, että vahvarunkoinen avomalli painaa pienestä koostaan huolimatta 1505 kiloa. Se jää vain 30 kiloa 5-sarjan sedanin painosta.

Auton alusta renkaita myöten tuntuu istuvan hyvin Suomeenkin, missä ei voi ajella koko aikaa moottoriteitä pitkin. Valitettavan moni urheilullinen auto on lähes järjetön valinta Suomen routaisille teille. Tältä osin BMW erottuu edukseen.

Kaksilitraisessa moottorissa on riittävästi suorituskykyä valtaosalle ihmisistä. Mikään kilpa-auto se ei kuitenkaan ole. Jos 8,4 sekuntia on liian pitkä aika kiihdyttää sataseen eikä 220 kilometrin tuntinopeus riitä, pitää varmasti harkita suurempia vaihtoehtoja.

Vaikka moottori on riittävän tehokas, kannattaa koeajetun bensiinimoottorisen vaihtoehtona pohtia painavasti myös aavistuksen ripeämpää diesel-mallia.

Kaksilitrainen diesel maksaa 500 euroa enemmän, mutta yhdistetty kulutus on 1,5 litraa bensiinimallia pienempi. Samoin dieselin CO2-päästöt ovat 15 prosenttia pienemmät. Tosin bensiinimoottorillakin nuo luvut jäävät asialliselle tasolle.

Katto sulkeutuu
myös liikkeessä


Bemarin sähköisesti toimivan katon voi avata ja sulkea myös ajettaessa, kun auton nopeus on enintään 40 kilometriä tunnissa. Ominaisuus on oivallinen esimerkiksi sateen yllättäessä kaupunkiajossa. Jos auton nopeus on suurempi kuin tuo 40, kieltäytyy auto liikuttamasta kattoa.




Katto rullautuu asentoonsa 22 sekunnissa. Mekanismi toimii kaiken kaikkiaan hienosti, kunhan muistaa pitää sulkijanappia pohjassa niin kauan, että katto on kunnolla paikallaan.

Jos toiminto jää hivenen kesken, hälyttää auto ongelmasta ja kieltäytyy avaamasta esimerkiksi takaluukkua.Tämä voisi olla teoriassa ongelma esimerkiksi talvella, jos katto ei ole kunnolla paikallaan. Tosin harva varmasti aukaisee Cabrioletin kattoa talvella.

Cabrioletin selkeä miinus on sisämelu, jota autossa on myös katto suljettuna enemmän kuin tämän hintaisessa kovakattoisessa autossa yleensä on.
Järkeä arvostava filosofi kysyy tietenkin, mitä älyä on maksaa 7000 euroa ylimääräistä saadakseen ahtaamman ja meluisamman avomallin kylmässä Suomessa.

Avo-ominaisuus nostaa nimittäin hintaa noin 7000 euroa vastaavankokoiseen kiinteäkattoiseen verrattuna.

Epikurosta kannattava autoilija voi puolustautua mainiosti sillä, että nautinto on elämän päämäärä.

Kuusi vaihdetta ja
automaatti


Ykkössarjan Cabriosta löytyy viisi erilaista moottorivaihtoehtoa. Jokaiseen löytyy sekä kuusiportainen käsivaihteisto että automaatti.

Varustelultaan auto on hyvää perustasoa. Auton erikoisuus on toiminto, joka sammuttaa moottorin esimerkiksi liikennevaloissa, kun vaihteen vääntää vapaalle ja nostaa kytkimen ylös. Kun kytkimen polkaisee pohjaan, auto käynnistyy.

Auto käyttää hyödykseen myös jarrutusenergian muuttamalla liike-energian sähköksi. Ajoa jatkettaessa laturi irrotetaan voimansiirtolinjasta, mikä parantaa kiihtyvyyttä ja alentaa polttonesteen kulutusta.

Aivan varaton ei pääse käsiksi avobemariin, sillä sarjan pieninkin 118i maksaa 36 700 euroa.
BMW 120 kilpailee muun muassa Audi A3 Cabrioletin kanssa. Kaksilitrainen Audi maksaa nelisen tuhatta vastaavan kokoista Bemaria enemmän, mutta Audin moottorista löytyy myös tehoa enemmän.

Tehdaslisävarusteet näyttävät BMW:ssä hivenen edullisemmilta. Tältä osin jokaisen kannattaa kuitenkin tehdä vertailu juuri niiden osien osalta, joita itse arvostaa.

Hinnan ja tehon lisäksi kannattaa kiinnittää kuitenkin erityishuomio ajomukavuuteen, joka mahdollisen ostajan kannattaa testata uuden asfaltin lisäksi myös roudan koettelemalla öljysoralla.

BMW 120i Cabrio


Hinta: 41 100 e, vapaa autoetu 790 e
Teho ja vääntö: 125 kW/170hv,  Nm
Kulutus: yhdistetty 6,6 l/100 km
CO2: 158 g/km
Tavaratila: Maksimissaan 305 litraa
Lisävarustehintoja: metalliväri 840 e, irrotettava vetokoukku 1000 e, varashälytin 590 e.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kommentti: Päättäjät hehkuttavat Ahvenanmaan työllisyysihmettä – oikeasti sen kustantaa muu Suomi

    2. 2

      Vannetukku teki rikosilmoituksen Nokian Renkaista

    3. 3

      Tutkimus: Ihminen alkaa inhota työtään 35-vuotiaana

    4. 4

      Asuntokaupan piti vetää, mutta katsopa rivitaloja – kolme syytä selittää heikompaa myyntiä

    5. 5

      Oikeusasiamies: Merkittävä määrä velallisia saanut virheellisesti maksuhäiriömerkinnän

    6. 6

      Pauligin päällikkö: ”Hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän

    7. 7

      OP: Suhdannenousu vasta alkutekijöissä

    8. 8

      Ekonomisti: Nousukauden huipussakaan ei ylletä samaan kuin muissa Pohjoismaissa

    9. 9

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    10. 10

      EU aloittaa tutkinnan Bayerin Monsanto-kaupasta

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    2. 2

      Työntekijä on ihanneiässä vain muutaman vuoden, tutkija sanoo – ”Aikaikkuna alkaa olla jo yllättävän pieni”

    3. 3

      Kommentti: Päättäjät hehkuttavat Ahvenanmaan työllisyysihmettä – oikeasti sen kustantaa muu Suomi

    4. 4

      Tutkimus: Ihminen alkaa inhota työtään 35-vuotiaana

    5. 5

      Pauligin päällikkö: ”Hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän

    6. 6

      Diabeteslääkkeiden korvaus pieneni yli 300 000 suomalaiselta – etujärjestö: osa jättänyt lääkkeet ostamatta

    7. 7

      Oikeusasiamies: Merkittävä määrä velallisia saanut virheellisesti maksuhäiriömerkinnän

    8. 8

      Vannetukku teki rikosilmoituksen Nokian Renkaista

    9. 9

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    10. 10

      Asuntokaupan piti vetää, mutta katsopa rivitaloja – kolme syytä selittää heikompaa myyntiä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    6. 6

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    7. 7

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    8. 8

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    9. 9

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    10. 10

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    11. Näytä lisää