Tosielämän koeajossa

Julkaistu: , Päivitetty:

Kolumni
Olin ajanut Renaultillani alle 300 kilometriä, kun se kieltäytyi käynnistymästä. Puolen vuoden kuluttua se alkoi haista bensalle. Brittiläisen kuluttajaliiton tutkimus ryttääkin nyt ranskalaisauton myydyimpien merkkien epäluottavimmaksi.
Meillä on ollut viimeisten kymmenen vuoden aikana aina kaksi autoa ja kaikkiaan kahdeksan eri menopeliä. Korjauskokemuksia on kertynyt.

Kun Renault ei kolmesti viikon sisällä käynnistynyt, veimme sen diilerille tutkittavaksi. Upouuden auton pikakorjauksen sijasta tämä riiteli siitä, kuuluuko homma leasing-yhtiölle, tiepalveluvakuuttajalle, mieheni työnantajalle vai kelle.

Kun bensan haju alkoi tunkeutua sisään, diileri ihan ensimmäiseksi kyseenalaisti aistini. Kyllähän tankkaustaitoinenkin blondi voi sekoittaa hajuveden ja menoveden tuoksut toisiinsa.

Tuo Rellu oli meillä alle vuoden. Sitä edeltänyt Bemari oli joutunut murron kohteeksi. Auton elektroniikka meni niin pahasti sekaisin, ettei sitä sen seitsemälläkään korjauksella saatu kuntoon.

Kun tuulilasinpyyhkimet toimivat, valot lähtivät. Kun ne saatiin kuntoon, lukkojen kauko-ohjaus sekosi. Kun se korjattiin, mittarit pimenivät. Jätimme sovinnolla kokeilematta, mitä mittarivalojen korjaus olisi rikkonut.

Nykyinen A-sarjan Mersuni on kolme vuotta vanha. Huhtikuussa matka keskeytyi laturin hajoamiseen, äskettäin takaluukku jumittui ja pienet muovinippelit irtoilevat tämän tästä. Komea korjaamopomo saa täyden kympin kohteliaisuudesta, mutta mielestäni suhteemme kehittyy liian ripeästi.

Japanilainen
vie perille


Vain kaksi autoa on viihtynyt meillä pitkään. Saabista emme päässeet eroon, koska siinä oli väärällä puolella ratti. Sen kuluvat osat menivät vaihtoon turhan tiuhasti.

Hondalla ajoimme 150 000 kilometriä. Huolsimme sitä huolettomasti ainoastaan katsastusten yhteydessä, emmekä ikinä tarvinneet edes uusia tuulilasinpyyhkimiä tai lamppujen polttimoita.

Ei ole mikään yllätys, että kuluttajaliitto Whichin tekemä vuosittainen tutkimus asettaa jälleen kerran Hondan automerkkien luotettavuuskärkeen. Kakkoseksi nousee Toyota.

Sitten listalla tulevat kaikki muut japanilaiset automerkit, joiden rintaman rikkovat ainoastaan korealainen Hyundai (8:s), saksalainen Porsche (10:s) ja englantilais-saksalainen Mini (11:s).

Whichin tutkimukseen vastasi yli 89 000 autonomistajaa, jotka kertoivat arkisista kokemuksistaan. Luotettavuus on kaikkein tärkeintä, mutta autoilijoilta kysytään myös mielipiteitä ajettavuudesta ja auton muista ominaisuuksista.

Tänä vuonna ykköseksi nousee Mazda, kakkoseksi Toyota ja kolmoseksi Bemari, jonka innovatiivisuus ja ajo-ominaisuudet innostavat omistajia. Luotettavuudeltaan se on vain keskitasoa.

Korealaiset jo
ohituskaistalla


Eurooppalaisille ja amerikkalaisille autonvalmistajille tutkimus on karua luettavaa. Luotettavuudessa keskitason alapuolelle jäävät mm. Opel, Citroen, Volvo, Volkswagen, Peugeot, Saab, Seat, Fiat ja Renault.

Korealaisista Hyundai pesee kaikki eurooppalaisautot. Kia nousee keskikastiin Fordin, Bemarin, Mersun, Skodan ja Audin seuraksi. Kun se tarjoaa ainakin Britanniassa seitsemän vuoden tai 160 000 kilometrin tehdastakuun, niin senkin voi eurooppalaisautoja huolettomammin ostaa.

Eurovalmistajia tuskin lohduttaa tieto, että amerikkalaisautoilla menee yhtä huonosti. Niitä myydään sen verran vähän, että kilpailu käydään lähinnä japanilaisten ja korealaisten kanssa.

Tutkimus löytyy netistä: www.which.co.uk. Sivut ovat maksulliset, mutta 14 päivän koetilauksen saa punnalla.

  • Kommentti

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Maineikkaan tanssipaikan yrittäjä pelkää pakkohuutokaupan vievän lattian alta – ”Tähän on niin sielunsa antanut”

    2. 2

      Irkut MC-21 teki ensilentonsa – ensimmäinen iso venäläinen matkustajakone sitten Neuvostoliiton hajoamisen

    3. 3

      BMW:n tuotanto osin pysähtynyt jo kolmessa maassa

    4. 4

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    5. 5

      Tesco-yhteistyö laajentaa S-ryhmän valikoimaa – etenkin erityisruokavalioita noudattaville

    6. 6

      Työeläkkeelle jäi ennätysmäärä väkeä – keskieläke 1 771 euroa

    7. 7

      AL: Taloyhtiö vastuussa leikkipaikan turvallisuudesta – vaikkei talossa edes asuisi lapsia

    8. 8

      EU siunasi Arevan pilkkomisen

    9. 9

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    10. 10

      Täältä saat parhaan koron talletukselle – ”On houkuteltava asiakkaita”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Maineikkaan tanssipaikan yrittäjä pelkää pakkohuutokaupan vievän lattian alta – ”Tähän on niin sielunsa antanut”

    2. 2

      Täältä saat parhaan koron talletukselle – ”On houkuteltava asiakkaita”

    3. 3

      Työeläkkeelle jäi ennätysmäärä väkeä – keskieläke 1 771 euroa

    4. 4

      Irkut MC-21 teki ensilentonsa – ensimmäinen iso venäläinen matkustajakone sitten Neuvostoliiton hajoamisen

    5. 5

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    6. 6

      Tesco-yhteistyö laajentaa S-ryhmän valikoimaa – etenkin erityisruokavalioita noudattaville

    7. 7

      AL: Taloyhtiö vastuussa leikkipaikan turvallisuudesta – vaikkei talossa edes asuisi lapsia

    8. 8

      BMW:n tuotanto osin pysähtynyt jo kolmessa maassa

    9. 9

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    10. 10

      Ranskan keskuspankin johtaja: Euro-clearing ei voi jatkua Lontoossa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Professori: Tästä asuntovelallisten riskistä vaietaan Suomessa

    2. 2

      Yle: Ravintolan käsittämätön ”kokeilu” paljastui Lahdessa – kaikilla työntekijöillä palkka 0 euroa

    3. 3

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    4. 4

      Hypo: Uusi ilmiö uhkaa Suomen asuntomarkkinoilla – nollan asunnon loukku

    5. 5

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    6. 6

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    7. 7

      Ehdotus: Eläkeikä pitäisi nostaa vähintään 70 vuoteen

    8. 8

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    9. 9

      Venäjä antoi luvan: Helsingistä saa lentää kolmeen uuteen kohteeseen – Finnair kiinnostunut reiteistä

    10. 10

      Maineikkaan tanssipaikan yrittäjä pelkää pakkohuutokaupan vievän lattian alta – ”Tähän on niin sielunsa antanut”

    11. Näytä lisää