Yritys sotkee, sinä vastaat

Julkaistu: , Päivitetty:

Kuluttajille sysätään liian iso vastuu yritysten tietojärjestelmien ongelmista. Vian sattuessa asiakkaan pitäisi päin vastoin saada hyvitys automaattisesti ilman erillistä reklamaatiota, sanoo Kuluttajaviraston apulaisjohtaja Päivi Seppälä.


Yritysten jatkuvasti lisääntyvät tietojärjestelmien ongelmat kaatuvat usein kuluttajien niskaan, vaikka kuluttajaviranomaisen mukaan asian pitäisi olla juuri päinvastainen. Jo laki sanoo, että vastuu tietojärjestelmän toimivuudesta on yksin yrityksellä.

– Kyllä ihmisten pitäisi pystyä luottamaan, että vaikkapa palkka tulee tilille oikeana päivänä. Ja jos näin ei käy, pitäisi automaattisen korvauksen olla vähimmäisvaatimus. Eikä siis niin, että jokainen asiakas joutuu erikseen reklamoimaan, sanoo apulaisjohtaja Päivi Seppälä Kuluttajavirastosta.

Varasuunnitelma jää
usein tekemättä



Sampo Pankin jo farssin piirteitä saaneet tietojärjestelmäongelmat ovat Seppälän mielestä vain yksi esimerkki siitä, mihin huono valmistautuminen voi johtaa. Asiakkaat äänestivät jaloillaan, kun palvelujen korjaamisesta oli tarjolla vain epämääräisiä lupauksia.

– Yrityksellä voi olla alihankkijoita; on emoyhtiöitä ja sitä sun tätä. Kuluttajalla pitäisi kuitenkin olla selkeästi tiedossa se yksi ja ainoa paikka, johon ottaa yhteytä, Seppälä sanoo.

Hänen mukaansa keskeinen ongelma on ajattelutavassa: edetään järjestelmän, ei kuluttajan ehdoilla.

– Teknisiä järjestelmiä kehitettäessä pitäisi kuitenkin yhtä lailla miettiä suunnitelma B:tä, eli mitä tehdään siinä tapauksessa, jos kaikki ei menekään suunnitelmien mukaan, Seppälä sanoo.

Pankkien korvaukset
myös lakiin?


Viime kesänä voimaan tullut viestintämarkkinalain uudistus määritteli vakiokorvauksen, johon kuluttaja on automaattisesti oikeutettu esimerkiksi laajakaistayhteyden toimituksen viivästyessä. Vakiokorvaus on 15 euroa kultakin alkavalta viivästysviikolta.

Kuluttajavirastossa on nyt pohdittu, pitäisikö sama korvausjärjestelmä nyt kirjata myös pankkitoimintaa säätelevään lakiin.

Seppälän mukaan tämä ainakin yksinkertaistaisi korvauskäytäntöjä. Esimerkiksi Sampo Pankin tapa kertoa korvauksista ihmetyttää kuluttajaviranomaista.

– Asia tuotiin esille niin, että hyvittäessään palvelumaksuja asiakkaille pankki teki ikään kuin ylimääräistä hyvää, vaikka eihän siitä ollut kysymys, Seppälä toteaa.

Kuluttajilla syytä
valppauteen


Alkuviikosta uutisoitiin yhteishaun monista kirjausvirheistä, joista muun muassa yksi oli katkaista espoolaispojan tien lukioon. Väärin laskettu keskiarvo korjaantui vasta pojan äidin yhteydenottojen jälkeen. 

Seppälä huomauttaa, että vastaava virhe olisi toki voinut sattua myös aikana ennen tietotekniikkaa. Kuluttajien on kuitenkin syytä olla aiempaa valppaampia.

– Keskiarvo voidaan laskea väärin, oli siinä taustalla tietojärjestelmä tai ihminen. Sähköisten järjestelmien ongelma on kuitenkin se, että virheet kertautuvat nopeasti ja koskevat siten laajempaa joukkoa. Vahinko on helposti isompi.

  • Kuluttajavirasto

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    2. 2

      Näiden kesämökkien hinnat ovat usein pielessä

    3. 3

      Näin saat mökkisi arvon nousemaan – asiantuntijoiden 7 vinkkiä

    4. 4

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    5. 5

      Metso luottaa tilauskannan kasvuun – loppuvuodelle tilauksia on jo miljardin edestä

    6. 6

      Kävitkö työhaastattelussa? Nämä kahdeksan merkkiä kertovat, miten sujui

    7. 7

      Kysely: Suomalainen ottaa autokaupoille mukaan makutuomarin

    8. 8

      Brexitin seuraus: Frankfurt alkaa käydä ahtaaksi

    9. 9

      Tiedon Alkio: ”Voitimme useita uusia asiakkuuksia”

    10. 10

      Asiakkaan allekirjoitus paperissa ei vapauta yrittäjää vastuusta, jos jotain sattuu

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    2. 2

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    3. 3

      1 200 euroa käteen ilman velvoitteita – huippuvirkamies lyttää perustulon: ”Nuorille karhunpalvelus”

    4. 4

      Kävitkö työhaastattelussa? Nämä kahdeksan merkkiä kertovat, miten sujui

    5. 5

      Näiden kesämökkien hinnat ovat usein pielessä

    6. 6

      Näin saat mökkisi arvon nousemaan – asiantuntijoiden 7 vinkkiä

    7. 7

      Brexitin seuraus: Frankfurt alkaa käydä ahtaaksi

    8. 8

      Audi-mainos meni pieleen: ”Naista verrataan eläimeen ja käytettyyn autoon”

    9. 9

      Pankit myyvät mielenrauhaa, mutta se voi käydä kalliiksi

    10. 10

      Kilpailu Aasian-reiteillä kiristyy – Finnairin täytyy vakuuttaa nihkeät koneenvaihtajat

    11. Näytä lisää
    1. 1

      S-ryhmän 60 prosentin ”happy hour” leviää koko maahan

    2. 2

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    3. 3

      Ei mitään muutosta 43 vuodessa – suomalaisten suosikkijuoma maksaa lähes tismalleen yhtä paljon

    4. 4

      Uskomaton päivä: kuusi suomalaisyhtiötä antoi tulosvaroituksen – yksi romahti pörssissä täysin

    5. 5

      Haluatko rikastua? Sijoitusguru kertoo, mitä tilillä makaaville rahoille kannattaisi oikeasti tehdä

    6. 6

      ”Nuori nainen on aikamoinen riski pienelle firmalle” – kokemukset työhaastatteluista kirvoittivat kovia kommentteja

    7. 7

      Tässä ovat maailman suurimmat yritykset, joista et ole kuullutkaan – tiesitkö Lidlin takaa löytyvästä monimiljardööristä?

    8. 8

      Kuivan maan mökeillä on uusi, suuri ostajajoukko: ”Se on varasuunnitelma”

    9. 9

      Bernerin ehdotus: 14 muutosta ajo-opetukseen – ”Tulee olemaan ajokorttiluokkia, joissa hinta voi puolittua”

    10. 10

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    11. Näytä lisää