Oletko mäntti, ajatko vanhalla autolla?

Julkaistu:

Autoalan kampanjassa vanhojen autojen omistajat leimataan surutta mänteiksi. Kampanjan mainokset yllyttävät luopumaan ympäristösyistä vanhoista autoista. Autokauppiaat ajavat omaa etuaan, eikä totuus ole näin yksinkertainen.


Autoala on mukana mainoskampanjassa, joka pyrkii poistamaan vanhoja autoja liikenteestä.

Esimerkiksi Helsingin Sanomien Kuukausiliitteen mainoksessa on vanha ruosteinen auto, jonka ympärillä seisoo ilmeisesti nelihenkinen perhe. He ovat pukeutuneet mauttomasti. Tunnelma on kuin 1970-luvun Neuvostoliitossa.

Mainoksen otsikko sanoo, että vanhoissa autoissa pysyviä ovat vain päästöt. Mainoksessa autokauppiaat ja kierrätysyhtiöt vetoavat viemään vanhat autot romutukseen.

Autoala kieltää
halventamisen


Syyllistääkö mainos vanhojen autojen omistajia tai tekeekö se heistä mänttejä?

– Ei. Tarkoitus on antaa informaatiota. Kevennetään vähän porrasta siirtyä uudempaan käytettyyn autoon. Jos teemme silotellut kuvat, kukaan ei lue mainoksia, sanoo Autotuojien toimitusjohtaja Pekka Puputti.

Autoalalla ketunhäntä
kainalossa?


Autoala hehkuttaa mieluusti ympäristön puolesta. Vanhojen autojen korvaaminen innokkaasti uusilla lisää kuitenkin autokauppaa ja lihottaa alaa.

Onko ala omalla asiallaan?

– Totta kai autoala on omalla asiallaan. Mitä turvallisemmin ja ympäristöystävällisemmin liikenne sujuu, sitä parempi se on bisnekselle, sanoo Puputti.

Eli tässä on ketunhäntä kainalossa?

– Ei, kettu on suoraan näkyvissä.

Autojen nopea vaihto
rasittaa ympäristöä


Mainosten mukaan auton elinkaaren aikana energiasta 15 prosenttia kuluu valmistuksessa ja loput käytössä.

Jos kuitenkin vaihtaa useini auton uuteen, energiaa kuluu valmistuksessa yhä enemmän ja ympäristö voi yhä huonommin.

– Tietysti voi esittää tuollaisen teoreettisen väittämän, kuittaa Puputti.

Liikennealan professorin Harri Kallbergin mielestä ympäristölle voidaan tehdä vahinkoa, jos vähän ajava vaihtaa vanhan auton uuteen.

Kallbergin mukaan mitä vanhempi auto on, sitä vähemmän sillä ajetaan. Vähäinen ajo säästää ympäristöä.

Puputti vetoaa siihen, että 20 vuotta vanhojen autojen haitalliset päästöt ovat luokkaa 40 kertaa suuremmat kuin nykyautojen päästöt.

Korjauskuluja vaikea
arvioida


Teknillisen korkeakoulun diplomityön mukaan auton käyttö tulee sitä halvemmaksi, mitä kauemmin sitä pitää. Taloussyistä kannattaa siis ajaa auto loppuun.

Puputti epäilee, että kustannukset on laskettu diplomityössä teoreettisesti. Hänen mielestään kululaskelmien pitää pohjautua kokemuspohjaiseen materiaaliin.

Kallbergin mukaan asiaa on vaikea tutkia esimerkiksi siksi, että tarkkaa tietoa korjaamotoiminnan liikevaihdosta ei ole.

Asian voi nähdä toisinkin päin: usein vanhat autot korjataan itse, mikä säästää korjausmenoja.

– Korjauskulut eivät tule kirjanpitoon, jos korjaukset tekee itse tai teetetään kaverilla, sanoo Kallberg.

  • Autot

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    2. 2

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    5. 5

      Laskelmat: Näin palkkojen jäätyminen nostaisi eläkemaksujasi

    6. 6

      70-luvulla tehtiin kurjimmat talot – milloin parhaat?

    7. 7

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    8. 8

      Kuva näyttää käänteen: Syrjäyttävätkö kuusikymppiset nuoria työpaikoilta?

    9. 9

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    10. 10

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    2. 2

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    3. 3

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    4. 4

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    5. 5

      Kuva näyttää käänteen: Syrjäyttävätkö kuusikymppiset nuoria työpaikoilta?

    6. 6

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    7. 7

      Joka kuukausi 500 euroa säästöön – asiantuntija vinkkaa, miten tässä voi onnistua

    8. 8

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    9. 9

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    10. 10

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Näin pankkien johtajat ja talousasiantuntijat lyhentävät lainojaan – elävätkö niin kuin opettavat?

    5. 5

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    6. 6

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    7. 7

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    8. 8

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    11. Näytä lisää