Ja Suzuki loi citymaasturin

Julkaistu: , Päivitetty:

Jos kaikki kaupunkimaasturit olisi tehty yhtä järkevästi kuin Suzukin SX diesel, niitä ei tarvitsisi haukkua juuri lainkaan.
Suzuki on pitkästä aikaa onnistunut luomaan suomalaisiakin ostajia kiinnostavan automallin, kun se sai dieselöityä SX-nelivetonsa.

Kompakti koko ja hinta, riittävä maavara mukulakivien ja pienten aurausvallien ylittämiseen, yhdistettynä kätevyyteen taajama- tai mökkipyörityksessä...

Paljon muuta ei tarvitakaan huonon kelin henkilöautojen (joita useimmat ns. citymaasturit oikeasti ovat) järkikilpailussa kärkisijoille pääsemiseen.

Myönnetään, parissa asiassa SX häviää krominhohtoisille RAV:eille, Nitroille, Sportageille ja muille uskottavuudenjatkeille. Pikku-Suzukilla ei pysty elvistelemään. Eikä sen vetokyky riitä kovin ison venetrailerin kiskomiseen.

Mutta jotain tällaista arkipäiväistä järkevyyttä kaupunkimaasturissa pitäisi olla.

Diesel teki SX-mallista
ihan uuden auton


Bensamallina SX on hieman vaikeakäyttöinen auto. Moottori on alimitoitettu, ja väännön puutteen takia kytkintä joutuu luistattamaan vähänkään vaikeammissa ryömintäpaikoissa. Se ei tee hyvää koneiston kestävyydelle eikä kuskin hermoille.

1,9-litrainen dieselmoottori nostaa Suzukin ajettavuuden aivan eri tasolle. Teho ja vääntö riittävät maantiellä reippaiden matkanopeuksien säilyttämiseen mäkisessäkin maisemassa. Jalkoihin ei tällä autolla turhaan jää.

No, oikeassa maastoajossa tärkeää alakierrosvääntöä saisi olla enemmänkin, sillä alle 1500 r/min kierroslukemissa veto tuntuu vähän nuhaiselta. Tyypilliseen citymaasturitapaan SX:stä on turha hakea alennusvaihteistoa, joten maastokelpoisuuden sijaan kannattaa puhua "vain" tavallista henkilöautoa paremmasta etenemiskyvystä.

Kulutus nousi maantiepainotteisessa, rauhallisessa ajossa täydellä kuormalla runsaaseen kuuteen litraan sadalla kilometrillä. Se on yli puoli litraa enemmän kuin mitä valmistaja toiveikkaasti ilmoittaa.

Kallistelua ja jyrinää




Nelivetoisuus tuntuu arkikäytössä lievänä kytkimen ja vaihteiston kankeutena. Kytkin ottaa tahmeahkosti, ja 6-portaisen vaihteiston käsittelyssä saa käyttää määrätietoisia otteita.

Sivutuuli tarttuu ja huojuttaa koria tuntuvasti. Muuten suuntavakavuus on hyvä, ottaen huomioon että auto on lyhyt ja korkea. Jousitus on sopivan jämäkkä, mutta kyllä jyrkissä kaarteissa SX:n saa kallistelemaan maasturimaisesti.

Portaittain säädettävästä istuimesta on joidenkin kuljettajien hankala löytää täydellisesti sopivaa ajoasentoa.

Rengasmelu nousee karkeilla tienpinnoilla häiritseväksi.

Kohtuulliset tilat ja ilmaa

Tavaratila on pienehkö, eikä sitä kannata ilman kunnon koiraverkkoa kuormata katonrajaan asti. Matkustamossa istutaan ryhdikkäästi vaikka hattu päässä, pääntilaa riittää kunnolla.

Lasten turvaistuimet saa taakse kiinni yllättävän hyvin, ja auton korkeus helpottaa tenavien sisäänpakkausta. Turvaistuimia ei tarvitse operoida selkä kyyryssä, tästä SX saa kehuja lapsiperheellisiltä.

Vaikka SX on pikkuautoksi kallis, nelivetoisuuden tuomaa etenemiskykyä arvostavat pitänevät runsaan 25 tuhannen euron hintaa kohtuullisena. Tosin monen ostajan suosimat lisävarusteet kuten ESP-järjestelmä ja moottorilämmitin ovat Suzukissakin kalliita.

Hiukkassuodatin sentään on vakiovarusteena, joten ostajalle ei tule kiusausta säästää väärässä paikassa ja jättää luonnonsuojelufiltteriä hankkimatta.

Suzuki SX4 1,9 DDiS DPF

Hinta: 25400 e, vapaa autoetu 570 e
Teho ja vääntö: 88 kW, 280 Nm
Kulutus: mitattu 6,5 l/100 km
CO2: 174 g/km
Tavaratila: 270 l
Lisävarustehintoja: metalliväri 400 e, ESP 1000 e, moottorilämmitin 308 e, vakionopeussäädin 784 e

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    2. 2

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    3. 3

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    4. 4

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    5. 5

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    6. 6

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    7. 7

      Kommentti: Sukupolvien tuloerot paljastavat myrkyllisen yhtälön – Suomi on matkalla kohti konkurssia

    8. 8

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    9. 9

      HUS:n historian suurin sairaalahanke maksaa 280 miljoonaa – rakentajaksi SRV

    10. 10

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    2. 2

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    3. 3

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    4. 4

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    5. 5

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    6. 6

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    7. 7

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    8. 8

      Työttömyysaste kääntyi taas nousuun – huhtikuussa 10,2 %

    9. 9

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    10. 10

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    2. 2

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    3. 3

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    6. 6

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    10. 10

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    11. Näytä lisää