Ärhäkkyyttä ja ärräpäitä

Julkaistu: , Päivitetty:

Hondan Civic Type R ei jätä kylmäksi. Joko lämpiää auton voimasta tai sitten sen katuajossa ärsyttävistä ominaisuuksista.


"Nauti viikosta ja muista, että siinä on sitten aika paljon voimaa", sanoo maahantuojan edustaja, kun ajan auton pois tallista. Onhan siinä. Kahden litran moottorista irtoaa 201 hevosvoimaa ja nollasta sataan R kiihtyy 6,6 sekunnissa.

Luonteensa mukaisesti autossa on rallipenkit. Selälle ja hartioille ne antavat loistavan tuen mutta takapuoleen tunne on epämiellyttävä – jos ja tässä tapauksessa kun autolla ajetaan normaalia työmatka-ajoa. Radalla penkin parhaat puolet nousisivat paremmin esille.

Arkiajossa kiusalliseksi, jopa hallitsevaksi, nousee myös mielettömän kova alusta. Vaikka miten pitää mielessä auton luonteen ja millaiseksi se on haluttu tehdä, moniko jaksaa kytätä työmatkalla jokaista töyssyä ja varautua kovaa tärinää aina kun tie muuttuu vähänkin huonommaksi. Oikein hyvän esimerkin alustan kovuudesta saa, kun ajaa raitiovaunukiskojen yli.




Kyydissä ollut ystävätär sanoi, että "tätähän pitäisi ajaa sporttiliivit päällä". Täsmälleen.

Hyvät pohjat
tiukkaan päivään


Nyt kun Type R:n ärsyttävimmät piirteet on äristy ulos kehujakin riittää. Moottorin raakaa laulantaa on kiva kuunnella, kirjoitti Tuulilasi tästä autosta. Olen täysin samaa mieltä. Jo käynnistysäänet ovat varsin ärhäkät ja jos tiedossa on tavallista tiukempi työpäivä, ärrällä saa hyvin ajettua itsensä oikeaan mielentilaan.

Työmatka-ajossa ja normaaliteillä autosta ei oikein saa ulos sitä, mihin se on tarkoitettu. Moottorin tehokkain käyntinopeusalue on 5200–8000 kierrosta minuutissa. Rataolosuhteissa käyntinopeuden voi nostaa 8 000 kierrokseen asti, ennen kuin on vaihdettava.

Moottorin luonteen takia Type R:n kuusi vaihdetta on tehty erittäin tiheällä välityksellä. Silti moottorin ja vaihteiston yhteistyö sujuu varsin hyvin jopa ruuhka-ajossa, joskin autolla on hieman taipumusta "ryntäilyyn".




Ohjaus on tällaiseen autoon juuri oikeanlainen: erittäin nopea ja napakka.

Eikä Honda ole mokannut auton sisustuksessakaan. Punaista ja mustaa, rankkipenkit, urheiluohjauspyörä ja terävän punaiset mittariston valot. Kaikki sopii hyvin yhteen auton luonteen kanssa.

Kuka maksaisi
bensalaskun?


Tiedän, että Type R:llä on vannoutuneet faninsa. Ja tuning-väki on vielä ihan oma juttunsa. Silti jäin koeajoviikon jälkeen miettimään, kenelle tämä auto on suunnattu. Kun mainitsin asiasta toimituksessa, 28-vuotias mieskollega sanoi: "Käytiin kavereiden kanssa koeajamassa sellainen. Nautit vaan siitä sen voimasta. Tosin omaksi en koskaan sellaista ostaisi, kun onhan se arkiajossa vähän rasittava".

Voima on oikein kivaa hetken, mutta kuka haluaa näillä polttoaineenhinnoilla ajaa niin sanottua normaaliajoa tällä autolla. Suhteellisen rauhallisessa yhdistetyssä ajossa mitattu polttoaineenkulutus oli 8,8 litraa sadalla kilometrillä. Ja se on jopa hieman alle sen, mitä maahantuoja lupaa kulutukseksi.

Civic Type R 2,0i-VTEC

Hinta: 32 500e, vapaa autoetu 670e.

Teho ja vääntö: 148 kW, 193 Nm.

Kulutus: 8,8l/100km, mitattu.

CO2: 215g/km.

  • Autot

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    2. 2

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    3. 3

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    4. 4

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    5. 5

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    6. 6

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    7. 7

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    8. 8

      70-luvulla tehtiin kurjimmat talot – milloin parhaat?

    9. 9

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    10. 10

      Tavallinen vai itsepalvelukassa? Toinen on jopa neljä kertaa nopeampi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    2. 2

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    3. 3

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    4. 4

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    5. 5

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    6. 6

      S-ryhmä aikoo lisätä käteisautomaattien määrää – Nosto tuli halvemmaksi kuin Otto

    7. 7

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    8. 8

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    9. 9

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    10. 10

      70-luvulla tehtiin kurjimmat talot – milloin parhaat?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    6. 6

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    7. 7

      Holmströmiltä radikaali ehdotus: Eläkkeitä pitäisi voida leikata – ”Teen tässä palveluksen nuorille”

    8. 8

      Katso, miten hintojen nousu iski kukkaroosi – kaksi ryhmää kärsinyt eniten

    9. 9

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    10. 10

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    11. Näytä lisää