Epävarmuus vauhdittaa verkkomainontaa

Julkaistu: , Päivitetty:

Mainosala pelkää epävarmojen aikojen siirtävän panostuksia entistä enemmän verkkomedioihin. Hasan&partnersin toimitusjohtajan Timo Everin mukaan se ei tarkoita työn loppumista.


Online-media kasvaa, mutta kuinka nopeasti? Mainosalan olympialaisissa, Cannesin mainosfestivaaleilla, verkkomainonta on edellisten vuosien tapaan alan ykköspuheenaihe.

Enää ei puhuta sen merkityksen mahdollisesta kasvamisesta, vaan siitä, kuinka nopeasti se tapahtuu. Epävarmoina aikoina haetaan kustannustehokkaita ratkaisuja, ja verkkomediaa pidetään yleisesti tehokkaampana tai ainakin helpommin mitattavana, kuin mainontaa perinteisissä medioissa.

Finanssimarkkinoiden turbulenssin aiheuttaman epävarmuuden pelätään johtavan mainosbudjettien leikkaamiseen. Cannesissa esitettiin lukuja, jotka ennakoivat perinteisen mediamainonnan kasvun pysähtyvän kokonaan kuluvalla neljänneksellä Yhdysvalloissa, mutta vastaavasti kasvu jatkuisi lähes 20 prosentin tahdilla verkkomediassa.

Mainostoimisto Hasan & partnersin toimitusjohtajan Timo Everin mukaan harva mainostaja siirtää koko panostuksensa verkkoon, mutta yhä useampi lisää verkkomedioiden osuutta kampanjoissaan.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Everi muistuttaa myös, että verkkomainonta ei ole enää mikään uusi juttu, sitä on tehty jo toistakymmentä vuotta.

– Toisaalta myös niin sanottua "perinteistä mediaa" voi mitata. Lisäksi monimediaa tehtiin jo ennen internet-aikaa.

Netti ei synny
oheistuotteena


Monikanavamarkkinointi vaatii Everin mukaan kunkin median omien ominaispiirteiden osaamista. Osaamisella on hintansa, ja se saisi näkyä myös alan luvuissa.

– On esimerkiksi aika vaikea tehdä hyvä filmi, joka näyttää hyvältä niin tv-ruudulla kuin kännykässä, Everi sanoo.

– Tv-mainosta ei voi tuosta vaan siirtää verkkoon, vaan sen toisen median on oltava alusta asti mukana työn suunnittelussa. Sellainen ajattelu, mitä medioissa paljon harrastetaan, että nettiin syntyy sisältöä perinteisen toiminnan ohessa, on aikansa elänyt.

Nettikampanja – tai -media – ei Everin mukaan synny ilmaiseksi, vaan netin suhteellisen osuuden kasvamisen pitäisi näkyä myös kampanjasuunnittelun hinnan nousemisena.

– Tuotantokustannukset tulevat kasvamaan suhteessa mediaan käytettyyn panostukseen eikä päinvastoin, Everi sanoo.

Äkkipysäystä
ei näkyvissä


Everin mukaan Suomessa ei ole näkyvissä vastaavaa äkkipysähdystä, kuin Yhdysvalloille povataan.

– Ihmeen vähän sellaisesta on merkkejä. Olen itse pelännyt pahempaakin, mutta pikemminkin näen ongelman siinä, että koko mainosalalla myydään Suomessa työtä edelleen kustannustasoon nähden liian halvalla.

Everin mukaan suunnittelutyön hinta ei ole Suomessa noussut kustannusrakenteen mukaisesti.

– Alan liikevaihto pysyy samana vaikka mediapanostus on kasvanut.

– Tästä me mainostoimistot saamme tietenkin syytää vain itseämme, Everi sanoo, mutta muistuttaa myös alan erikoisesta tavasta tehdä työtä joskus jopa ilmaiseksi.


Ilmaisia töitä tehdään etenkin juuri mainoskilpailut mielessä.
Asiakkaalle, joka ei maksa mitään, uskalletaan tehdä poikkeuksellisen luovia tai kokeellisia ratkaisuja, joilta odotetaan rahan sijaan menestystä alan kilpailuista.

Timo Everin johtama Hasan & partners on Suomen viidenneksi suurin ja kansainvälisesti tunnetuin mainostoimisto.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kommentti: Sipilän hehkuttama työllisyysihme on harhaa – näin työttömiä katoaa tilastoista

    2. 2

      760 euroa kuussa jopa puhtaana käteen – uuden tuen suosio hiipui heti alkuunsa

    3. 3

      Suomen Pankki sai pelastettua silputut perintörahat – näin menettelet vaurioituneiden seteleiden kanssa

    4. 4

      Kommentti: Nyt on tiukka paikka, Stockmann

    5. 5

      Professori suomii palkkoja MT:ssä – "7 945 euroa vuoden jokaisena päivänä"

    6. 6

      Historiallisen suuri yrityskauppa suunnitteilla: Fortum sopuun E.ONin kanssa – tekee ostotarjouksen koko Uniperista

    7. 7

      Sampo on Solidiumin salkun jättiläinen – ”Huomattavan suuri, jos ei liian suuri”

    8. 8

      Näin Antti Rinne sinetöi eläkeiän noston – EK:n voimahahmo paljastaa neuvotteluiden yllättävät viime hetket

    9. 9

      Näin Raisio rakensi tarinan ihmeellisestä lehmärehusta – vaan kuinka sitten kävikään

    10. 10

      KSML: Hiihtokeskus Riihivuori myi hiihtohissit pois – ei avaa enää rinteitä talveksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Suomen Pankki sai pelastettua silputut perintörahat – näin menettelet vaurioituneiden seteleiden kanssa

    2. 2

      Kommentti: Sipilän hehkuttama työllisyysihme on harhaa – näin työttömiä katoaa tilastoista

    3. 3

      Asunnon täystuhon voi välttää – asian­tuntijan 5 vinkkiä vuokran­antajalle

    4. 4

      Näin Antti Rinne sinetöi eläkeiän noston – EK:n voimahahmo paljastaa neuvotteluiden yllättävät viime hetket

    5. 5

      KSML: Hiihtokeskus Riihivuori myi hiihtohissit pois – ei avaa enää rinteitä talveksi

    6. 6

      760 euroa kuussa jopa puhtaana käteen – uuden tuen suosio hiipui heti alkuunsa

    7. 7

      Historiallisen suuri yrityskauppa suunnitteilla: Fortum sopuun E.ONin kanssa – tekee ostotarjouksen koko Uniperista

    8. 8

      Kommentti: Nyt on tiukka paikka, Stockmann

    9. 9

      Stockmann antoi tulosvaroituksen – syynä Lindex

    10. 10

      Kone aloittaa 100 miljoonan euron tehostamisohjelman – vähentää mahdollisesti 1000 työpaikkaa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli sadan ammatin tulot julki – saatko näin paljon tuntipalkkaa?

    2. 2

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    3. 3

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    4. 4

      Katso tienaatko enemmän kuin tavallinen suomalainen – uudet palkkatiedot julki

    5. 5

      6 esimerkkiä: Eläkeläispari, yksinhuoltajat, duunarit... Näin erilaisten perheiden tulot muuttuvat ensi vuonna

    6. 6

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    7. 7

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    8. 8

      Asumistutkija tyrmää 15,5 neliön miniasunnot: ”Mennään sellaista rajaa kohden, mikä pelottaa”

    9. 9

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    10. 10

      Suomalaiselle duunarille tarjotaan Norjassa lähtöpalkaksi 3500 €/kk – ”Kyllä siellä säästöönkin pystyy rahaa saamaan”

    11. Näytä lisää