Epävarmuus vauhdittaa verkkomainontaa

Mainosala pelkää epävarmojen aikojen siirtävän panostuksia entistä enemmän verkkomedioihin. Hasan&partnersin toimitusjohtajan Timo Everin mukaan se ei tarkoita työn loppumista.


Online-media kasvaa, mutta kuinka nopeasti? Mainosalan olympialaisissa, Cannesin mainosfestivaaleilla, verkkomainonta on edellisten vuosien tapaan alan ykköspuheenaihe.

Enää ei puhuta sen merkityksen mahdollisesta kasvamisesta, vaan siitä, kuinka nopeasti se tapahtuu. Epävarmoina aikoina haetaan kustannustehokkaita ratkaisuja, ja verkkomediaa pidetään yleisesti tehokkaampana tai ainakin helpommin mitattavana, kuin mainontaa perinteisissä medioissa.

Finanssimarkkinoiden turbulenssin aiheuttaman epävarmuuden pelätään johtavan mainosbudjettien leikkaamiseen. Cannesissa esitettiin lukuja, jotka ennakoivat perinteisen mediamainonnan kasvun pysähtyvän kokonaan kuluvalla neljänneksellä Yhdysvalloissa, mutta vastaavasti kasvu jatkuisi lähes 20 prosentin tahdilla verkkomediassa.

Mainostoimisto Hasan & partnersin toimitusjohtajan Timo Everin mukaan harva mainostaja siirtää koko panostuksensa verkkoon, mutta yhä useampi lisää verkkomedioiden osuutta kampanjoissaan.

Everi muistuttaa myös, että verkkomainonta ei ole enää mikään uusi juttu, sitä on tehty jo toistakymmentä vuotta.

– Toisaalta myös niin sanottua "perinteistä mediaa" voi mitata. Lisäksi monimediaa tehtiin jo ennen internet-aikaa.

Netti ei synny
oheistuotteena


Monikanavamarkkinointi vaatii Everin mukaan kunkin median omien ominaispiirteiden osaamista. Osaamisella on hintansa, ja se saisi näkyä myös alan luvuissa.

– On esimerkiksi aika vaikea tehdä hyvä filmi, joka näyttää hyvältä niin tv-ruudulla kuin kännykässä, Everi sanoo.

– Tv-mainosta ei voi tuosta vaan siirtää verkkoon, vaan sen toisen median on oltava alusta asti mukana työn suunnittelussa. Sellainen ajattelu, mitä medioissa paljon harrastetaan, että nettiin syntyy sisältöä perinteisen toiminnan ohessa, on aikansa elänyt.

Nettikampanja – tai -media – ei Everin mukaan synny ilmaiseksi, vaan netin suhteellisen osuuden kasvamisen pitäisi näkyä myös kampanjasuunnittelun hinnan nousemisena.

– Tuotantokustannukset tulevat kasvamaan suhteessa mediaan käytettyyn panostukseen eikä päinvastoin, Everi sanoo.

Äkkipysäystä
ei näkyvissä


Everin mukaan Suomessa ei ole näkyvissä vastaavaa äkkipysähdystä, kuin Yhdysvalloille povataan.

– Ihmeen vähän sellaisesta on merkkejä. Olen itse pelännyt pahempaakin, mutta pikemminkin näen ongelman siinä, että koko mainosalalla myydään Suomessa työtä edelleen kustannustasoon nähden liian halvalla.

Everin mukaan suunnittelutyön hinta ei ole Suomessa noussut kustannusrakenteen mukaisesti.

– Alan liikevaihto pysyy samana vaikka mediapanostus on kasvanut.

– Tästä me mainostoimistot saamme tietenkin syytää vain itseämme, Everi sanoo, mutta muistuttaa myös alan erikoisesta tavasta tehdä työtä joskus jopa ilmaiseksi.


Ilmaisia töitä tehdään etenkin juuri mainoskilpailut mielessä.
Asiakkaalle, joka ei maksa mitään, uskalletaan tehdä poikkeuksellisen luovia tai kokeellisia ratkaisuja, joilta odotetaan rahan sijaan menestystä alan kilpailuista.

Timo Everin johtama Hasan & partners on Suomen viidenneksi suurin ja kansainvälisesti tunnetuin mainostoimisto.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    2. 2

      Tässä on maailman eniten myyty urheiluauto – myös Suomessa

    3. 3

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    4. 4

      Suurille konepajoille sataa nyt kauppoja – yhtiöillä jo miljardien eurojen tilauskanta

    5. 5

      Näin päivähoitomaksut muuttuvat – hallituksen päätös alentaa monien perheiden maksuja

    6. 6

      Mnuchin vahvisti USA:n yritysveron laskun – lisätietoja odotetaan vielä tänään

    7. 7

      12 viikon koulutus it-alalle ja takuu töistä – ennennäkemätön hakijoiden tunku

    8. 8

      Mitä omistuksiaan valtio voisi myydä? ”Teliaan tai Sampoon voi kallistua”

    9. 9

      Selvitysryhmä ennakoi muutosta liikenteen verotukseen

    10. 10

      Fortum teki ison omistusjärjestelyn Norjassa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    2. 2

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    3. 3

      12 viikon koulutus it-alalle ja takuu töistä – ennennäkemätön hakijoiden tunku

    4. 4

      Tokmanni etsii uutta toimitusjohtajaa

    5. 5

      Tokmanni ryntäsi Anttilan raunioille – liiketappio kasvoi selvästi

    6. 6

      Näin päivähoitomaksut muuttuvat – hallituksen päätös alentaa monien perheiden maksuja

    7. 7

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    8. 8

      Suurille konepajoille sataa nyt kauppoja – yhtiöillä jo miljardien eurojen tilauskanta

    9. 9

      Tässä on maailman eniten myyty urheiluauto – myös Suomessa

    10. 10

      Jo perutut lauttamaksut iskivät saariston matkailuun? ”Alkukesä voi olla hankalaa”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    2. 2

      Ruotsissa kokeiltiin 6 tunnin työpäivää täydellä palkalla – näin kävi rahanmenon

    3. 3

      ”Vaahto valui alas mäkeä aamulla” – näin vuokramökeillä rellestetään

    4. 4

      Kesko sulkee 42 Siwaa ja Valintataloa ja avaa 8 K-Marketia – katso lista kaupoista

    5. 5

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    6. 6

      Tällainen on keskimääräinen asuntolaina – onko sinulla enemmän vai vähemmän?

    7. 7

      Suomalaisille myyty tuhansia litroja väärennettyä moottoriöljyä

    8. 8

      Talo sai kuntotarkastajalta puhtaat paperit – kauppojen jälkeen synkät epäilykset heräsivät

    9. 9

      1500 ihmistä aikoo lakkoilla torstaina – ”Haluamme lähettää viestin hallitukselle, että tämä ei käy”

    10. 10

      Nordea: Varatkaa käteistä sunnuntaiksi

    11. Näytä lisää