Neljän hyvän vaihteen Mazda6

Julkaistu: , Päivitetty:

Mazda6 olisi paljon miellyttävämpi auto, jos sen vaihteisto päättyisi neljään ensimmäiseen pykälään.
Uusi Mazda6 Sport Wagon on muita tämänkokoisia farmareita kokeilleille tutuntuntuinen auto. Mitään ihan räikeästi kilpailijoilta kopioituja yksityiskohtia ei pysty osoittamaan, mutta samanlaiseen reseptiin luottavat monet valmistajat.

Monelta ominaisuudeltaan ja olemukseltaankin Mazda6 muistuttaa Fordin hyvää Mondeota.

Jousitus on napakka, jopa lähellä kovuutta. Sisätilat ovat kiitettävän väljät ja auto on hyvällä asvalttitiellä miellyttävän hiljainen. Tavaratila on mahtavan kokoinen ja varmasti isonkin perheen tarpeisiin riittävä.

Hallintalaitteet ovat kiitettävän selkeät. Hyvien säätöjen ansiosta ajoasennosta saa mukavan. Kunhan vauhtiin pääsee, kuljettajalla ei ole valittamista. Leveä taustapeili peittää yllättävän ison palasen etunäkyvyydestä.




Mazda6 on kohtuullisen suuntavakaa, ja kori tuntuu laadukkaan jämäkältä myös kuoppaisella tiellä.

Laatikko pilaa
ajotunnelmaa


Kuutosessa on silti muutamia keskeneräisiä piirteitä, jotka ärsyttävät kuljettajaa lähes joka mutkassa. Tai jopa tasaisella...

Ikävintä on auton vaihteiston luonne. 6-pykäläinen manuaalilaatikko toimii neljään ensimmäiseen vaihteeseen asti lähes siedettävästi. Pitkäliikkeinen kytkin ottaa hieman karkeasti ja aika ylhäältä, joten nykiviltä lähdöiltä on vaikea välttyä. Tämä on kuitenkin oppimis- tai tottumiskysymys.

Sen sijaan vaihteiston outoja välityksiä on vaikeampi ymmärtää. Kaksi ylintä pykälää on joko mitoitettu Keski-Euroopan vapaita ajonopeuksia varten, tai muuten vain kehnosti. Kuutosta ei kannata yrittää tarjota alle 80 kilometrin tuntinopeuksissa, ja silloinkin se jyristää ponnettomasti. Muutenkin Mazdan diesel protestoi herkästi äänekkäällä jyrinällä isojen vaihteiden käyttöä.

Kun viitos- ja kuutosvaihteet vielä menevät päälle hiukan takellellen, laatikko ei kokonaisuutena vakuuta. Automaattivaihteistolla Mazda6 antaisi itsestään varmasti paljon paremman kuvan, mutta valmistaja ei ole vielä sellaista osannut dieselmoottorin yhteyteen rakentaa.

Ripeä liikkuminen vaatii yllättävän tiuhaa vaihdekepin hämmentämistä. Kulutus nousi maantieajossa 6 litran yläpuolelle.

Hyvä muttei täydellinen

Mazda6 ei ole kaikilta ominaisuuksiltaan ihan niin hiottu iso farmari kuin mitä sukulaisensa Mondeo. Jotain tästä kokonaisuudesta jää puuttumaan, vaikkei autossa vaihteistoa lukuunottamatta ole oikeastaan mitään moittimisen aihetta.

Hintatasokin on maltillinen. Elegance-mallista löytyvät vakiona niin DSC-ajonvakautus, vakionopeudensäädin kuin automaatti-ilmastointikin, joten kovin paljon ei lisävarusteisiin tarvitse käyttää rahaa.

Mazda6 Sport Wagon 2,0 TD Elegance

Hinta: 32490 e, vapaa autoetu 670 e/kk
Teho ja vääntö: 103 kW, 330 Nm
Kulutus: mitattu 6,6 l / 100 km
CO2: 151 g/km
Tavaratila: 519 l
Lisävarustehintoja: peruutustutka 605 e, kiinteä vetokoukku 792 e, teräksinen koiraverkko 307 e

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Oikeusasiamies: Merkittävä määrä velallisia saanut virheellisesti maksuhäiriömerkinnän

    2. 2

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    3. 3

      Tutkimus: Ihminen alkaa inhota työtään 35-vuotiaana

    4. 4

      Työntekijä on ihanneiässä vain muutaman vuoden, tutkija sanoo – ”Aikaikkuna alkaa olla jo yllättävän pieni”

    5. 5

      Pauligin päällikkö: ”Hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän

    6. 6

      Ekonomisti: Nousukauden huipussakaan ei ylletä samaan kuin muissa Pohjoismaissa

    7. 7

      Affectosta 98 miljoonan euron ostotarjous – osake ponkaisi 27,5 %

    8. 8

      OP: Suhdannenousu vasta alkutekijöissä

    9. 9

      Harhaluulot ikääntyneistä jylläävät työelämässä – eivät sen sairaampia tai muutosvastaisempia kuin muutkaan

    10. 10

      Vahva euro huolestuttaa saksalaissijoittajia – luottamus talouteen heikkeni

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    2. 2

      Työntekijä on ihanneiässä vain muutaman vuoden, tutkija sanoo – ”Aikaikkuna alkaa olla jo yllättävän pieni”

    3. 3

      Pauligin päällikkö: ”Hajota ja hallitse” -kilpailutus tuli tiensä päähän

    4. 4

      Diabeteslääkkeiden korvaus pieneni yli 300 000 suomalaiselta – etujärjestö: osa jättänyt lääkkeet ostamatta

    5. 5

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    6. 6

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    7. 7

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    8. 8

      Seppälää haetaan konkurssiin

    9. 9

      Tutkimus: Ihminen alkaa inhota työtään 35-vuotiaana

    10. 10

      Tiimari, Anttila, Erätukku, Seppälä... – jatkuuko syöksykierre?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Kommentti: Eläkkeelle jäävä mies tienaa enemmän kuin lähihoitaja – 3 kuvaa kertoo, miksi Suomi on pulassa

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    6. 6

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    7. 7

      Uusi ilmiö yleistyy Suomessa – sairaalakuitteja tehtaillaan ”basaareissa”

    8. 8

      Se oli siinä: Neuvostoliiton viimeinen velka on maksettu

    9. 9

      Pula osaajista pahenee – eläkkeeltä houkutellaan takaisin töihin, ”7 tonnia ei ole poikkeus”

    10. 10

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    11. Näytä lisää