Kallis bensa leikkaa muuta kulutusta

Julkaistu: , Päivitetty:

Autoilijan bensa- ja diesellaskun hurja kallistuminen tulee leikkaamaan kestokulutustavaroiden kauppaa, ennustavat ekonomistit. Sen sijaan autoilu hiipuu vain hitaasti.
Bensiinin ja dieselin nopea kallistuminen on nostanut suomalaisautoilijoiden vuosittaista polttoainelaskua 1,9 miljardilla eurolla. Jos kulutus ja hinnat pysyvät nykyisellä tasolla, maksavat autoilijat polttoaineestaan vuodessa noin 7,2 miljardia euroa.

Ekonomistien arvion mukaan muutos on niin iso, että se näkyy väistämättä muussa kulutuksessa.

– On hämmästyttävää, että yksityinen kulutus on edelleen suurempaa kuin kotitalouksien tulot. Lähimmän vuoden aikana kotitalouksien kulutus varmastikin laskee, ennakoi Palkansaajien tutkimuslaitoksen johtaja Jaakko Kiander.

Inflaatio syönyt
kohta palkankorotukset


Polttoainelaskun kallistuminen syö huomattavan osan palkankorotuksista. Tuosta 1,9 miljardin lisälaskusta riittää jokaiselle kotitaloudelle keskimäärin 800 euroa. Käytännössä summa jakaantuu tietenkin epätasaisesti, etenkin kun osa lisälaskusta osuu teollisuuden kuljetuksiin.

Nimelliset palkankorotukset ovat olleet keskimäärin viisi prosenttia. Polttoainelaskun kallistuminen syö kuitenkin palkkasummasta kolmisen prosenttia.

– Jos palkankorotukset olisivat jääneet pienemmiksi, olisi ostovoima jo pakkasella. Tietyillä aloilla korotukset olivatkin noin kolme prosenttia ja ne alat jäävät kohta miinukselle, sanoo Kiander.

Tapiolan pääekonomisti Jari Järvinen arvioi, että kiihtyvä inflaatio ja kunnallisveron korotukset ovat jo syöneet palkankorotukset.

– Palkankorotuksista ei ole kovin paljoa jäljellä. Ostovoiman kannalta olisi ollut parempi tehdä maltilliset nimelliskorotukset, joita olisi tuettu tuloveron kevennyksillä, sanoo Järvinen.

Kestokulutustavarat
vaaravyöhykkeessä


Ekonomistit arvioivat, että kallistuva polttoaine ei hidasta merkittävästi autoilua. Alkuvuonna bensiinin kulutus on tosin laskenut, mutta dieselin kulutus on vastaavasti noussut. Sen sijaan muusta kulutuksesta autoilun lisälasku on poissa.

– Kyseessä on hyvin merkittävä summa, joka näkyy ehdottomasti kulutuksessa. Kenties ihmiset eivät osta kodintekniikassa viimeistä mallia ja varmaan he myös katsovat, mitä elintarvikkeita ostavat, ennakoi Järvinen.

Suhdanteiden heikkeneminen iskee yleensä ensimmäiseksi kestokulutustavaroihin. Kodinkonekauppa, huonekalubisnes, asuntokauppa ja ylellisyystavarakauppa ovat vaaravyöhykkeellä.

Suomi tottunut
kalliiseen menoveteen


Koko kansantalouden tasolla kallistuva polttoaine ei vielä aiheuta kriisiä muulle kuin kuljetusalalle. Tuo 1,9 miljardin polttoainekulujen kasvu on prosentti bruttokansantuotteesta. Kun talous kasvaa neljä prosenttia, on tilanne kohtuullinen.

Jos öljyn kallistuminen jatkuu, voivat vaikutukset alkaa näkyä nykyistä selvemmin. Monet ekonomistit olivat pitäneet jo sadan dollarin barrelihintaa kipupisteenä. Nyt hinta on ollut yli 130 dollaria ja silti länsimaiden talous on kulkenut kohtuullista tahtia.

Öljyn merkitys maailmantaloudessa on siis vähentynyt jonkin verran.

Nyt monet ekonomistit ovat ennakoineet öljyn kallistuvan jo 200 dollariin ja maailman suurimman kaasuyhtiön Gazpromin pääjohtaja Aleksei Miller ennusti öljyn hinnan nousevan ensi vuoden aikana jopa 250 dollariin tynnyriltä.

– Luulen Suomen selviävän, vaikka öljy maksaisi 200 dollaria. Sen sijaan moni muu maa alkaa olla tosi tiukoilla. Esimerkiksi Yhdysvalloissa muutokset tuntuvat rajuilta, koska ne menevät täysimääräisesti hintoihin, sanoo Jaakko Kiander.

Suomessa esimerkiksi bensiinin hinnasta on yli puolet kiinteää veroa, joten öljyn kallistuminen osuu vain puoleen kuluttajahinnasta. Näin Suomen tilannetta tavallaan helpottaa, että kuluttajat ovat tottuneet kalliiseen polttoaineeseen. Taloudessa muutos vaikuttaa usein enemmän kuin absoluuttinen taso.

200 dollarin öljy
muuttaisi toimintamalleja


Vaikka Suomi selviäisi 200 dollaria maksavasta öljystä, ei sekään väistäisi osumia.

– Ei se ehkä olisi katastrofi, mutta varmastikin kasvu hidastuisi, inflaatio kiihtyisi ja työttömyys kasvaisi. Ehkä se loisi jotain uuttakin, pohtii Tapiolan Järvinen.

Öljyn nousu 200 dollariin kallistaisi asumista ja liikkumista reippaasti. Myös kansalaisten ja yritysten käyttäytyminen muuttuisi.

– Muut energialähteet nousisivat kannattaviksi. Veisi tosin muutaman vuoden ennen kuin investoinnit uuteen saataisiin käyntiin ja sinä aikana kallis öljy lamaannuttaisi taloutta, kuvailee Pellervon taloudellisen tutkimuslaitoksen tutkimusjohtaja Raija Volk.

Volk muistuttaa myös, että Suomi saisi jonkin verran myös hyötyjä kallistuvasta öljystä naapurikaupan kasvun takia.

– Kallis öljy on tulonsiirto öljyntuottajamaille, joten Venäjän ostokyky kasvaisi entisestään ja kauppa Venäjän kanssa kävisi todennäköisesti hyvin. Sitä kautta kiertyisi hyötyjä meillekin.

Vaikka monet ennustavatkin öljyn kallistuvan ainakin pitkällä tähtäimellä, voi hinta myös laskea lähiaikoina. Hintojen putoaminen voisi tapahtua esimerkiksi, jos kehittyvien maiden talouskasvu hiipuisi.

– Silloin saataisiin inflaatio hallintaan, mutta samalla maailmantalouden kasvu hyytyisi. Hyödyt ja haitat menevät tässä asiassa päälaelleen, sanoo Järvinen.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    2. 2

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    3. 3

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    4. 4

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    5. 5

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    6. 6

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    7. 7

      Tulosjulkistaja Kamux vajosi pörssissä

    8. 8

      Näkökulma: Painajainen jatkuu yhdeksättä vuotta – kinastelu pitää Kreikkaa kyykyssä

    9. 9

      Kasvispiirakka sen osoitti – asiakkaan toive voi näkyä kauppojen hyllyillä nopeasti

    10. 10

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Liki 60-vuotias sihteeri löysi piilotyöpaikan – viisi vinkkiä täsmähakuun

    2. 2

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    3. 3

      Erikoiset työttömyysluvut hämmentävät – ”Tämä on tyypillinen ilmiö, kun talous piristyy”

    4. 4

      Taloyhtiö ei voi parvekegrillaukselle käytännössä mitään – Kiinteistöliitto: Älkää edes yrittäkö kieltää sitä

    5. 5

      Tutkimus vahvisti: suomalainen keksintö auttaa tupakoinnin lopettamisessa – kyselyjä tulvii Suomesta ja maailmalta

    6. 6

      Tiesitkö, milloin lentoliput ovat halvimmillaan?

    7. 7

      Öljyn tuotantoa rajoitettiin, mutta yksi maa rikkoo lupauksia – ”Ei ole mitään keinoa rangaista”

    8. 8

      Kommentti: Ainoa syy työllisyyden nousuun: Jo joka neljäs nainen on osa-aikatöissä

    9. 9

      Arvaatko, missä nostetaan pieniä ja missä isoja seteleitä? Yhä useammalla pankkiautomaatilla voi myös tallettaa rahaa

    10. 10

      Työttömyysaste kääntyi taas nousuun – huhtikuussa 10,2 %

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    2. 2

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    3. 3

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    6. 6

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    7. 7

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    8. 8

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    9. 9

      Globaali autoilmiö on jättipotti suomalaisyritykselle – isot rekrytoinnit alkavat ensi vuoden puolella

    10. 10

      ”Diesel on kuollut”, mutta Suomessa hinnat voivat yllättää

    11. Näytä lisää