Kaupoissa hinnat huonosti näkyvissä

Julkaistu: , Päivitetty:

Kaupat eivät kustannussyistä jaksa hinnoitella tuotteitaan pilkulleen säädösten mukaisesti. Kuluttajat ovat herkkiä ärsyyntymään, jos tuotteista puuttuvat hintamerkinnät.
Kaupat merkitsevät hintansa entistä useammin liian epäselvästi. Yleisimmät ongelmat ovat, että hintatieto sijaitsee liian kaukana tuotteesta tai kauppa ei ilmoita alennustuotteiden lopullista hintaa.

Kuluttajavirasto on saanut lääninhallituksilta runsaasti ilmoituksia hintamerkintöjen sääntöjä rikkovista liikkeistä.

– Ongelmat ovat yleisempiä kuin vain yhtä kauppaketjua koskevia, sanoo Kuluttajaviraston apulaisjohtaja Päivi Seppälä.

Myös Kuluttajat-Konsumenterna ry:n toiminnanjohtaja Kaisa Pannimaa-Pätsi saa säännöllisesti yhteydenottoja epäselvistä hintamerkinnöistä.

– Esimerkiksi tarjoushintoja ei aina ole kassalla, jolloin kuluttajan pitää itse huolehtia, että tuotteesta veloitetaan oikea hinta, Pannimaa-Pätsi sanoo.

Tavallinen ongelma on se, että kaupat ilmoittavat asiakkaalle pelkän alennusprosentin, kun ne myyvät vanhentumassa olevia elintarvikkeita halvemmalla. Tällöin kuluttaja joutuu itse laskemaan tuotteen oikean hinnan.

Päivittäistavarakauppa ry:n johtajan Ilkka Niemisen mukaan hinnan laskeminen valmiiksi jokaiseen alennustuotteeseen teettäisi kaupoilla niin paljon työtä, että liikkeet jopa mieluummin luopuvat vanhenevien elintarvikkeiden alennusmyynnistä. Tämä lisää tuotteiden hävikkiä.

– Yleensä alennusprosentit ovat yksinkertaisia, tuotteen saa vaikkapa puoleen hintaan. Haluamme nyt neuvotella Kuluttajaviraston kanssa siitä, olisiko tämä riittävän selkeä merkintä, tai voidaanko hinnat ilmoittaa taulukoissa, sanoo Nieminen.

Valituksia on tullut myös siitä, että hedelmien ja vihannesten punnitus tapahtuu joissakin kaupoissa vasta kassalla. Kuluttajan pitää saada tietää tuotteen hinta ennen kassalle saapumista.

Epäselvyys
helpompaa


Seppälä arvelee, että hintoja merkitään epäselvästi, koska muut kuin säädösten mukaiset hintamerkintätavat voivat olla helpompia toteuttaa.

– Syynä on yleensä tilanpuute. Esimerkiksi pakastealtailla hinnat ovat usein listassa, jolloin tuotteen ja hinnan välillä on etäisyyttä. Ongelmat liittyvät myyntikalusteisiin ja myyntitilan suunnitteluun, Nieminen selvittää.

Pannimaa-Pätsi arvelee, että merkinnät ovat epäselviä tai sijaitsevat väärässä paikassa, koska asiakasta ei arvosteta tarpeeksi. Tutkimusten mukaan kuluttajat pitävät hintoja tärkeinä. Selkeät merkinnät helpottavat hintojen vertailua ja edistävät kilpailua.

– En pidä mahdollisena, että hintamerkinnät olisivat tahallisesti puutteellisia. Kuluttaja jättää usein ostamatta, jos hintaa ei ole. Hinnan puuttuminen koetaan myös huonoksi palveluksi, joka ärsyttää, Nieminen vastaa.

Kuluttajavirasto on muistuttanut kauppaketjuja, Päivittäistavarakauppa ry:tä ja Suomen Kaupan Liittoa hintojen ilmoittamisen perussäännöistä.

– Nyt seuraamme tilannetta, ja toivomme parannuksia. Jos merkinnät eivät parane, ryhdymme toimenpiteisiin, Päivi Seppälä kertoo.

Jos hintaa ei löydy, kuluttajan kannattaa ensimmäiseksi ottaa yhteyttä myyjään.

– Valitettavasti asiakaspalautteita pitää yleensä tulla satoja, ennen kuin kauppiaat muuttavat toimintatapojaan, Pannimaa-Pätsi sanoo.

Päivittäistavarakauppa ry uskoo kauppojen itse huolehtivan hintalappunsa kuntoon.

– Hintamerkintöjen selkeys on osa kauppojen laatutyötä. Myymälöillä on intressi erottua edukseen, Nieminen sanoo.

Hinnan pitää löytyä läheltä

– Tuotteen lopullinen hinta pitää olla joko tuotepakkauksessa tai tuotteen välittömässä läheisyydessä, kuten hyllynreunassa.

– Jos tuote on alennuksessa, alennettu hinta pitää ilmoittaa. Ostajan ei pitäisi joutua itse laskemaan hintaa.

– Alennusprosenttitarran käyttäminen elintarvikkeissa on ongelmallista, koska elintarvike ei virallisesti voi olla alennuksessa. Elintarvikkeiden myyntihinnat elävät koko ajan, niillä ei ole vakiintunutta hintaa, josta alennuksen voisi laskea.

– Vaihtuvapainoisista tuotteista, kuten juustosta, ei riitä kilohinnan ilmoittaminen. Hinta pitää merkitä erikseen jokaiseen erikokoiseen palaan.

– Irtomyynnissä olevissa tuotteissa, kuten hedelmissä, asiakkaan on saatava tietää tuotteen hinta ennen kassalle menoa. Tuotteet on mitattava ja niihin on merkittävä myyntihinta jo ennen kassalle saapumista.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    2. 2

      Härkis nousi suosioon Suomessa – Kauhavalle tulee uusi tehdas

    3. 3

      Nokian osake jatkaa vahvassa nousussa – kurssi yli +7 %

    4. 4

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    5. 5

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    6. 6

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    7. 7

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    8. 8

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    9. 9

      Osa työnantajista karttelee hakemustulvaa – ”Tarvetta avoimelle haulle ei oikein ole”

    10. 10

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    2. 2

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    3. 3

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    4. 4

      Sarasvuo lahjoitti 2 miljoonaa Trainers’ Housen osaketta yhtiön toimitusjohtajalle

    5. 5

      Osa työnantajista karttelee hakemustulvaa – ”Tarvetta avoimelle haulle ei oikein ole”

    6. 6

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    7. 7

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    8. 8

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    9. 9

      Nokian osake ponkaisi rajuun nousuun – kertoi patenttisovusta Applen kanssa

    10. 10

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      Ilmainen porno palaa televisioon

    8. 8

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    9. 9

      Tamperelaisfirman työntekijöille bonuksina muhkea osakepotti: ”Kuuntelivat ällistyksestä mykkinä”

    10. 10

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    11. Näytä lisää