Ruuhkabussissa oma auto alkaa houkuttaa

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen pahenevat ongelmat uhkaavat tehdä yksityisautoilusta yhä houkuttelevampaa.
Pääkaupunkiseudun joukkoliikenne näyttää olevan ajautumassa huolestuttavaan kierteeseen: kulut nousevat, palvelutaso huononee ja asiakkaat valittavat.

Kestämättömin tilanne on bussiyhtiöillä, sillä dieselin hinnan kallistuminen 35 prosentilla on kasvattanut jo aiemmin tappiota tehneiden yhtiöiden kuluja. 1990-luvun puolivälissä alkanut bussiyhtiöiden kilpailutus alalla on niin tiukkaa, että hintatason arvioidaan olevan jo nyt peräti 10–15 prosenttia kannattavuusrajan alapuolella.

Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen (kok) toteaa torstain Helsingin Sanomissa, että Helsingin Bussiliikenteellä on enää kaksi vuotta armonaikaa.

Matkustaja huomaa kiristyneen kilpailun myöhästyneinä tai jopa ajamatta jääneinä vuoroina sekä bussien huonokuntoisuutena.

Helsingin kaupungin joukkoliikennelautakunnan puheenjohtaja Jessica Karhu (vihr) näkee tilanteen todella huolestuttavana, mutta ratkaisumahdollisuudet ovat vähissä.

– Minkäänlaista yksittäistä patenttiratkaisua en osaa nimetä. Missään nimessä en kuitenkaan toivo, että joku bussiyhtiöistä häviää kartalta, sillä kansainvälisten toimijoiden saaminen Helsinkiin on mielestäni hyvä asia.

SDP:n kaupunginvaltuutetun Osku Pajamäen mielestä bussiyhtiöiden ”järjetön” kilpailuttaminen luo ongelmia tarjottavan joukkoliikenteen laatuun.

– Kyseessä on kestämätön tilanne, sillä laadun tulisi olla yksi joukkoliikenteen tärkeimmistä kilpailutekijöistä. Jos huono laatu ajaa ihmiset yksityisautoilemaan, käyttöön on otettava ruuhkamaksut.

Raideliikenne
ongelmana


Helsingin kaupunginvaltuutettu, kokoomuksen valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Laura Räty puolestaan arvioi, että bussiliikenteen kilpailuttaminen on sujunut hyvin. Hän näkee kuitenkin alhaisilla hinnoilla toimivien isojen ulkomaisten toimijoiden voivan vääristää kilpailua.

Itse asiassa Räty haluaisi eroon koko bussiliikenteestä ja matkustajat raiteille. Nyt bussiliikenteen osuus Helsingin sisäisestä joukkoliikenteestä on 44 prosenttia.

Joukkoliikenteen suurimpana ongelmana Räty näkeekin raideliikenteen kehittämättömyyden.

– Raideliikenteen kehittäminen on selkeästi myöhässä. Raitio- ja metroliikenteen suunnittelu ja toteutus olisi pitänyt aloittaa jo aikaa sitten.

Kysyttäessä korkeista lipunhinnoista Euroopan maihin verrattuna Räty muistuttaa Helsingin joukkoliikenteen poikkeavista ja ongelmallisista talviolosuhteista, jotka syövät kustannuksia. Hän myös huomauttaa mediassa vertailtujen kertalippujen hintojen olevan huomattavasti kausilippuja kalliimpia.

Joukkoliikenne
kunnallisvaaliteemaksi


Suomen joukkoliikenteestä yli 40 prosenttia ajetaan Helsingissä. Helsingin kaupunki tukee joukkoliikennettä vuosittain yli 100 miljoonalla eurolla, jolla katetaan vajaa 50 prosenttia joukkoliikenteen kustannuksista.

Matkalippujen hintoja on 2000-luvulla jouduttu kuitenkin merkittävästi korottamaan. Viimeisin korotus lippujen hintoihin tehtiin vuodenvaihteessa, jolloin ne nousivat keskimäärin 1,6 prosenttia.

Syksyn kunnallisvaaleissa joukkoliikenteen nykytilan, kustannusten ja parannusehdotusten odotetaankin nousevan yhdeksi pääteemoista. Vihreiden kunnallisvaaliehdokkaan Osmo Soininvaaran mukaan joukkoliikenne Helsingissä toimii hyvin.

– Helsingin kaupunki on ollut valmis panostamaan joukkoliikenteeseen rahallisesti, mikä näkyy toimivuutena.

Bussiyhtiöiden raju markkinaosuuskilpailu on sen sijaan Soininvaaran mielestä yritysten murhe.

– Bussiyhtiöiden keskinäisellä kilpailulla ei ole mitään tekemistä esimerkiksi joukkoliikenteen lippujen hintojen kanssa.

Ilmainen joukkoliikenne
parantaisi palvelua


Joukkoliikenteen ratkaisemiseksi on ehdotettu monia vaihtoehtoja, muun muassa ruuhkamaksuja, puolitettuja lipun hintoja ja ilmaista joukkoliikennettä.

Helsingin liikennelaitoksen julkaisemasta Selvitys maksuttoman joukkoliikenteen vaikutuksista Helsingissä -julkaisusta selviää, että jos joukkoliikenne muutettaisiin Helsingissä ilmaiseksi, julkisilla liikennevälineillä tehtäisiin vuorokaudessa 150 000 matkaa nykyistä 400 000:tta enemmän. Myös joukkoliikenteen palvelutaso paranisi, sillä vuorovälejä olisi pakko tihentää ja kalustoa lisätä.

Maksuton joukkoliikenne lisäisi kuitenkin vuotuista rahoitustarvetta yli 140 miljoonalla eurolla pääasiassa menetettyjen lipputulojen ja kasvavien liikennöintikustannusten seurauksena. Ilmainen joukkoliikenne kustannettaisiin verovaroin.

Helsingin kaupungin joukkoliikenteeseen suuntaamia rahoja tarvitaan tulevaisuudessa myös länsimetron, uusien raitio- ja metrovaunujen ja automaattimetron kustannuksiin, metroasemien kunnostuksiin ja poikittaisliikenteen lisäämiseen.

Lisäksi vuosina 2009–2014 pääkaupunkiseudulla toteutuu mittava, kymmenien miljoonien eurojen investoinnit vaativa lippu- ja informaatiojärjestelmäuudistus.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Yrittäjäperheen Joel Harkimo rynnistää politiikkaan – ”Joskus toivon, että olisin enemmän kuin isä”

    3. 3

      Näkökulma: Tästä syystä talouskasvu on vahvistunut edes vähän

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    6. 6

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    7. 7

      Nordean pääanalyytikko: ”Yksin Trump voi aiheuttaa lähinnä harmia”

    8. 8

      Sotkamo Silverillä reipas pomppu pörssissä

    9. 9

      Eduskunta hyväksyi taksiliikenteen avaamisen kilpailulle

    10. 10

      Google ja Facebook myönsivät: lankesivat massiiviseen huijaukseen

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    2. 2

      Yrittäjäperheen Joel Harkimo rynnistää politiikkaan – ”Joskus toivon, että olisin enemmän kuin isä”

    3. 3

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    4. 4

      Uusi tulorekisteri otetaan käyttöön – mahdollistaa reaaliaikaisen verotuksen

    5. 5

      Rauman telakka sai ison tilauksen puolustusvoimilta

    6. 6

      Lähdössä reissuun? Mieti minä päivänä tankkaat

    7. 7

      Näkökulma: Tästä syystä talouskasvu on vahvistunut edes vähän

    8. 8

      Sijoitusneuvonnassa ihmisellä ja robotilla on samat säännöt – mutta kumpi on luotettavampi?

    9. 9

      Sadat ovat saaneet ajokortin reilulla tonnilla – ”Tulokset näyttävät hyviltä”

    10. 10

      Nordean pääanalyytikko: ”Yksin Trump voi aiheuttaa lähinnä harmia”

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näistä merkeistä tiedät, ettet rikastu koskaan

    2. 2

      Perintövero voi iskeä ankarasti – katso 7 vinkkiä, joilla voit pienentää maksuja

    3. 3

      Kodin viemäri tukkeutui ja vesi nousi lattialle – asiakas hämmästyi, kun vakuutus ei korvannut

    4. 4

      Sijoittajat tulppana asuntomarkkinoilla – ”Yksi varasi 20 asuntoa”

    5. 5

      Eurojackpot-voitolla on kolme jakajaa – Epäuskottava sopimus voisi lohkaista siitä jättiverot

    6. 6

      Uskomus kalliista bensasta elää Suomessa – näin asia oikeasti on

    7. 7

      Kun ero tuli, miehellä oli 10 miljoonaa ja vaimolla kymppitonni – Ero voi viedä perintömökin tai elämäntyön

    8. 8

      Jopa 15 000 euron lisätulot vuodessa – näin mökillä voi tienata

    9. 9

      Maailman kallein lääke vedetään pois markkinoilta

    10. 10

      277 miljoonan euron kohtalo ratkeaa Helsingissä torstaina klo 14 – ”vastuu myös Suomen valtiolla”

    11. Näytä lisää