Ruuhkabussissa oma auto alkaa houkuttaa

Julkaistu: , Päivitetty:

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen pahenevat ongelmat uhkaavat tehdä yksityisautoilusta yhä houkuttelevampaa.
Pääkaupunkiseudun joukkoliikenne näyttää olevan ajautumassa huolestuttavaan kierteeseen: kulut nousevat, palvelutaso huononee ja asiakkaat valittavat.

Kestämättömin tilanne on bussiyhtiöillä, sillä dieselin hinnan kallistuminen 35 prosentilla on kasvattanut jo aiemmin tappiota tehneiden yhtiöiden kuluja. 1990-luvun puolivälissä alkanut bussiyhtiöiden kilpailutus alalla on niin tiukkaa, että hintatason arvioidaan olevan jo nyt peräti 10–15 prosenttia kannattavuusrajan alapuolella.

Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen (kok) toteaa torstain Helsingin Sanomissa, että Helsingin Bussiliikenteellä on enää kaksi vuotta armonaikaa.

Matkustaja huomaa kiristyneen kilpailun myöhästyneinä tai jopa ajamatta jääneinä vuoroina sekä bussien huonokuntoisuutena.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Helsingin kaupungin joukkoliikennelautakunnan puheenjohtaja Jessica Karhu (vihr) näkee tilanteen todella huolestuttavana, mutta ratkaisumahdollisuudet ovat vähissä.

– Minkäänlaista yksittäistä patenttiratkaisua en osaa nimetä. Missään nimessä en kuitenkaan toivo, että joku bussiyhtiöistä häviää kartalta, sillä kansainvälisten toimijoiden saaminen Helsinkiin on mielestäni hyvä asia.

SDP:n kaupunginvaltuutetun Osku Pajamäen mielestä bussiyhtiöiden ”järjetön” kilpailuttaminen luo ongelmia tarjottavan joukkoliikenteen laatuun.

– Kyseessä on kestämätön tilanne, sillä laadun tulisi olla yksi joukkoliikenteen tärkeimmistä kilpailutekijöistä. Jos huono laatu ajaa ihmiset yksityisautoilemaan, käyttöön on otettava ruuhkamaksut.

Raideliikenne
ongelmana


Helsingin kaupunginvaltuutettu, kokoomuksen valtuustoryhmän varapuheenjohtaja Laura Räty puolestaan arvioi, että bussiliikenteen kilpailuttaminen on sujunut hyvin. Hän näkee kuitenkin alhaisilla hinnoilla toimivien isojen ulkomaisten toimijoiden voivan vääristää kilpailua.

Itse asiassa Räty haluaisi eroon koko bussiliikenteestä ja matkustajat raiteille. Nyt bussiliikenteen osuus Helsingin sisäisestä joukkoliikenteestä on 44 prosenttia.

Joukkoliikenteen suurimpana ongelmana Räty näkeekin raideliikenteen kehittämättömyyden.

– Raideliikenteen kehittäminen on selkeästi myöhässä. Raitio- ja metroliikenteen suunnittelu ja toteutus olisi pitänyt aloittaa jo aikaa sitten.

Kysyttäessä korkeista lipunhinnoista Euroopan maihin verrattuna Räty muistuttaa Helsingin joukkoliikenteen poikkeavista ja ongelmallisista talviolosuhteista, jotka syövät kustannuksia. Hän myös huomauttaa mediassa vertailtujen kertalippujen hintojen olevan huomattavasti kausilippuja kalliimpia.

Joukkoliikenne
kunnallisvaaliteemaksi


Suomen joukkoliikenteestä yli 40 prosenttia ajetaan Helsingissä. Helsingin kaupunki tukee joukkoliikennettä vuosittain yli 100 miljoonalla eurolla, jolla katetaan vajaa 50 prosenttia joukkoliikenteen kustannuksista.

Matkalippujen hintoja on 2000-luvulla jouduttu kuitenkin merkittävästi korottamaan. Viimeisin korotus lippujen hintoihin tehtiin vuodenvaihteessa, jolloin ne nousivat keskimäärin 1,6 prosenttia.

Syksyn kunnallisvaaleissa joukkoliikenteen nykytilan, kustannusten ja parannusehdotusten odotetaankin nousevan yhdeksi pääteemoista. Vihreiden kunnallisvaaliehdokkaan Osmo Soininvaaran mukaan joukkoliikenne Helsingissä toimii hyvin.

– Helsingin kaupunki on ollut valmis panostamaan joukkoliikenteeseen rahallisesti, mikä näkyy toimivuutena.

Bussiyhtiöiden raju markkinaosuuskilpailu on sen sijaan Soininvaaran mielestä yritysten murhe.

– Bussiyhtiöiden keskinäisellä kilpailulla ei ole mitään tekemistä esimerkiksi joukkoliikenteen lippujen hintojen kanssa.

Ilmainen joukkoliikenne
parantaisi palvelua


Joukkoliikenteen ratkaisemiseksi on ehdotettu monia vaihtoehtoja, muun muassa ruuhkamaksuja, puolitettuja lipun hintoja ja ilmaista joukkoliikennettä.

Helsingin liikennelaitoksen julkaisemasta Selvitys maksuttoman joukkoliikenteen vaikutuksista Helsingissä -julkaisusta selviää, että jos joukkoliikenne muutettaisiin Helsingissä ilmaiseksi, julkisilla liikennevälineillä tehtäisiin vuorokaudessa 150 000 matkaa nykyistä 400 000:tta enemmän. Myös joukkoliikenteen palvelutaso paranisi, sillä vuorovälejä olisi pakko tihentää ja kalustoa lisätä.

Maksuton joukkoliikenne lisäisi kuitenkin vuotuista rahoitustarvetta yli 140 miljoonalla eurolla pääasiassa menetettyjen lipputulojen ja kasvavien liikennöintikustannusten seurauksena. Ilmainen joukkoliikenne kustannettaisiin verovaroin.

Helsingin kaupungin joukkoliikenteeseen suuntaamia rahoja tarvitaan tulevaisuudessa myös länsimetron, uusien raitio- ja metrovaunujen ja automaattimetron kustannuksiin, metroasemien kunnostuksiin ja poikittaisliikenteen lisäämiseen.

Lisäksi vuosina 2009–2014 pääkaupunkiseudulla toteutuu mittava, kymmenien miljoonien eurojen investoinnit vaativa lippu- ja informaatiojärjestelmäuudistus.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Suomen Pankki sai pelastettua silputut perintörahat – näin menettelet vaurioituneiden seteleiden kanssa

    2. 2

      Näin Antti Rinne sinetöi eläkeiän noston – EK:n voimahahmo paljastaa neuvotteluiden yllättävät viime hetket

    3. 3

      Asunnon täystuhon voi välttää – asian­tuntijan 5 vinkkiä vuokran­antajalle

    4. 4

      PTT povaa 3,0 prosentin talouskasvua – ”Olemme jäämässä muiden jalkoihin”

    5. 5

      Kone aloittaa 100 miljoonan euron tehostamisohjelman – vähentää mahdollisesti 1000 työpaikkaa

    6. 6

      Ennuste: Ruoan hinta kääntyy taas nousuun

    7. 7

      Työllisyystilanne piristyi elokuussa

    8. 8

      Kommentti: Minua höynäytettiin kotisohvallani – matkija nappasi helpot viisi euroa

    9. 9

      Stockmann antoi tulosvaroituksen – syynä Lindex

    10. 10

      Eläkeikäsi nousi juuri – katso ennuste, mihin asti oikeasti teet töitä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Näin Antti Rinne sinetöi eläkeiän noston – EK:n voimahahmo paljastaa neuvotteluiden yllättävät viime hetket

    2. 2

      Asunnon täystuhon voi välttää – asian­tuntijan 5 vinkkiä vuokran­antajalle

    3. 3

      Suomen Pankki sai pelastettua silputut perintörahat – näin menettelet vaurioituneiden seteleiden kanssa

    4. 4

      Kommentti: Minua höynäytettiin kotisohvallani – matkija nappasi helpot viisi euroa

    5. 5

      Rovion yleisöanti keskeytettiin ylimerkinnän vuoksi

    6. 6

      Panun sikala täyttyy pian sirkoista – ”Sirkkakeittoa, friteerattuja sirkkoja ja suklaasirkkoja on tullut syötyä”

    7. 7

      Nyt vienti vetää! Ministeriö: Kasvua koko maassa

    8. 8

      Stockmann antoi tulosvaroituksen – syynä Lindex

    9. 9

      Näin nappaat verohyödyn eläkkeen nostamisesta ennakkoon: töitä ei tarvitse lopettaa – katso laskelmat

    10. 10

      490 kilometriä ali Englannin kanaalin ilman vessataukoja: tästä maksetaan jopa 6 000 e/kk

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli sadan ammatin tulot julki – saatko näin paljon tuntipalkkaa?

    2. 2

      Opettaja menetti yllättäen 2000 euron tuet – työttömille kaikessa hiljaisuudessa luotu uusi nettivelvoite raivostuttaa

    3. 3

      Palkka 4100 e/kk, mutta töihin ei löydy osaajia – liitto: syynä kaksi ongelmaa

    4. 4

      Katso tienaatko enemmän kuin tavallinen suomalainen – uudet palkkatiedot julki

    5. 5

      6 esimerkkiä: Eläkeläispari, yksinhuoltajat, duunarit... Näin erilaisten perheiden tulot muuttuvat ensi vuonna

    6. 6

      Uuden ammattibarometrin Top 15 -listat: Näillä aloilla työntekijöistä on pulaa – eniten tarjokkaita sihteereiksi

    7. 7

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    8. 8

      Asumistutkija tyrmää 15,5 neliön miniasunnot: ”Mennään sellaista rajaa kohden, mikä pelottaa”

    9. 9

      Katastrofaalinen sää uhkaa tuhota Juhon, 43, sadon – aamulla tuli uusi takaisku

    10. 10

      Suomalaiselle duunarille tarjotaan Norjassa lähtöpalkaksi 3500 €/kk – ”Kyllä siellä säästöönkin pystyy rahaa saamaan”

    11. Näytä lisää