Venäläiset joutuvat palauttamaan tontin

Julkaistu: , Päivitetty:

Suomalainen konttikuljettaja Containerships saa Kronstadtin satamasta takaisin maa-alueet, jotka venäläinen rakennusliike kaappasi vuosi sitten.
Tappelu Kronstadtin konttisataman varastoalueesta on saamassa Containershipsin kannalta onnellisen lopun.

Venäläinen rakennusliike Rosstroi luopuu suomalaisyrittäjältä vuosi sitten kaappaamastaan maa-alueesta. Rakennusliike on saanut patotyöt Kronstadtissa valmiiksi eikä tarvitse enää aluetta.

Rakennusliike aloittaa aluepalautukset sunnuntaina. Rahtikonttien kuljettaja Containerships saa aluksi takaisin kolmasosan venäläisten ottamasta alueesta. Loput maa-alueet konttiyrittäjä saa itselleen ennen vuodenvaihdetta.

Riita Kronstadtin satama-alueesta roihahti vuosi sitten, kun venäläinen rakennusliike otti väkivalloin Containershipsin hankkiman konttikentän. Rosstroi sulki tieyhteyden ja esti yrittäjältä pääsyn omalle tontilleen.

Rakennusliike ei piitannut laillisista sopimuksista. Containerships oli tehnyt maa-alueesta investointisopimuksen ja maksanut tontista kynnysrahaa.

Venäläinen rakennusliike otti alueen omaan käyttöönsä. Se on käyttänyt maata rakennustarvikkeiden varastointiin ja hitsaukseen.

Tavaratilaukset
menivät ohi suun


Kiistelty konttikenttä on ollut yli vuoden suljettuna suomalaisilta. Containerships on joutunut operoimaan kahdella ahtaalla konttikentällä.

– Jupakka leikkasi meidän kasvumme. Emme ole pystyneet ottamaan kaikkia tilauksia vastaan, Multi-Link Terminalsin toimitusjohtaja Dirk van Assendelft kertoo kiistan vaikutuksista.

Helsingin, Kotkan ja Kronstadtin satamissa operoiva Multi-Link kuuluu samaan konserniin Containershipsin kanssa.

Van Assendelft ei elättele suuria toiveita siitä, että Rosstroi maksaisi jonkinlaista korvausta luvattomasta maankäytöstä.

Konttiyrittäjä hankki
vahvan kumppanin


Aluepalautuksen jälkeen Containerships voi ryhtyä kasvattamaan markkinaosuuttaan Pietarin tavarakuljetuksissa. Nykyisin se hallitsee 12 prosenttia kaupungin konttikuljetuksista.

Suomalaisesta perheyrityksestä on tullut entistä vahvempi tekijä Venäjän ja Euroopan välisessä tavaraliikenteessä.

Containerships hankki viime syksynä vahvan paikallisen kumppanin. Se perusti venäläisen kuljetusoperaattori N-Transin kanssa partnerisopimuksen.

Yritykset omistavat tasaosuuksin Kronstadtin konttisataman. Moby Dik -konttisataman lisäksi yhteisyritys rakentaa Pietarin kehätien varteen Janinon logistiikkakeskusta.

Logistiikkakeskus avautuu loppuvuonna. Se on erikoistunut rautatie- ja maantiekuljetuksiin sekä tavaran varastointiin. Janinon logistiikkakeskukseen on valmistunut muun muassa oma rautatieyhteys.

Merikuljetuksissa yritys käyttää Kronstadtin satamaa Pietarin porttina. Kronstadtissa yrityksellä on 50 hehtaarin satama-alue. Yrityksen suunnitelmissa on tuplata parin vuoden aikana maa-alue ja konttimäärä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    2. 2

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    3. 3

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    4. 4

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    5. 5

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    6. 6

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    7. 7

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    8. 8

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    9. 9

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    10. 10

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Wahlroos: Kaupan kassojen työt vaarassa 5 vuodessa – eikä mullistus jää siihen

    2. 2

      Kaupan alan romahdus on ennennäkemätön – ”Kuluttaja on aika hyvässä asemassa”

    3. 3

      Sohvatyynyissä ja taulujen takana – tällaisia rahoja koteihin kätketään

    4. 4

      Fazer pyöräytti hyönteisleivän – näinkö suomalaiset saadaan syömään hyönteisiä?

    5. 5

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    6. 6

      Konsulttiyhtiö: Suomalaiset kaupat nukahtivat – ulkomaiset verkkokaupat kahmaisivat asiakkaat

    7. 7

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    8. 8

      ”Kysymys ei ole nuorten laiskuudesta” – Osallistumistulo voisi Kelan mukaan ehkäistä syrjäytymistä

    9. 9

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    10. 10

      Kuin bensaa ostaisi: Forssassa aloittaa myyjätön kauppa

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Yli 4 000 euron tulot, hulppea asunto ja kallis auto – tällainen voi olla ”rikas köyhä”

    2. 2

      Duunari, pääsetkö näille tuntiansioille? Katso, miten 99 ammatissa tienataan

    3. 3

      Keskituloinen Julia säästi vuodessa 10 000 euroa – näin se onnistui

    4. 4

      Yksi kuva Verkkokauppa.comin kasvusta kertoo Stockmannin ahdingosta – ”En tiedä miten täysjärkisenä olisi pidetty...”

    5. 5

      Tulot yli 4000 €/kk, mutta rahat eivät riitä – yksi päätös voi romuttaa talouden täysin

    6. 6

      4 000 asukkaan Sysmä ottaa käyttöön oman rahan

    7. 7

      60 000 hyvätuloiselle veronkevennys? Näin suuren osan kaikista veroista he maksavat

    8. 8

      S-ryhmä lopettaa yhteistyön Otto-automaattien kanssa

    9. 9

      Suomessa voi pian olla uusi miljardööri

    10. 10

      S-ryhmä vaihtaa Otto-automaatit Nosto-automaatteihin – valikoimassa myös 10 euron setelit

    11. Näytä lisää