Palvelukseen halutaan tittelinkipeä uskalikko

Julkaistu: , Päivitetty:

Kolumni
Oletteko huomanneet, että mainostoimiston johdosta kukaan ei saa reilusti kenkää? He vain "ottavat aikalisän", "huilaavat ennen seuraavaa haastetta", "saivat rakennemuutoksen vietyä loppuun" tai "kahdesta vuodesta sovittiin ja se tuli nyt täyteen".
Erorahat alalla mahtavat olla kovaa luokkaa, sillä aika moni todellakin ottaa sen aikalisän eikä hyppää suoraan uuteen työpaikkaan, vaan vasta puolen vuoden odottelun jälkeen "ottavat uuden haasteen vastaan kun sellaista tarjottiin", yleensä huonommasta toimistosta tai kokonaan joltakin muulta alalta.

En muista koskaan kuulleeni että mainostoimistoon olisi palkattu toimitusjohtajaksi toisen toimiston tj. Niinhän meillä asiakaspuolella yleensä tehdään, palkataan kokemusta ja osaamista.

Rakennemuutos
ennätysajassa


Viimeksi aikalisää lähti pari viikkoa sitten ottamaan puoli vuotta Publiciksen virassa ollut Timo Suokko, ilmeisesti hän sai rakennemuutoksen vietyä loppuun ennätysajassa. Vai tietääkö joku jonkun vielä nopeamman? Suokko muuten tuli Publicikseen kotoaan, ja sinne taisi myös palata.

Maan suurimmassa toimistossa SEK:ssä on toimitusjohtaja vaihtunut tällä vuosituhannella viisi kertaa. Nyt toimistoa on jo toista vuotta johtanut Marco Mäkinen, joka onnistui järjestämään toimiston historian ensimmäiset yt-neuvottelut. Miehekäs teko. Edeltäjät saivat rakennemuutoksen läpivietyä kuka pikkaisen yli ja kuka pikkaisen alle vuodessa. Välillä ehdittiin kokeilla johtokvartettia ja välillä troikkaa, viisivuotissuunnitelmaa ei kai sentään otettu käyttöön.

Taivaassa ja PHSssä erinimisiä yhtiöitä on siinä määrin paljon että on vaikea pitää lukua kuka johtaa mitäkin, joten moni erehtyy luulemaan että pääpomot Jussi Nurmio ja Petteri Kilpinen ovat mainostoimistojohtajia.
Hasan & Partners 3.0:aa yritti aikansa johtaa Tampereen ihmelapsi Markku Aleksi Nieminen, mutta melko pian hätiin huudettiin Timo Everi Kuwaitin hiekasta. Edeltäjä Kai Seikku kai olikin aikansa pitkäikäisin toimitusjohtaja, taisi viipyä yli kuusi vuotta ennenkuin vietiin makkaratehtaalle.

Charmikkaan harmaa Matti Oksanen on johtanut Skandaalia vuodesta 2001 asti, kun aika monen toimiston toimitusjohtaja on pelkästään harmaa. Näkymätön ja tuntematon, usein myös hajuton ja mauton. Vai muistatko itse kuka johtaa EuroRSCGt:ä, McCannia, JWT:tä tai edes Dynamoa? Monesta muusta puhumattakaan. Kyselin muutama viikko sitten kolumnissani maan ainoan pörssilistatun mainostoimiston toimitusjohtajaa, oikeita vastauksia tuli tasan yksi.
 
Excel-niilot
nurkkaan

Isukki kertoo että hänen aikanaan mainostoimistojohtajat olivat kauppa- tai kamarineuvoksia, yritysjohdon arvostettuja neuvonantajia ja lehdistön laajasti haastattelemia. Useat olivat tehneet itsekin palkittuja mainoksia ja kirjoittivat myöhemmin kirjan tai pari. Ihan kaikilla ei laskutikku pysynyt oikein päin kädessä, mutta monta mehukasta tarinaa jäi niistä ajoista elämään.

Jospa nykyäänkin mainostoimistoon kannattaisi palkata ennemmin uskottava ideanikkari kuin haalea excel-niilo tai kuivakka teoreetikko. Luulen, että mainosväkeä on helpompi johtaa ja inspiroida edestäpäin karismalla kuin kulmahuoneesta pelolla. Samalla saattaisi hurmata pari potentiaalista asiakastakin.

Naisjohtajista kirjoitan ihan erikseen sitten kun Mömmön viimeinen kansijuttu on unohdettu.

Johtoa syvästi kunnioittaen,
Syvä Kurkku
PS.
Cannesin mainosfestivaalit lähestyvät ja monessa toimistossa pakkaillaan jo toiveikkaana Louis Vuittonin kapsäkkeja. Viime vuonna Suomeen saatiin yksi Hopealeijona Fortumin ja SEK:n toimesta. Tiimi oli jo palkintoa jaettaessa ehtinyt häipyä toisiin toimistoihin ja viime viikon uutisen mukaan Fortum siirsi mainostilinsä Dynamoon. Sellaisia palkintoja.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    2. 2

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    3. 3

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    4. 4

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    5. 5

      Ryanair uhkaa perua lentonsa Britannian ja EU:n välillä, ellei brexitistä synny sopua

    6. 6

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    7. 7

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    8. 8

      Näiden kesämökkien hinnat ovat usein pielessä

    9. 9

      Näin saat mökkisi arvon nousemaan – asiantuntijoiden 7 vinkkiä

    10. 10

      Hypon Brotherus ei usko asuntohintojen pikaiseen nousuun – tarjonnan kasvu painaa hintoja

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    2. 2

      Tiedätkö, mitä omaisuudellesi tapahtuu? 10 tärkeää neuvoa, joilla turvaat oman ja läheistesi talouden

    3. 3

      Pankilta ikävä yllätys espoolaismiehelle: kortti vanhenee yllättäen – ja todella huonoon aikaan

    4. 4

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    5. 5

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    6. 6

      Tutkimus piirtää karua kuvaa Postista: ”Haluan omaehtoisesti irtisanoutua, että en joudu kohtaamaan sitä nöyryytystä”

    7. 7

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    8. 8

      Spiegel: Saksalaisilla autonvalmistajilla kartelli 1990-luvulta lähtien – sopivat myös dieseleiden päästöistä

    9. 9

      Stockmann lähti Venäjältä, mutta nimi säilyy: tavaratalot vain lisääntyvät

    10. 10

      Ryanair uhkaa perua lentonsa Britannian ja EU:n välillä, ellei brexitistä synny sopua

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Tiedätkö, mitä oikeasti omistat? Syöpäsairaalla vaimolla oli käyttöoikeus muistisairaan miehensä tilille – maistraatti iski väliin

    2. 2

      S-ryhmän 60 prosentin ”happy hour” leviää koko maahan

    3. 3

      Ei mitään muutosta 43 vuodessa – suomalaisten suosikkijuoma maksaa lähes tismalleen yhtä paljon

    4. 4

      Katso, kuinka arvokas kesämökkisi voi olla – kuntalista kertoo hinnat eri puolilla Suomea

    5. 5

      Haluatko rikastua? Sijoitusguru kertoo, mitä tilillä makaaville rahoille kannattaisi oikeasti tehdä

    6. 6

      Eläkkeelle ”armahdettu” Helena, 61, pettyi ostaessaan matkalippua: ”Olen täysin toisarvoisessa asemassa”

    7. 7

      Tässä ovat maailman suurimmat yritykset, joista et ole kuullutkaan – tiesitkö Lidlin takaa löytyvästä monimiljardööristä?

    8. 8

      Sulatejuustokiista! Ratsastaako Lidl tunnetun tuotemerkin maineella?

    9. 9

      Kuivan maan mökeillä on uusi, suuri ostajajoukko: ”Se on varasuunnitelma”

    10. 10

      Bernerin ehdotus: 14 muutosta ajo-opetukseen – ”Tulee olemaan ajokorttiluokkia, joissa hinta voi puolittua”

    11. Näytä lisää