Twingo alkaa muistuttaa autoa

Uudistunut Renault Twingo on kuin 1970-luvun Tippa-Rellun perillinen, pieni halpa peltilaatikko pyörillä. Tekniikaltaan se on kuitenkin harpannut iloisesti 2000-luvulle.
Pikkupossun näköinen edellinen Twingo oli viime vuosisadan lopun sympaattisimpia halpisautoja. Nyt uudistunut malli on menettänyt tuulitunnelissa tai suunnittelijan päätteellä osan ilmeikkyydestään: ulkonäöltään se on kuin mikä tahansa pieni Hyundai tai Toyota.

Auto on paisunut muutaman sentin joka suuntaan. Tilaa on etupenkeillä istuville riittävästi, mutta takaistuin sopii parhaiten lapsille. Pitkillä aikuisilla pääntila jää siellä turhan niukaksi. Kulku takapenkille on helpompaa kuin edellismallissa. Auto on rekisteröity vain neljälle. Tavaratila on onnettoman pieni ja hankalasti kuormattavissa.





Aivan parasta mahdollista ajoasentoa Twingo-kuljettaja ei saa, elleivät kropan mittasuhteet osu auton kanssa yksiin. Ratissa on vain korkeussäätö, ja kuskinpenkin selkänojan säätö on hankalasti portaittainen. Istuinosa saisi olla myös reippaasti pitempi.

Hallintalaitteet ovat hyvin esillä, vaikka ratin päällä oleva kierroslukumittari tuntuukin vähän design-kikkailulta. Kojetaulun päällä oleva lokero on hölmö, sillä siihen pantavat esineet heijastuvat tuulilasiin juuri kuskin näkökenttään.




Upea moottori,
venyvä vaihteisto


Twingon 1,2-litrainen moottori saa autoilijan hyvälle tuulelle. Terhakkaasti pörisevä 76-hevosvoimainen kone ottaa herkästi kierroksia, ja pienillä vaihteilla kiihtyvyys tuntuu taajamakäytössä erittäin hyvältä. Valmistajan mukaan nollasta sataan taittuisi noin 12 sekunnissa, mutta arkiajossa Twingo tuntuu paljon pirteämmältä kuin lukemien perusteella uskoisi.

Maantielle mennessä voima ja sitkeys tosin hyytyvät. 80–100 km/h nopeuksissa ei kannata odottaa mitään kovin huimaa ohituskiihtyvyyttä.

5-portaisen vaihteiston toiminnassa on outoa tahmeutta. Välillä vaihteet menevät päälle hyvinkin täsmällisesti, joissain tilanteissa kumimaisesti vastaanhangoitellen.

Jousitus pompottaa lyhyttä autoa herkästi tienpinnan montuissa. Twingo pysyy silti aika hyvin kuljettajan käsissä, eikä sähköisesti tehostettu ohjaus ole täysin tunnoton. Auto on kuin tehty kaupunkipyörittelyyn ja ahtaisiin parkkihalleihin.

Ajovakaudenhallintajärjestelmä on todennäköisesti talvikelillä hyvin tarpeellinen lisävaruste tähän autoon. 1990-luvun Twingot olivat pelottavan kevyitä liukureita lumisilla pinnoilla.

Ei niin halvan
näköinen kuin odottaisi



Twingon perusmallin hinta on pysynyt pitkään kymppitonnin lähellä. Nyt uutuusversiossa hinta-laatusuhde on paremmassa kunnossa kuin edeltäjässä.

Auton osissa ja kokoonpanossa työnjälki on päällisin puolin ihan hyvää, mutta muutamia rumia sauma- ja valupurseita on Slovenian tehtaan laaduntarkkailusta päässyt läpi.

Ranskalaista kauppakassia etsivälle Twingo on hyvä valinta, vaikkei autosta mitään erityistä ranskalaisuutta enää löydykään. Näppäryys ja hauska moottori ovat pikku-Renaultin parhaimpia valtteja.

Renault Twingo 1,2 Dynamique

Hinta: 12 890 e, vapaa autoetu 400 e/kk
Teho ja vääntö: 56 kW, 107 Nm
Kulutus: mitattu 6,1 l/100 km
CO2: 135 g/km
Tavaratila: 165 l
Lisävarustehintoja: man.ilmastointi 590 e, ESP 590 e, vakionopeussäädin 420 e

 

 

  • pikkuauto

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Näin elää autotehtaan nostama Uusikaupunki – kerrostalon kaikki asunnot myytiin kolmessa päivässä

    2. 2

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    3. 3

      Uber siirtää robottiautonsa talliin Yhdysvalloissa kolarin takia

    4. 4

      Aurinkopaneelien hinnat vielä ”pohjamudissa” – ota nämä asiat huomioon, ennen kuin ostat

    5. 5

      Vertailu paljasti Suomen maksuhäiriöisimmät kunnat ja postinumerot

    6. 6

      Näkökulma: Hieno mutta vaikea tavoite – vain kahden nopeuden EU

    7. 7

      Saksalaispankki teki sen taas – siirsi vahingossa rahaa yli 5 miljardia euroa

    8. 8

      Kommentti: Syydetäänkö Perälle ja kumppaneille yhä rahaa? Talvivaaran velkojat riidoissa – tästä on kyse

    9. 9

      Nobel-voittaja Holmströmin mukaan palkkapuhe ymmärretään väärin: ”Ei kukaan sano, että palkkoja alennetaan”

    10. 10

      Valtaosa maksaa entistä suurempia osinkoja – analyytikko nostaa esiin 3 kiinnostavaa pörssiyhtiötä

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    2. 2

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    3. 3

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    4. 4

      Aurinkopaneelien hinnat vielä ”pohjamudissa” – ota nämä asiat huomioon, ennen kuin ostat

    5. 5

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    6. 6

      Saksalaispankki teki sen taas – siirsi vahingossa rahaa yli 5 miljardia euroa

    7. 7

      Kommentti: Syydetäänkö Perälle ja kumppaneille yhä rahaa? Talvivaaran velkojat riidoissa – tästä on kyse

    8. 8

      Nobel-voittaja Holmströmin mukaan palkkapuhe ymmärretään väärin: ”Ei kukaan sano, että palkkoja alennetaan”

    9. 9

      Näin elää autotehtaan nostama Uusikaupunki – kerrostalon kaikki asunnot myytiin kolmessa päivässä

    10. 10

      Uber siirtää robottiautonsa talliin Yhdysvalloissa kolarin takia

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka 30 000 euroa/vuosi, koulutusta ei tarvita – yksi vaatimus autotehtaalla kuitenkin on

    2. 2

      Tiesitkö, missä lentäjät nukkuvat lennoilla?

    3. 3

      Ei työkokemusta, palkka liki 4 000 euroa – näissä ammateissa saa heti hyvät ansiot

    4. 4

      Narisija valitti 5 pennin virheestä – 44 vuotta taloyhtiöiden hallituksissa istunut Eila iski takaisin

    5. 5

      Mahdottomana pidetty suomalaiskeksintö saikin sijoituksen Japanista

    6. 6

      ”Omat rahat menneet ja ehkä vieraatkin” – toimi näin, jos epäilet katalaa +44 -huijausta

    7. 7

      Uusi suomalainen nousi Forbesin miljardöörilistalle

    8. 8

      Autotehdas palkkaa yli tuhat – näin paljon he saavat palkkaa

    9. 9

      Onnibusin perustaja tarjoaa taksimatkaa jopa 2 eurolla – tällainen kyyti on luvassa

    10. 10

      Velkojat hakevat Talvivaaraa konkurssiin

    11. Näytä lisää