Finnair ei uskalla nostaa hintoja

Julkaistu: , Päivitetty:

Pudotuspeliä käyvät lentoyhtiöt eivät pysty lisäämään polttoaineen rajua kallistumista lentolippujen hintoihin.


Lentoyhtiö Finnair on hankalan yhtälön edessä. Polttoaine on kallistunut kevään aikana yli puolella ja matkustajamäärät ovat lähteneet yllättävään laskuun. Kustannusten siirto lentolippujen hintoihin ei kuitenkaan tule kysymykseen.

– Ei olisi hyvä idea nostaa lippujen hintoja nyt, kun kysyntä on laskussa, Finnairin reittiliikenteestä vastaava johtaja Henrik Arle taktikoi.

Monet Finnairin kilpailijoista ovat pahoissa vaikeuksissa. Ruotsalainen lentoyhtiö SAS myy kalustoaan ja irtisanoo henkilökuntaansa. Tappiollinen italialaisyhtiö Alitalia on ollut pitkään myynnissä.

Näissä pudotuspelitunnelmissa Finnairin kannattaa keskittyä markkinaosuuksien kasvattamiseen.
MAINOS (TEKSTI JATKUU ALLA)
MAINOS PÄÄTTYY

Reppureissaajat
jättivät lentämisen


Huhtikuun lopulla alkanut matkustajakato tuli Finnairille yllätyksenä. Arlelle ihmetyksen aihe on se, että lentomatkustamista ovat vähentäneet tarjouslentojen metsästäjät. Lentoyhtiön kannalta on huolestuttavaa, etteivät lentoliput käy kaupaksi edes tarjoushintaan.

Finnair ei kuitenkaan aio vähentää tarjouslippujen myymistä.

– Lentolippuja pitää tarjota myös halvemmissa hintaluokissa, laaja lentotarjonta stimuloi kysyntää, Arle näkee.

Kustannuspaineet Finnair aikoo ratkaista karsimalla lentotarjontaa. Suurennuslasin alla ovat huonosti kannattavat lennot Euroopan reiteillä. Yhtiön perusajatus eli solmukohtana toimiminen Aasian ja Euroopan välillä pysyy ennallaan. Aasian lennoista Finnair ei aio tinkiä.

Arle ei kerro tarkempia Euroopan karsimiskohteita. Lentoyhtiö käy ensin läpi eri vuorojen kannattavuuden.

Blue1 korottaa
polttoainemaksua


Finnairin kilpailija Blue1 ratkoo polttoaineiden kallistumisen nostamalla polttoainelisää. SAS:n tytäryhtiö on perinyt matkustajalta 15 euroa polttoainelisänä, kun taas Finnair on veloittanut polttoaineesta 26 euroa.

– Jos polttoaine on kallistunut 50 prosenttia, sitä on varaa korottaa, Blue1:n toimitusjohtaja Stefan Wentjärvi suunnittelee.

Finnair ei sen sijaan aio korottaa polttoainelisämaksua.

Lentolippujen hintoja Blue1 ei aio nostaa. Wentjärvi näkee Finnairin tavoin, ettei nykyisessä markkinatilanteessa ole viisasta korottaa tuotteiden hintoja.

Blue1 hakee säästöjä vähentämällä kannattamattomia lentoja. Blue1 lopettaa syksyllä lennot Helsingin ja Hampurin välillä.

Muita reittejä lentoyhtiö ei aio sulkea tänä vuonna. Sen sijaan Blue 1 aikoo vähentää huonosti kannattavia lentovuoroja. Wentjärvi puhuu täsmävähennyksistä.

– Joillakin reiteillä ei kannata lentää perjantaiaamun vuoroja.

Yhdysvalloissa lentoyhtiöt ovat kustannuspaineiden takia ottaneet käyttöönsä uusia rahastustapoja. Finnairin yhteistyökumppani American Airlines ryhtyy perimään matkatavaroista erillistä laukkumaksua.

Finnair ja Blue1 eivät suunnittele laukkumaksuja.

Polttoaine kurittaa
halpalentoyhtiöitä


Toimitusjohtaja Wentjärvi uskoo polttoaineen kallistumisen koettelevan eniten halpalentoyhtiöitä. Halpalentoyhtiöille suurin kuluerä on polttoaine. Muut kulunsa ne ovat painaneet alas.

SAS:n ja Blue1:n kaltaiset lentoyhtiöt ovat suojautuneet polttoaineen hintaheilahtelujen varalta sopimalla polttoaineen hankinnoista useita kuukausia etukäteen. Halpalentoyhtiöt taas elävät kädestä suuhun -tilanteessa.

Wentjärvi veikkaa, että loppuvuoteen mennessä Euroopassa nähdään pienten halpalentoyhtiöiden lopettavan toimintansa. Suomea nämä muutokset eivät koske.

Suomeen lentää halpalentoyhtiöistä lähinnä irlantilainen Ryanair. Wentjärvi uskoo Ryanairin pitävän Suomen lentonsa.

– Ryanairilla on niin laaja tarjonta, että se pystyy kattamaan polttoaineen kallistumisen kannattamattomilla reiteillä.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Kun riita yksityistiestä kestää sukupolvien ajan: mökkiläinen kiusaa perhettä Savossa – ”Pahinta on arvaamattomuus”

    2. 2

      Etlan tutkimusjohtaja: Palkkaneuvottelut ovat talouden akuutein riski

    3. 3

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    4. 4

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    5. 5

      Kaupankäynti Afarak Groupin osakkeella keskeytetty

    6. 6

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    7. 7

      Töitä tarjolla, peruspalkka 1 700 €/kk – ja hakemuksia tulvii

    8. 8

      Pääministeri Sipilä: Suomeen perustetaan uusi taloustieteen huippuyksikkö

    9. 9

      Norjan öljyrahaston arvo ylitti 1 000 miljardin dollarin rajapyykin ensimmäistä kertaa

    10. 10

      Kommentti: Montako virkamiestä tarvitaan viemään läpi rautatieuudistus?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Töitä tarjolla, peruspalkka 1 700 €/kk – ja hakemuksia tulvii

    2. 2

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    3. 3

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    4. 4

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    5. 5

      Pääministeri Sipilä: Suomeen perustetaan uusi taloustieteen huippuyksikkö

    6. 6

      Suomessa 3 500 autoa, Ruotsissa 50 000 – tästä syystä kaasuauto ei ole yleistynyt

    7. 7

      Fiva huolissaan kotitalouksien veloista – ja yleistyneestä asuntolainamuodosta

    8. 8

      VR:n pilkkominen etenee vähin äänin: puolen miljardin euron varainsiirto, Heliövaara ulos työryhmästä

    9. 9

      Nordea tiedusteli erikoisella kirjeellä poliittista vaikutusvaltaa – epäilevä Tuomo, 75, ei aio vastata

    10. 10

      Kommentti: Montako virkamiestä tarvitaan viemään läpi rautatieuudistus?

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Lähihoitaja nipistää palkastaan 1 000 €/kk lapsille ja säästöön – näin se käy

    2. 2

      5000 €/kk tienaava Tiina otti eron, osti huonekaluja ja auttoi työtöntä tytärtään – sitten alkoi synkkä kurimus

    3. 3

      5 erilaista säästäjää kertoo: Näin sijoittaisin 100 €/kk ja 500 € kerralla

    4. 4

      Synkkä tutkimus suomalaisesta työelämästä: Jo 25 000 nuorta eläkkeellä

    5. 5

      84-vuotias savolaissijoittaja lahjoitti koko 4,3 miljoonan euron salkkunsa norppien suojeluun – luksuselämä ei kiehtonut

    6. 6

      Tulot jopa 5000 e/kk, mutta rahat eivät silti riitä – näin hyvätuloinen suistuu köyhyyteen

    7. 7

      Nordea tiedusteli erikoisella kirjeellä poliittista vaikutusvaltaa – epäilevä Tuomo, 75, ei aio vastata

    8. 8

      Töihin peruskoulupohjalta ja ilman kokemusta, palkka jopa liki 4 000 €/kk – töitä on taas tarjolla

    9. 9

      Töitä tarjolla, peruspalkka 1 700 €/kk – ja hakemuksia tulvii

    10. 10

      Seppälän konkurssimyynti alkoi aamulla – ”Jotenkin arvasi, että näin tässä lopulta käy”

    11. Näytä lisää