Hammashoidon jonoihin uusi purkuapu

Julkaistu: , Päivitetty:

Tuoreen selvityksen mukaan uudet käytännöt ja tekniikat, kuten sähköinen asiointi ja puhelinpalvelu, vapauttavat suun terveydenhuollon resursseja varsinaiseen hoitotoimintaan.
Sitra käynnisti yhteistyössä Vaasan kaupungin kanssa hammashuollon puhelinpalvelun kehittämishankkeen vuonna 2005.

Selvityksen tulokset osoittavat, että muutokset puhelinliikenteen hoitamisessa ovat muuttaneet hammashuollon yksiköiden toimintatapoja ja puhelinliikenteen painopisteitä.

Hanke toi mukanaan
toiminnallisia vaikutuksia


Hanke toi selvityksen mukaan myös toiminnallisia vaikutuksia. Potilaskäyntien määrät ovat kasvaneet keskimäärin seitsemän prosenttia vuodesta 2005 vuoteen 2007 ja hoitotoimenpiteiden määrä on kasvanut noin 17 prosenttia. Toimenpidemäärien kasvu on osaltaan parantanut suun terveydenhuollon palveluiden saatavuutta. Myös henkilökunta on kokenut työn muuttuneen mielekkäämmäksi.

– Hanke antoi tärkeää tietoa menetelmän toteutettavuudesta ja ensimmäisen kerran tietoa sähköisten yhteydenottojen määrällisestä kehityksestä suun terveydenhuollossa. Asiakkailta saatu palaute kannustaa sähköisen asioinnin edelleen kehittämiseen. Asiakaskyselyyn vastanneista noin 90 prosenttia totesi, että puhelinneuvonnan tavoitettavuus on nyt erittäin helppoa tai helppoa, johtava ylihammaslääkäri Jukka Kentala Vaasan kaupungista kertoo.

Asiakkaat hyötyvät mahdollisuudesta käyttää verkkopalveluita kaikkiin vuorokauden aikoihin. Tästä huolimatta suurin osa sähköisestä asioinnista tapahtuu vielä aamulla ja päiväsaikaan. Nyt tehtävänämme on edelleen lisätä verkkopalveluiden kehittämistä ja niistä edelleen tiedottamista käytön laajentamiseksi, jatkaa Kentala.

Julkisen hammashuollon
kysyntä kasvaa


Hammashoidon kokonaistarve kasvaa Suomessa, kun ikääntyvien määrä kasvaa ja hampaattomien määrä vähenee. Julkisen hammashuollon kysyntää lisää myös hintaerot omavastuuosuuksissa julkisen ja yksityisen hammashuollon välillä. Hammaslääkäreistä on myös pulaa. Jonojen purkuun etsitään keinoja niin tilojen tehostamisen, ulkoistamisen, ostopalveluiden kuin palveluseteleidenkin kautta.

– Hammashuollon kysyntä ja tarjonta tulee saada kestävään tasapainoon ja lain edellyttämälle tasolle. Sähköisen asioinnin kehittäminen vaikuttaa yksiköiden toimintaa nopeuttavalla ja helpottavalla tavalla. Toiminta tehostuu, kun hammaslääkäri saa enemmän aikaa omaan asiakastyöhönsä, aikaperuutuksia tulee vähemmän ja ne voidaan nopeasti täyttää. Tarvitsemme myös tulevaisuudessa sähköisten tietojärjestelmien täydellistä integraatiota, Matti Pöyry Suomen Hammaslääkäriliitosta sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää

    Näitä luetaan!
    1. 1

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    2. 2

      Venäläinen bioteknologiayhtiö perustaa tehtaan Turkuun – investoi 25 miljoonaa

    3. 3

      Apple-sopimus kiidätti Nokiaa

    4. 4

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    5. 5

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    6. 6

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    7. 7

      Analyytikon arvio Nokian Apple-sopimuksesta: ”Sen täytyy olla todella merkittävä”

    8. 8

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    9. 9

      Orpo Nordealle: Minkäänlaista erikoistarjousta ei ole luvassa

    10. 10

      Härkis nousi suosioon Suomessa – Kauhavalle tulee uusi tehdas

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Ainutlaatuinen jättipotti: Kirpputorilta 30 vuotta sitten löytynyt ”tekojalokivi” paljastui 26 karaatin timantiksi

    2. 2

      Johtaja yllättyi Kyösti Kakkosen hyökkäyksestä – toivoo, ettei edusta Suomen yrityskulttuuria

    3. 3

      Osa työnantajista karttelee hakemustulvaa – ”Tarvetta avoimelle haulle ei oikein ole”

    4. 4

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    5. 5

      Entinen välittäjä oikeudessa: pomot opettivat minut valehtelemaan asiakkaille

    6. 6

      Orpo Kreikka-päätöksestä: ”Inhottava tilanne”

    7. 7

      Nokian osake ponkaisi rajuun nousuun – kertoi patenttisovusta Applen kanssa

    8. 8

      Sarasvuo lahjoitti 2 miljoonaa Trainers’ Housen osaketta yhtiön toimitusjohtajalle

    9. 9

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    10. 10

      Korruptioskandaali levisi lihapakkaamoon – kurssi syöksyi

    11. Näytä lisää
    1. 1

      Palkka jopa 4 000 e/kk – silti kehuttu yritys ei löydä duunareita

    2. 2

      Delta Auton mekaanikot marssivat ulos – ”Porukalle riitti”

    3. 3

      Haluatko eläkkeelle miljonäärinä? Näin paljon sinun pitää säästää joka kuukausi

    4. 4

      Työttömät palkatta töihin yrityksiin – hallitus esittää kokeilua

    5. 5

      Tällaiset huippuosaajat voivat nyt sanella työehtonsa – ”Haluan kolme päivää vapaata ja 7 000 euroa”

    6. 6

      Suomalaisyrittäjän tuote myy kuin häkä Kiinassa – jopa tuhat 600 euron laitetta päivässä

    7. 7

      Ilmainen porno palaa televisioon

    8. 8

      SK: Kanadalainen kaivosyhtiö jätti miljoonalaskun suomalaisille veronmaksajille – ”Jättivät sotkun meidän hoidettavaksi”

    9. 9

      Tamperelaisfirman työntekijöille bonuksina muhkea osakepotti: ”Kuuntelivat ällistyksestä mykkinä”

    10. 10

      Jaakko, 36, puski läpi työttömyyden – sitten lykästi: "Tulot ovat aika lailla tuplaantuneet"

    11. Näytä lisää